سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : 31919
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

امام صادق(ع) مروج و مبین ابعاد مختلف مکتب اهل بیت(ع) است

قم نيوز : قم نگار: رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: در زمان امام صادق(ع) فرصتی فراهم شد تا مکتب تبیین شود و به این دلیل مذهب شیعه را جعفری می‌گویند و تبیین محورها، اصول و اساس مکتب توسط امام صادق(ع) صورت گرفت.
امام صادق(ع) مروج و مبین ابعاد مختلف مکتب اهل بیت(ع) است
به گزارش قم نگار، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: هر یک از امامان در دوران خود، متناسب با شرایط، وظایف و برنامه‌های خود را اجرا کردند.

وی خاطرنشان کرد: رو در رو قرار گرفتن تفکرات اسلامی و قرآنی با سایر اندیشه‌ها و تفکرات لازم بود تا مبانی اسلام اصیل شامل مبانی فقه و عقاید اهل بیت(ع) تبیین شود.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه در دوران امام صادق(ع) اندیشه‌های متنوع، الحادی، مادی‌گرایانه، مکاتب و دیدگاه‌های مختلف به سرعت در عالم اسلام توسعه پیدا کرد، گفت: سئوالات و افکار متنوعی در این دوران پدیدار می‌شد، امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در این میدان توانستند ابعاد مختلف مکتب را برای آنها ترسیم کنند.

وی تصریح کرد: بیشترین حدیث از امام صادق(ع) در زمینه فقه، کلام و سایر رشته‌ها و علوم نقل شده، زیرا در دوران این امام بزرگوار زمینه پذیرش اجتماعی و شرایط سیاسی این بستر را فراهم کرد تا وظیفه و رسالت خود را در زمینه تبیین مسائل مختلف مکتب انجام دهند.

کلباسی با بیان اینکه پس از انقطاع وحی مسائل مختلف در عالم اسلام پدیدار شد، گفت: اندیشه‌های مختلف از نظر سیاسی، کلامی و فقهی در بین مسلمانان ترویج پیدا کرد و حکومت‌ها بنابر مصالح خود از اندیشه‌های خاص و تفکرات ویژه‌ای که به طور عمده از جناح مخالف مطرح می‌شد، پشتیبانی می‌کردند و در این شرایط بر اساس اقتضائات امام صادق(ع) و امام باقر(ع) ابعاد مکتب اهل بیت(ع) را برای مردم تبیین کردند.

وی با اشاره به تعبیر شیعه جعفری به شیعه اثنی عشری گفت: تعبیر مذکور به دلیل این نیست که مذهب در زمان امام صادق(ع) تأسیس شده، بلکه به این معنا بوده که در زمان حضرت تبیین شده است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: در دوران امام سجاد(ع) ، سیدالشهدا(ع) یا امام حسن مجتبی(ع) چنین فرصتی وجود نداشت، ولی در زمان امام صادق(ع) فرصتی فراهم شد تا مکتب تبیین شود و به این دلیل مذهب شیعه را جعفری می‌گویند و تبیین محورها، اصول و اساس مکتب توسط امام صادق(ع) صورت گرفت.

وی یادآور شد: امام صادق(ع) در ابعاد مختلف دانش‌ها نیز قدم‌های بزرگی برداشتند، اقدامات ایشان به ویژه در علوم و فنون مختلف مشاهده می‌‌شود و نقد مکاتب مختلف در کلام این امام بزرگوار متبلور است.

کلباسی عنوان کرد:حضرت شاگردانی را تربیت کردند که در مقام علمی تبحر داشتند و هرکدام توانستند شاخه‌هایی از علم و دانش را توسعه دهند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccooq1.2bqss8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما