قم نيوز : روابط عمومی دفتر آیت الله محسن اراکی در پی انتشار برخی سخنان منتسب به ایشان در بسترهای مجازی، بیانیه ای در تکذیب این سخنان صادر کرد.
به گزارش قم نیوز روابط عمومی دفتر آیت الله محسن اراکی در پی انتشار برخی سخنان منتسب به ایشان در بسترهای مجازی، بیانیهای در تکذیب این سخنان صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسمالله الرحمن الرحیم
در پی سوال مکرر جمعی از علاقهمندان حضرت آیت الله اراکی پیرامون مطالبی که اخیراً در قالبی ناشیانه و غیرحرفهای از سوی برخی معاندین و دشمنان تفکر ناب سیاسی اسلام به معظمله نسبت داده شده نکات ذیل را به استحضار عموم مردم شریف و حقیقتجو میرساند:
· حضرت آیت الله اراکی به عنوان استاد بارز فقه نظام سیاسی اسلام در حوزههای علمیه و شاگرد مکتب حضرت امام خمینی (قدس الله روحه الشریفه) بنیانگذار نظام سیاسی جمهوری اسلامی و شهید صدر (رحمت الله علیه) بنیانگذار نظریه فقه نظام، با استناد به آیات نورانی قرآن کریم و روایات ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین حق حاکمیت بر مردم را تنها از آن خداوند سبحان دانسته که از طریق نصب خاص و یا عام الهی در زمین محقق میگردد.در این رابطه به آیات ذیل در بیانات و نوشتهجات معظمله اشاره شده است: ﴿قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ﴾ بگو (ای پیغمبر): بار خدایا، ای مالک ملک هستی، تو هر که را خواهی ملک و فرمانروائی بخشی و از هر که خواهی مُلک و فرمانروائی را بازگیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار گردانی، هر خیر و نیکویی به دست توست و تنها تو بر هر چیز توانایی (۲۶: آل عمران) ﴿وَرَبُّکَ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَیَخْتَارُ مَا کَانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ﴾ و پروردگارت هر چه خواهد میآفریند و برمیگزیند آنان را گزینشی نیست، پاکا خداوند و فرابرترا (که اوست) از آنچه (برای او) شریک میآورند (۶۸: قصص) که بر این اساس منبع مشروعیت حاکمیت صرفاً از آن خداوند سبحان میباشد؛
· جایگاه مردم در حاکمیت اسلامی از منظر فقه نظام سیاسی جایگاه فاعل و ایجاد کننده است به نحوی که بدون اراده و خواست مردم حاکمیت الهی محقق نخواهد شد؛ حاکم مأذون از سوی خدا با قدرتی که مردم به او میبخشند توان حکمرانی در جهت برقراری قسط و عدل پیدا میکند؛ بنابراین قدرت در نظام سیاسی اسلام، منبع اش با منبع مشروعیت از هم جدا است؛
· مردم در قبال امانتی که از سوی خدا به آنها عطاء شده مسئولاند و مکلفاند قدرت حاکمیت را با انتخاب و حمایت از پیشوایان صالح و مأذون از سوی خداوند در اختیار اهلش قرار دهند. در این رابطه به آیات ذیل در بیانات و نوشتهجات معظم له اشاره شده است: ﴿وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ (۲۴) مَا لَکُمْ لَا تَنَاصَرُونَ﴾ و آنان را باز دارید که آنها مسئولاند. (۲۴) شما را چه شده است که همدیگر را یاری نمیکنید ؟!(۲۵: صافات) ﴿إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا﴾ همانا خداوند فرمانتان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید و هر گاه میان مردم داوری کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آنچه که خداوند شما را بدان پند میدهد. بیگمان خداوند شنوای بیناست (۵۸: نساء)
بنابراین فرآیند انتخابات در نظام سیاسی اسلام در حقیقت فرآیند اعطا قدرت به حاکم صالح و شایسته در جهت برقراری عدالت و احکام حقه اسلام در جامعه میباشد.
بر این اساس مطالب کذبی از قبیل: «انتخابات یعنی اینکه مردم گوش به فرمان نظام و رهبری باشند انتخابات نظر دادن مردم نیست، زیرا انتخابات را رهبری تعیین میکند، مردم فقط باید باور کنند که رعیتی هستند در مقابل اربابان خودشان و به جای دخالت در امور، آن را بر عهده نظام و رهبری قرار دهند» که از سوی برخی مغرضان و خائنان به دین و قرآن در ذیل تصویر استاد گرانقدر منتشر شده صرف تهمت و افترا به مقام شامخ علم و فضیلت چیز دیگری نیست: ﴿وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَی عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُوَ یُدْعَی إِلَی الْإِسْلَامِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ﴾.