قم نيوز : قم نیوز: سازمان تامین اجتماعی در ارائه خدمات الترونیک یکی از سازمان های پیشگام محسوب می شود.
به گزارش قم نیوز، پله های اداره را چندین بار بالاو پایین رفتن ، پاسکاری های بین اتاق ها و معاونت های گوناگون یک اداره و کاغذ بازی های چندماهه، این ها اتفاقات اخیر و شاید جاری برخی از ادارات ماست، وضعیتی که انرژی بالایی از ارباب رجوع هدر می داد و در نهایت هم باید با دست هایی که از پاهایش بلند تر شده بود بدون اینکه به نتیجه مطلوبش برسد اداره را ترک کند و این روند روزها و روزها پشت هم ادامه پیدا می کرد.
وضعیتی که صدای اعتراض مردم را بلند کرد و در نتیجه آن واژه ای به نام دولت الکترونیک بر سر زبان ها افتاد که در واقع در آن به استفاده دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات بین مردم، سازمانها، بازار و ارکان دیگر دولتی تاکید می شد تا بهره وری داخلی را بهبود بخشد.
دولت الکترونیک اگر بیش از 10 سال است که بر سرزبان ها افتاده است اما در حال حاضر ایران به لحاظ شاخص های حکومت الکترونیک در میان کشورهای جهان و حتی منطقه جایگاه شایسته ای ندارد، در این میان برخی از دستگاه ها توانسته اند تا حدی در این رویه از سایرین پیشی بگیرند.
تحقق لاک پشتی دولت الکترونیک
اجرای«پروژه خدمات و سازمان الکترونیک»بر اساس تکلیفی است که سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور و نقشه راه توسعه دولت الکترونیک مشخص کرده و قرار است در تمام دستگاههای اجرایی عملیاتی میشود.
الکترونیکی شدن خدمات دستگاههای اجرایی،اقدام لازمی است که برای خروج از سیستم سنّتی و حرکت در مسیر ملحق شدن به خدمات دولت الکترونیک صورت می گیرد.که همین امر با وجود هم سختی هایی که می تواند به دستگاه تحمیل کند اما در نهایت عاملی برای ماندگاری این دستگاه خواهد شد.
یکی از این دستگاه های پیشگام در راستای اجرایی شدن دولت الکترونیک سازمان تامی اجتماعی است، که با تشکیل کمیته های تخصصی در این زمینه کار را اغاز کرده و همزمان با ستاد مرکزی سازمان در تهران،ادارات کل و مدیریت های درمان استانها نیز دست به کار شدند تا از قافله توسعه دولت الکترونیک جا نمانند، این راسید مجتبی موسوی مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان قم گفته و معتقد است از نظر سازمان تامین اجتماعی ارائه خدمات الکترونیک نه یک تکلیف اداری که یک خواست مردمی است و همین باعث گردید با روحیه مضاعف و جهادی در تحقق این خواست ملی بکوشند.
سازمان خدمت رسان
مدیر کل تامین اجتماعی استان قم از استقرار گام به گام دولت الکترونیک در 4 شعبه تامین اجتماعی استان قم خبر داد و افزود: اداره کل تامین اجتماعی استان قم در جریان اجرای طرح رصد شده شعب برتر در اجرای«پروژه خدمات و سازمان الکترونیک»در جلسه شورای اداری استان مورد تقدیر قرار گرفت.
وی هدف از این اقدام را خدماترسانی بهتر به مردم و جامعه و در دسترس بودن خدمات و عدالت در خدمت رسانی برای همه مردم عنوان کرد و افزود:با آغاز بکار دولت تدبیر امید در سال ٩٢ توسعه خدمات الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت و سازمان تامین اجتماعی از نخستین سازمانهایی است که اجرای این طرح را عملیاتی کرد ، نگاه سازمان تامین اجتماعی نسبت به حوزه IT و فناوری از دو سال پیش تغییر کرده و به این حوزه نگاه جدی تری دارد.
در راه توسعه سازمانی
آن طور که موسوی می گوید خدمات تامین اجتماعی در زمینه دولت الکترونیک،ارائه خدمات الکترونیکی و ارائه خدمات عمومی در بخش های بیمه ای،درمان، اسناد پزشکی و کارگزاری هاصورت می گیرد و با این رویه به دنبال سوگیری به سمت توسعه است و هر نهادی که از این فناوری کمتر استفاده کند عقب ماندگی بیشتری خواهد داشت.
سازمان تامین اجتماعی یک نهاد بزرگ اجتماعی بیمه ای بوده و خدمات آن بخش بزرگی از جامعه را در برمی گیرد و ضروری است از روش های سنتی عبور کرده و خدمات خود را به صورت مکانیزه به دستگاه ها و متقاضیان ارایه کند.
