يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب : 99125
آیت الله سید محمدمهدی میرباقری:

اقامه نماز مقدمه گسترش دین در جهان است

قم نيوز : آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با اشاره به اینکه نماز عمود دین است گفت: اقامه نماز در عالم مقدمه برپایی خیمه دین در جهان است.
به گزارش قم نیوز آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در شب ششم محرم در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: آیات ۳۸ تا ۴۱ سوره حج، ناظر به وجود مقدس نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله و شرایط دوران ایشان می‌باشد.

وی افزود: خداوند در این آیات وعده داده که از مؤمنین و کسانی که به خدا و رسول ایمان آورده‌اند در مقابل جمعیتی که در مقابل نبی اکرم صلی‌الله علیه وآله قرار گرفته‌اند دفاع می‌کند.

استاد حوزه تصریح کرد: این جمعیت دو ویژگی دارند که عبارت است از: خیانت و کفران نعمت است. خدای متعال وعده داده از نبی‌اکرم و مؤمنین در مقابل این جمعیت خیانت‌پیشه و کفور دفاع کند.

آیت الله میرباقری در ادامه گفت: خدای متعال در ادامه آیات می‌فرماید ما به کسانی که به آن‌ها ظلم شده اجازه دادیم که وارد میدان جنگ و درگیری شوند، و بر نصرت و یاری آن‌ها نیز توانا هستیم. این دسته همان کسانی هستند که به ناحق از سرزمین خودشان بیرون رانده شده‌اند. جرم این‌ها فقط این بوده که می‌گفتند: پروردگار ما خداست، و زیر بار دیگران نمی‌رفتند و حاضر نبودند دیگران را به عنوان ارباب بپذیرند.

وی افزود: خداوند در ادامه آیات می‌فرماید: اگر دفع الهی و جنگ و قتال با کسانی که ظلم کردند، نبود، همه معابد و مساجد و محل‌های ذکر خدا، ویران می‌شد و اگر مؤمنین با ظالمین مقابله نمی‌کردند، ظالمین، عالم را به میکده و محل دنیاپرستی و عشرتکده تبدیل می‌کردند؛ ولی بناست دنیا محل عبادت خدا باشد و مردم به پرستش خدای متعال دسترسی پیدا کنند؛ لذا باید موانع پرستش خدا کنار برود و مردم خدا را بشناسند و او را پرستش کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: اگر کسی وارد این میدان شد و خدا را یاری کرد خدای متعال نیز او را یاری می‌کند. یاری خدای متعال یعنی وارد میدان شدن و دفاع کردن از دین خدا و احیای مساجد در عالم و تبدیل عالم به محل ذکر خدا.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: خدای متعال این دفاع را دفاع از خودش به حساب آورده؛ کسی که خدای متعال را یاری کند، خدا نیز او را یاری می‌کند؛ و اگر یاری خدا بیاید، هیچکس نمی‌تواند در مقابل آن بایستد. خدای متعال در ادامه این آیه می‌فرماید خدایی که در مقابل ظالمین از شما دفاع می‌کند، خدای قوی و عزیز است.

آیت الله میرباقری در ادامه عنوان کرد: در این آیات، خدای متعال با اشاره به این دسته از مؤمنین که از آن‌ها دفاع می‌کند، آنها را این‌گونه معرفی می‌کند: اینها کسانی هستند که وقتی ما قدرت را از دیگران می‌گیریم و به آن‌ها تحویل می‌دهیم، با امکانات دنیایی دنبال شهوت‌رانی و خوش‌گذرانی در جهان نیستند، بلکه اقامه نماز می‌کنند و ذکر خدا را در عالم زنده می‌کنند.

وی همچنین گفت: بر اساس روایات، نماز عمود دین است، لذا وقتی نماز در عالم اقامه شد خیمه دین در عالم برپا می‌شود و مردم زیر این خیمه به پرستش خدای متعال می‌پردازند. این از اهمیت اقامه نماز در عالم است.

آیت الله میرباقری در ادامه با اشاره به معنای باطنی نماز در روایات افزود: منظور از نماز، ولایت حقه می‌باشد و اگر ولایت الهی در جامعه محقق شد، یاد و ذکر خدا در عالم محقق می‌شود. لذا مردمی که زیر چتر امیرالمؤمنین زندگی می‌کنند، تمام زندگی‌شان ذکر و عبادت می‌شود. در چنین زندگی و حیاتی، تمام احوالات انسان، حال بندگی خداست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: ویژگی دیگر مومنینی که قدرت را به دست می‌گیرند این است که زکات می‌دهند و و در راه خدا انفاق می‌کنند. این‌ها کسانی هستند که از یک طرف اقامه صلات می‌کنند و مرتبط با حضرت حق‌اند و اتصال به خدای متعال دارند و از طرف دیگر هم آنچه را از خدا می‌گیرند به دیگران می‌بخشند. بخیل نیستند تا آنچه را که از خدا می‌گیرند، خرج خودشان کنند.

استاد حوزه افزود: این صفات، همان صفاتی است که خداوند در آیه ۵۵ سوره مائده برای امیرالمؤمنین ذکر کرده است. این آیه می‌فرماید: ولیّ شما کسانی هستند که دائماً در حال نماز و زکات‌اند و از دست خدا می‌گیرند و به بندگان خدا می‌رسانند و همیشه در مقابل خدا تواضع و خشوع دارند. نکته لطیف این آیه شریفه این است که خداوند می‌فرماید: ولیّ شما چنین کسانی هستند، شما را به چنین کسانی سپرده‌ام.

وی گفت: بر اساس آیات سوره حج، ویژگی دیگر مومنینی که ذکر شد، این است که نهی از منکر می‌کنند، یعنی از ولایت طاغوت نهی می‌کنند در روایت است که امام صادق علیه السلام فرمودند که معروف در عالم امیرالمؤمنین است و منکر هم کسانی هستند که حق امیرالمؤمنین را غصب کردند. پس در واقع، حقیقت نهی از منکر یعنی سیدالشهدا که در مقابل ولایت بنی‌امیه ایستادند.

آیت الله میرباقری تصریح کرد: خدای متعال در ادامه این آیات می‌فرماید عاقبت و پایان کار، به خدا بر می‌گردد و چیزی دست دشمن نمی‌ماند. امام صادق علیه السلام در روایتی این آیات را به سیدالشهدا علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تطبیق دادند. امام زمان برای خونخواهی سیدالشهدا قیام می‌کنند که خدای متعال هم اجازه درگیری داده است و هم وعده دفاع و نصرت و پیروزی. ظلمی که در آیات به آن اشاره شده منظور شهادت سیدالشهدا و بیرون راندن حضرت از مکه و مدینه است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcftyd1.w6d10agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما