قم نيوز : کرونا دستاوردهای منفی بسیاری را در امر آموزش ایجاد کرده است تبعات تعطیلی مدارس در روزهای کرونایی ممکن است چالشهای جبرانناپذیری برای دانش آموزان به همراه داشته باشد.
به گزارش قم نیوز حال و هوای مدارس در روزهای کرونایی بدون حضور دانش آموزان چندان تعریفی نداشت دیگر سروصدای هیاهوی بچهها در زنگهای تفریح به گوش نمیرسید و از شیطنتها و پچپچهای یواشکی سر کلاس وصفهای طولانی یکقد خبری نبود؛ تصور میز و نیمکتهای خالی آنهم در طول سال تحصیلی، تنها روزهای نبرد تحمیلی را در ذهنها تداعی میکند اگرچه شرایطی که کرونا برای ما ایجاد کرد کمتر از یک جنگ تمامعیار نداشت.
بلافاصله بعد از شدت گرفتن بیماری، آموزش مجازی جای خود را به آموزش حضوری میدهد آموزشی که اگرچه در این شرایط دشوار پیشآمده، بهترین گزینه برای جلوگیری از تعطیلی آن بود اما به گفته بسیاری از مسئولان آموزشی، قطعاً جای آموزش حضوری را نمیتواند بگیرد چراکه در امر آموزشوپرورش ارتباط چهره به چهره بدون شک تأثیر گزار تر خواهد بود و مدیریت شرایط جدید صدالبته نیازمند مشارکت حداکثری والدین عزیز با معلمان تلاشگر است.
همانطور که به پایان یک سال تحصیلی پرالتهاب نزدیکتر میشویم دغدغه ارزیابی دانش آموزان مطرح میشود و در پی آن نگرانی والدینی که همپای معلمان خود را باکلاسهای درس هماهنگ کردند بیشتر میشود بر همین اساس بهمنظور بررسی وضعیت مدارس و عملکرد آنها همچنین تحلیل تبعات تعطیلی مراکز آموزشی در شرایط کرونایی به گفتوگو با تعدادی از معلمان و والدین عزیز پرداختیم.
زهرا نادری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم با اشاره به دستاوردهای منفی کرونا در امر آموزش اظهار داشت: تعطیلی مدارس هزینههای بالای اقتصادی و اجتماعی را برای افراد جامعه به همراه دارد بهویژه تأثیر آن بر دانش آموزان حاشیهنشین و آسیبپذیر بهمراتب بیشتر بوده و مشکلات سایر جنبههای زندگی آنها را نیز تشدید میکند.
دستاوردهای منفی کرونا در امر آموزشوپرورش
به گفته این مسئول آموزشی برخی از والدین برای تحصیل از راه دور فرزندانشان در خانه آمادگی لازم را نداشته و در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستند البته این امر در مورد والدینی که تحصیلات و منابع محدودتری دارند صادق است که به هر دلیلی ممکن است برای افزایش امکانات، دسترسی را نداشته باشند.
وی افزایش نرخ ترک تحصیل را از دیگر تبعات این نوع آموزش قلمداد کرد و گفت: بعد از تعطیلیهای طولانیمدت، اطمینان از بازگشت دانش آموزان و ماندن در محیط آموزشی در هنگام بازگشایی مدارس، چالش مهمی است البته این امر نیز در مورد خانوادههای مضطرب با اقتصاد ضعیف صدق میکند.
نادری مدارس را مرکز فعالیتهای اجتماعی و تعاملات انسانی دانست و افزود: با تعطیلی مدارس بسیاری از دانش آموزان ارتباط اجتماعی را که برای رشد و یادگیری ضروری است را از دست میدهند و بهنوعی دچار انزوای اجتماعی میشوند این مورد نیز قطعاً تبعات خاص خود را دارد.
وی درزمینهٔ ارزیابی دانش آموزان در چنین شرایطی میگوید: تعطیلی مدارس، ارزیابیهای تقویمی بهویژه امتحانات پرمخاطره که تعیین پذیرش یا پیشرفت در مقاطع تحصیلی را بر عهدهدارند را با بینظمی مواجه میسازد که همین راهکارهای مختلف و به تعویق انداختن، نگرانیهای جدی به همراه دارد.
اخلال در ارزیابیها مساوی با افزایش استرس دانش آموزان
این کارشناس آموزشی بابیان دیگر مشکلات تعطیلی مدارس تصریح میکند: درزمانی که دسترسی به یادگیری متغیر میشود نگرانی در مورد رعایت انصاف قطعاً وجود دارد اخلال در ارزیابیها نیز به هر دلیلی منجر به استرس دانش آموزان و خانوادههای آنها میشود و میتواند از ارزش کار بکاهد.
برخی از والدین شاغل نیز در مورد تعطیلی مدارس میگویند: در صورت نبود گزینههای جایگزین، والدین شاغل ما، هنگام تعطیلی مدارس کودکان خود را تنها میگذارند و این مسئله خود میتواند منجر به رفتارهای پرخطر شود که در این صورت شکافی در مراقبت از کودکان به وجود میآید.
این والدین با تعطیلی مدارس ممکن است با هزینههای بالای اقتصادی مواجه شوند و بهمنظور مراقبت از فرزندان خودکارشان را از دست بدهند که این نتیجه از دست دادن دستمزد و تمایل به تأثیر منفی بر بهرهوری دارد و زمینه نگرانی و استرس و ایجاد چالشهای بسیاری را فراهم میسازد.
به نظر میرسد رسیدگی به وضعیت مدارس در چنین شرایط بحرانی که به عاملی مهم برای تهدید آموزشوپرورش تبدیلشده است نیازمند نگاههای گستردهتر و عمیقتری از جانب مسئولان است تا برای جبران خلأهای ناشی از این بحران جهانی اقدامات لازم صورت پذیرد.