به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان قم ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی کارفرمایان،سامانه رویت سوابق بیمه شدگان،سامانه فیش حقوقی و احکام مستمری بگیران،پرداخت حق بیمه از طریق تلفن همراه،برگ پرداخت بیمه شدگان کلیه بیمه شدگان غیراجباری،ارسال لیست حق بیمه اینترنتی،پرداخت حق بیمه اینترنتی و تشکیل پرونده الکترونیک بیمه شدگان عناوین خدمات الکترونیکی هستند که سازمان تامین اجتماعی به مخاطبان خود از کارفرمایان گرفته تا بیمه شدگان و مستمری بگیران ارجمند ارائه نموده و باعث شده تا از میلیونها تردد درون شهری و حتی بین شهری مراجعان به شعب سراسر کشور کاسته شود.
دستگاه برتر در حوزه خدمات الکترونیک
و در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی جزو دستگاه های اجرایی برتر کشور است که توانسته برنامه ارائه الکترونیکی خدمات خود را به میزان قابل قبولی پیش ببرد.که در فازهای بعدی مدیریت یکپارچه سامانه ها،اصلاح فرایندها و اجرای معماری بر اساس الگوها و مدل های روز دنیا در برنامه سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است
آن طور که موسوی می گوید سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهادی که بیشترین مراجعه کننده مردمی را دارد به خوبی توانسته با درک این مهم،اقدامات موثری در الکترونیکی کردن خدمات بردارد.
به گفته موسوی امروز ارسال اینترنتی لیست حق بیمه،سامانه محاسبه و پرداخت متمرکز مستمری،سامانه مشاهده فیش حقوقی و احکام افزایش مستمری بگیران،سامانه استعلام آنلاین و ماهیانه وضعیت حیات و ممات مستمری بگیران همگی از طریق اینترنت در سازمان تامین اجتماعی انجام می شود که در نتیجه آن میلیاردها تومان از محل ارائه خدمات الکترونیک برای سازمان تامین اجتماعی صرفه جویی شده است که این رقم صرفا در سرویس ارسال غیرحضوری لیست حق بیمه کارفرمایان در سال جاری بالغ بر ٣٠ میلیارد تومان است.
در گذشته نه چندان دور،رفت و آمد کارفرمایان برای ارائه فهرستهای حقبیمه کارگران و کارکنان خود،به شعب سازمان موضوعی بود که یکبار در ماه انجام میشد؛یعنی هر کارفرما حداقل باید ١٢بار در سال به شعب تأمیناجتماعی مراجعه می کرد!در صورت بروز هر مشکلی هم که رفت و آمدها بیشتر میشود که تأخیر در انجام امور بیمهشدگان، ناکارآمدی سیستم اداری و فرسودهشدن نیروی کار سازمان فقط بخشی از مشکلاتی بود که ارائه حضوری لیستهای حق بیمه کارگران با خود به همراه داشت.
تامین اجتماعی الکترونیک
مدیرکل تامین اجتماعی قم نیز از حرکت به سوی تامین اجتماعی الکترونیک در استان قم خبر داده و با تاکید بر اینکه در گذشته،تمامی امور خدمت رسانی به مردم بصورت «دستی» انجام می شده تصریح می کند:در حال حاضر تحقق تامین اجتماعی الکترونیک از اولویت های کاری سازمان محسوب می شود و اقدامات بسیار خوبی نیز در همین راستا صورت گرفته است.
سید مجتبی موسوی می افزاید:امکان ارسال لیست حق بیمه به صورت اینترنتی توسط کارفرمایان در استان فراهم شده است و کارفرمایان علاوه بر ارسال لیست بصورت اینترنتی می توانند مبلغ حق بیمه کارگران خود را نیز بصورت غیر حضور ی پرداخت نمایند.
به گفته وی کارفرمایان قمی از اجرای طرح ارسال اینترنتی لیست حق بیمه کارگران استقبال خوبی داشتند به طوری که ٩٨ درصد کارفرمایان قمی لیست های حق بیمه کارگران خود را بصورت اینترنتی ارسال میکنند.
تشکیل پرونده الکترونیک
مدیرکل تامین اجتماعی قم میگوید:در آینده نزدیک با تشکیل الکترونیکی پرونده فنی بیمه شدگان،مستمری و درآمد حق بیمه؛هم زمان با نامنویسی و ورود اطلاعات اولیه در تمامی شعب استان،حذف اسناد و مدارک کاغذی و سهولت در گردش اسناد و اطلاعات پروژه صورت گرفته و پرونده الکترونیک برای بیمه شدگان محقق می شود که موجب تحول بنیادین در فرآیند های سازمان خواهد شد.
سازمان تامین اجتماعی به عنوان سازمانی پیشگام در راستای تحقق دولت الکترونیک تلاش می کند رضایتمندی ارباب رجوع را در ارائه خدمات به نحو احسنت به دست آورد، تا شاید جرقه ای باشد در حرکت همه دستگاه های اداری به سمت تحقق دولت الکترونیک که سال هاست که در حد حرف و سخن باقی مانده است.
انتهای پیام/