قم نيوز : اعتمادی گفت:طی دوماه گذشته ۱۰۵ پرونده تخلف ناوگان عمومی حمل ونقل جادهای مسافر در استان رسیدگی و کارت هوشمند ۱۸ راننده به مدت یک ماه غیر فعال شد.
به گزارش قم نیوز در راستای صیانت از حقوق کاربران جادهای و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار درقم، به ۱۰۵ پرونده تخلفات ناوگان عمومی حمل ونقل جادهای مسافر رسیدگی شد.
حسین اعتمادی رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای قم بیان کرد: طی ماههای فروردین و اردیبهشت امسال، برای نخستین بار دراستان قم شاهد تشکیل جلسه کمیسیون ماده ۱۴ (رسیدگی به تخلفات مالکان ناوگان عمومی مسافر) بودیم.
رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای قم افزود: با توجه به شائبه الزام رانندگان ناوگان عمومی مسافر، توسط مالکان ناوگان به انجام پارهای تخلفات از جمله، حمل بار تجاری، مسافر اضافه، عدم رعایت شیوه نامههای بهداشتی و ... کمیسیون ماده ۱۴ (رسیدگی به تخلفات مالکان ناوگان) دراستان قم تشکیل شد.
اعتمادی تعداد جلسات متشکله کمیسیون ماده ۱۴ را طی دوماهه سال ۱۴۰۰، دو جلسه عنوان کرد و افزود: درجلسات متشکله این کمیسیون، ۳۳ مورد تخلف اعلامی رسیدگی و پس از احراز تخلف، نسبت به صدور رای اقدام گردید.
رئیس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان قم با یادآوری این مهم که درمرتبه نخست به فرد خاطی تذکر کتبی تسلیم میشود عنوان کرد: باتوجه به آنکه این کمیسیون برای نخستین بار دراستان تشکیل میشود، لذا به مرتکبین تخلفات احراز شده به تسلیم تذکر کتبی اکتفا میگردد.
اعتمادی در ادامه متذکر شد: درصورت تکرار تخلفات (بیش ازیکبار) نسبت به غیر فعال نمودن کارت هوشمند ناوگان، از یک ماه تا یکسال اقدام میگردد.
رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای قم یادآورشد: غالب تخلفات صورت گرفته درناوگان عمومی حمل و نقل جادهای مسافر شامل حمل کالای تجاری، مسافر اضافه، عدم اجرای شیوه نامههای بهداشتی و ... بود.
اعتمادی در ادامه به تشکیل کمیسیون ماده ۱۱ (رسیدگی به تخلفات رانندگان ناوگان عمومی حمل مسافر) اشاره و بیان داشت: طی دوماه فروردین و اردیبهشت سالجاری به ۷۲ مورد تخلف اعلامی رسیدگی و نسبت به صدور رای اقدام گردید.
رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای قم دربخشی دیگر ازاین گزارش به احکام صادره توسط کمیسیون ماده ۱۱ پرداخت و گفت: ازمجموع ۷۲ مورد تخلف اعلامی احراز شده، نسبت به غیر فعال سازی کارت هوشمند ۱۸ راننده ناوگان به مدت یکماه اقدام ودر دیگر موارد به تسلیم اخطار کتبی اکتفا شد.
اعتمادی در ادامه به تعداد تخلفات رسیدگی شده طی دوماه نخست امسال اشاره و تصریح کرد: بالغ بر ۱۰۵ مورد تخلف اعلامی درکمیسیونهای مواد ۱۱ و ۱۴طی مدت یاد شده رسیدگی شده که این تعداد رسیدگی به نوعی رکورد محسوب میگردد.
او افزود: طی سنوات گذشته تعداد پروندههایی که طی یکسال در کمیسیونهای مربوطه رسیدگی شده حداکثر ۸۰ مورد بوده است.
دبیر کمیسیونهای رسیدگی به تخلفات ناوگان جادهای استان قم از علل مهم در افزایش چشمگیر پروندههای رسیدگی شده درکمیسیونهای مربوطه به تسریع درروند بررسی و دردستور کار قراردادن آنها اشاره و یادآور شد: اوامر بالا دستی، تسریع دراجرا، ضرورت سامانبخشی به منظور کاهش حداکثری شیوع ویروس کرونا و ... درزمره عوامل افزایش تعداد پروندههای رسیدگی شده میباشد.
شایان توجه است کمیسیونهای مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۴ که وظیفه رسیدگی به تخلفات اعلامی ناوگان عمومی جادهای (اعم از کالا و مسافر) را به عهده دارند متشکل از مدیر کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان (رییس کمیسیون)، رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان (دبیر کمیسیون)، رییس انجمن صنف میباشند.