پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 15147
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم مطرح کرد:

عامل انسانی، دلیل اصلی آتش سوزی‌ عرصه‌های طبیعی قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: دلیل عمده آتش سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی استان عامل انسانی بوده است.
عامل انسانی، دلیل اصلی آتش سوزی‌ عرصه‌های طبیعی قم
به گزارش قم نیوز، احمد عفتان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به آتش سوزی‌ها در عرصه‌های  طبیعی استان گفت: مردم برای تفریح به عرصه‌های طبیعی استان می‌روند که گاهی اوقات سهل انگاری برخی از شهروندان منجر به آتش سوزی درعرصه‌های طبیعی می‌شود که امسال تاکنون سه آتش سوزی اتفاق افتاده است.
 
وی اضافه کرد: دلیل عمده آتش سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی استان عامل انسانی بوده است که به آسانی قابل پیشگیری است و مردم در صورت مشاهده هر گونه موردی در خصوص آتش سوزی می‌توانند در تمام ساعات شبانه روز با تماس با شماره 120 موارد را به منابع طبیعی اطلاع بدهند.
 
با هجوم ملخ‌ها به شهر قم مقابله کردیم
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به مبارز با ملخ در سطح استان اظهار داشت: ملخ‌ها، تاق زارها یعنی جنگل‌های دست کاشت را تهدید می‌کردند که در سه ماهه اول سال با آنها مبارزه کردیم، البته عمده فعالیتمان در بحث پیشگیری بود و تنها یک محدوده کوچکی را سم پاشی کردیم.
 
وی ادامه داد: ملخ‌ها معمولا در روزهای 14 و 15 خرداد یعنی در روزهای پیک جمعیتی قم، به این شهر می‌رسند که باعث به هم ریختن شهر می‌شوند که امسال با فعالیت‌های صورت گرفته مانع ورود ملخ‌ها به شهر قم شدیم.
 
280 رای دادگاه، کارنامه سال گذشته منابع طبیعی
 
 
عفتان پیگیری اراضی ملی را از فعالیت‌های دیگر اداره منابع طبیعی دانست و افزود: در جهت برخورد با معترضین به اراضی ملی، پرونده‌هایی را تشکیل دادیم که آنها را به محاکم قضایی ارسال کردیم و  در سال گذشته دستگاه قضایی 280 رای صادر کرد که 71 درصد به نفع دولت و 29 درصد علیه دولت بوده است که در جاهایی که ثابت شد حق با مردم است، رای به نفع آنها صادر شده است.
 
وی اضافه کرد: در سال جاری و سال گذشته اقدامات زیادی را در خصوص اجرای احکام دستگاه قضایی داشته ایم که احکامی را به مرحله اجرایی رسانده ایم و اراضی تصرف شده را به مالکیت دولت برگرداندیم.
 
مشکل منابع آبی روستای کهندان قم برطرف شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به پروژه احیای منابع آبی در روستای کهندان اظهار داشت: اجرای پروژه احیاء منابع آب روستای کهندان در اسفندماه به اتمام رسید و پس از بهره برداری، آبگیری شد که به مرحله سرریز آب هم رسید و دیگر در آن منطقه مشکل سیل آب را نخواهیم داشت.
 
وی اضافه کرد: در آن منطقه باران‌هایی که می‌آمد، به صورت سیل خارج میشد که علاوه بر از دسترس خارج شدن آب، سیل ضررهایی را می‌زد که ما این آب را مهار کردیم و آب باران پشتوانه قنات‌های روستاهای مسیر شد.
 
عفتان احداث سد بند در پردیسان را از یکی پروژه‌های سال گذشته اداره منابع طبیعی دانست و افزود: بعد از سال 88 یک سری مطالعاتی را انجام دادیم و نه سازه سنگ ملاتی را احداث کردیم که 80-70 درصد سیلاب‌های کوتاه تا  50-40 سال آینده و 35 درصد سیلاب‌هایی با برگشت  100ساله مهار خواهد شد.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdchqznz.23nmkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما