قم نيوز : مسئولان آموزشی بر اهمیت برگزاری حضوری آزمونها تأکید بسیاری دارند چراکه آن را، مانع تضییع حقوق دانش آموزان، در هر دوپایه نهم و دوازدهم میدانند.
به گزارش قم نیوز نزدیک به دو سال است که با شرایط حاکم بر کشور، زیستبوم جدیدی را تجربه میکنیم بهگونهای که برای ایمنی و حفاظت از سلامت معلمان و دانش آموزان، آموزش حضوری جای خود را به آموزش مجازی سپرده، آموزشی که قطعاً نمیتواند جایگزینی مناسب، برای آموزشهای حضوری باشد و چهبسا تغییراتی در بحث کیفیت و میزان یادگیری دانش آموزان ایجاد کرده است.
همزمان با سپری موج چهارم کرونا که با احتمال شیوع انواع کرونای هندی و آفریقایی و نوع جهشیافته آن نیز مواجه هستیم؛ ابلاغ وزارت آموزشوپرورش مبنی بر برگزاری امتحانات دوپایه تحصیلی نهم و دوازدهم بهصورت حضوری، اعتراضات گوناگونی را با خود به همراه داشت بر همین اساس به میان جمعی از والدین دانش آموزان هر دوپایه رفتیم و نظرشان را در مورد برگزاری آزمونهای حضوری جویا شدیم.
مادر دانشآموزی، پایه نهمی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، از نگرانیها و دغدغههای خود نسبت به برگزاری حضوری آزمونها میگوید: با توجه به تغییراتی که در کیفیت تدریس و میزان یادگیری دانش آموزان در شرایط جدید به وجود آمد نمیتوان توقع داشت آنطور که بایدوشاید درس را فرابگیرند و بهصورت حضوری باز پس دهند بااینوجود قطعاً با افت تحصیلی دانش آموزان مواجه خواهیم شد.
برخی از مادران نیز، برخلاف تصور و علیرغم دغدغههای بسیار، از وضعیت برگزاری حضوری آزمونها رضایت داشتند چراکه بر این باور بودند که تنها ملاک سنجش و ارزیابی دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم که از پایههای کلیدی در مقطع متوسطه هستند برگزاری آزمونهای حضوری است تا مانع تضییع حقوق دانش آموزان شده و با توجه به استانداردهای تعیینشده و آمادگی بیشتری به پایههای بالاتر ورود پیدا کنند.
در این رابطه به گفتوگو با معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش استان قم پرداختیم تا از وضعیت برگزاری امتحانات حضوری دانش آموزان و چگونگی رعایت شیوهنامههای بهداشتی ستاد مقابله با کرونا باخبر شویم.
آزمونها با توجه به آموزشهای غیرحضوری انجام میشود
علیرضا یاری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به زمان برگزاری آزمونهای حضوری اظهار داشت: آزمونهای پایانی نوبت دوم سال تحصیلی 1400، از 27 اردیبهشتماه آغاز و تا 24 خردادماه ادامه دارد اولیا و دانش آموزان نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند که آزمونها با توجه به آموزشهای غیرحضوری انجام میشود.
معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش استان قم ضمن تقدیر از تلاشهای بیشائبه معلمان در ایام کرونا تصریح کرد: شرایط حاکم بر کشور، محدودیتها، استرسها و دغدغههای بسیاری را ایجاد کرده که معلمان ما نسبت به این قضیه واقف بوده و درک درست و صحیحی از شرایط آموزش غیرحضوری دارند لذا جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
وی با تأکید بر رعایت شیوهنامههای بهداشتی عنوان کرد: سنجش یکسان دانش آموزان پایه نهمی نقشی سرنوشتساز در انتخاب رشته آنها دارد چراکه در غیر این صورت نمیتوان گفت آزمونی با ملاک و معیار استاندارد درزمینهٔ ارزیابی دانش آموزان انجامشده و چهبسا ممکن است در حق برخی از آنها اجحافی صورت بگیرد.
اولویت و ضرورت حفظ سلامتی و ایمنی دانش آموزان
به گفته یاری کلیه دستورالعملهای بهداشتی ابلاغشده از ضدعفونی روزانه مدارس و رعایت فاصله گزاری مناسب تا دو متر برای هر نفر همچنین ضرورت استفاده از ماسک و دستکش و موارد اینچنینی، با آمادگی کامل همکاران ما در مدارس اجرا میشود که در این مسیر نیازمند همکاری و همیاری اولیا و دانش آموزان هستیم.
وی به بیان آیتمهای مختلف آزمونهای غیرحضوری دانش آموزان پرداخت و گفت: ارائه نمرات دبیران در لیست موردنظر، بر اساس آزمونهای شفاهی و آنلاین، ارائه پروژه و تحقیق و خلاصهنویسی بوده و نکته قابلتوجه اینکه کلیه فعالیتهای دانش آموزان در نمره پایانی مؤثر است درواقع آزمونهای مجازی، یکی از شاخصههای نمرات هستند.
این مسئول آموزشی با اشاره به نحوه برگزاری آزمونهای هنرستانها یادآور شد: با توجه به مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش که مرجعیت تصویب قوانین را دارد موظف به رعایت دستورالعملهای وزارتی هستیم لذا بخش مهارتی و عملی دروس هنرستانی نیز، با رعایت شیوهنامههای بهداشتی بهصورت حضوری برگزار میشود.