شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 29374
نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم:

۷۰ درصد پدیده ریز گردها در قم منشأ استانی دارد

قم نيوز : قم نیوز: نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: ۷۰ درصد ریز گردهایی که در سطح استان مشاهده می‌کنیم منشأ استانی دارد و تنها حدود ۳۰ درصد منشأ خارج استانی دارد.
۷۰ درصد پدیده ریز گردها در قم منشأ استانی دارد
حسن بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار قم نیوز، با اشاره به گسترش پدیده ریز گردها اظهار داشت: این پدیده در اتمسفر و فضای شهرها به ویژه شهرهای مرکزی و جنوبی ایران و مناطقی از کشور که دچار خشک‌سالی و کمبود آب هستند، رخ می‌دهد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: کاهش نزولات آسمانی باعث شده است که عملاً پوشش گیاهی در مناطق نیمه بیابانی کشور از بین برود و شاهد توسعه بیابان‌ها و پدیده بیابان‌زایی باشیم.

بختیاری تصریح کرد: این عوامل منجر به این شده است که بافت خاک هم رطوبت خودش را از دست بدهد و بادها که به صورت طبیعی همیشه وجود داشته است و الان هم پیش می‌آید باعث پدیده ریز گردها می‌شود.

وی بابیان اینکه در کشورهای مجاور و همسایه و در کشور خودمان شاهد پدیده ریز گردها هستیم، خاطرنشان کرد: بخشی از بروز این پدیده مربوط به کشورهای همسایه است و در مواردی هم بروز ریز گردها ناشی از شرایط و وضعیت اقلیمی به وجود آمده در داخل کشور است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: در شهر قم بر اساس مطالعات انجام‌شده شاهد آن هستیم که ۷۰ درصد ریز گردهایی که در سطح استان مشاهده می‌کنیم منشأ استانی دارد و تنها حدود ۳۰ درصد منشأ خارج استانی دارد لذا باید مجموعه مدیریتی استان و سازمان‌های متولی نظیر منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها کمک کنند که این اتفاق تشدید نشود.

بختیاری با اشاره به مطالعات صورت گرفته در رابطه با پدیده بیابان‌زایی یادآور شد: یکی از مخاطراتی که بر اساس مطالعات وجود دارد این است که عمده‌ترین مناطقی که در معرض بیابان‌زایی قرار دارند مناطق غرب، شرق و شمال شرق قم است که به‌ شدت در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارند که باید برنامه‌ریزی لازم در مجموعه استان اتفاق بیفتد.

وی عمده‌ترین راه‌کاری برای مقابله با ریز گردها را داشتن برنامه‌ریزی لازم در رابطه با حق آبه های زیست‌محیطی بیان و تصریح کرد: متأسفانه به واسطه رشد جمعیت در دو سه دهه اخیر سطح برخورداری از حق آبه های موجود کاهش‌یافته است و این کاهش حق آبه ها باعث رشد و توسعه بیابان‌زایی شده است و شرایط را برای توسعه ریز گردها مناسب کرده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: در قم تالاب حوض سلطان جزء تالاب‌های طبیعی است که در حال خشک شدن است و خشک شدن آن می‌تواند مخاطرات سنگینی حتی بدتر از آنچه در دریاچه ارومیه شاهدش بودیم در شهر قم ایجاد کند.

بختیاری اصلاح الگوی کشت در استان و کشور را مطرح و تصریح کرد: باید درواقع برای حفظ منابع آبی خود به سمتی برویم که به تدریج محصولات کم آب بر را جایگزین محصولاتی کنیم که آب زیاد مصرف می‌کنند.

وی افزود: در رابطه با توسعه کاشت جنگل‌های بیابانی که اداره منابع طبیعی استان قم این کار را شروع کرده و اقداماتی را انجام داده است اما به دلیل کمبود منابع مالی این کار در دو سه سال اخیر به تعطیلی کشیده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: اگر ما بتوانیم گونه‌های گیاهی مناسب را در بخش‌های بیابانی به صورت جنگلی کشت داده شود موضوع تثبیت خاک و ماسه‌ها به شدت می‌تواند مؤثر واقع شود و عملاً با این کار می‌تواند جلوی پدیده بیابان‌زایی و به‌ تبع آن پدیده ریز گردها را بگیریم.

بختیاری توسعه کمربند سبز قم را حائز اهمیت دانست و گفت: به دلیل اینکه در مناطق شرقی شهر قم بافت و پوشش گیاهی جنگلی نداریم و توسعه کمربند سبز قم موضوع دیگری است که باعث جلوگیری از ریز گردها است.

وی حمایت و نگه‌داری باغات در حاشیه شهر پراهمیت دانست و خاطرنشان کرد: باید همه کمک کنند که تغییر کاربری در این بخش‌ها اتفاق نیفتد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر تعیین تکلیف بعضی از کاربری‌های اطراف شهر تصریح کرد: وجود کوره‌های آجرپزی در غرب، شمال شرق، محدوده جاده جعفریه و محدوده جمکران در آلوده شدن شهر قم و تولید ریز گرد با منشأ محلی مؤثر هستند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdceex8w.jh8ofi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما