سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : 32349
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم خبر داد

اجرای طرح تحول شبکه خطوط اتوبوسرانی شهر قم

قم نيوز : قم نگار: مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم گفت: کاهش بار ترافیکی، عبور از هسته مرکزی و همچنین افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای مردم و توزیع عادلانه اقتصاد خطوط واگذار شده به بخش خصوصی از اهداف طرح تحول شبکه خطوط اتوبوسرانی است.
اجرای طرح تحول شبکه خطوط اتوبوسرانی شهر قم
به گزارش قم نگار، شبکه بهینه و خروج از وضعیت سنتی در گذشته به وضعیت بهینه پایدار با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل درون شهری به ویژه در شرایط کنونی با در نظر گرفتن توسعه و گسترش روز افزون سطح شهر، خیابان‌ها، شهرها و حجم بالای تردد خودروهای موجود و شخصی و استفاده اندک از وسائل نقلیه عمومی، نیاز اساسی بوده است.

این امر علاوه بر اینکه سهم بهره‌وری را افزایش می‌دهد، یک سیستم قابل قبول برای اکثریت شهروندان بوده که مورد تاکید است.

«سعید امر اللهی»، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم پیرامون طرح تحول شبکه خطوط اتوبوسرانی شهر قم و نحوه ارائه خدمات به همشهریان به ارائه توضیحاتی می‌پردازد.

ساماندهی خطوط اتوبوسرانی چه مراحلی طی کرده و برای تحول آن چه طرحی ارائه شده است؟
مطالعات ساماندهی خطوط اتوبوسرانی با اخذ مشاور شروع شده و فاز یک در قالب پنج خط موجود مورد بهره‌برداری است که اعم از خط یک (امام، بلوار شهید دل آذر)، خط دو( خیابان ۱۹ دی، بلوار صدوقی)، خط سه(بلوار توحید،‌ بلوار دل آذر)، خط چهار(بلوار توحید، بلوار محمد امین، پردیسان) و خط پنج(خیابان امامزاده ابراهیم، بلوار محمد امین، پردیسان) اجرایی شده است.

نظر به نتیجه اخذ شده از خطوط اجرایی فاز یک و استقبال همشهریان و افزایش تقاضای سفر و افزایش راندمان کاری، فاز دوم اجرایی می‌شود.

در فاز دیگر ادامه طرح تحول شبکه خطوط اجرایی می‌شود که ۶ خط دیگر از خطوط اصلی و نیز تعداد پنج خط فیدر با اتوبوس و ۱۴ خط فیدر مینی‌بوس است که هشت خط آن با تغییرات اساسی در شبکه خطوط حاصل شده و در نیمه دوم شهریور ماه به مرحله اجرا درخواهد آمد.

با توجه به اینکه فاز اول این طرح از مدت‌ها قبل آغاز شده، اهداف و مزیت‌های آن چیست؟
مهم‌ترین اهداف و مزیت‌های پروژه در خطوط اجرایی فاز اول نیز مشهود بود، از جمله آنها کاهش بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر، حذف پایانه‌های موجود، عبور از هسته مرکزی و همچنین افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای مردم و توزیع عادلانه اقتصاد خطوط واگذار شده به بخش خصوصی است.

افزایش سرعت و کاهش تاخیر در سفرهای درون شهری، کاهش آلودگی هوا و صوتی در هسته مرکزی به ویژه پیرامون حرم حضرت معصومه(س) و کاهش زمان جا به جایی و سفر همشهریان، کاهش سفر با وسائل نقلیه شخصی، افزایش سطح پوشش و دسترسی به شبکه خطوط اتوبوسرانی که در فاز آتی به حداکثر خود خواهد رسید از مزیت‌های دیگر این طرح است.

در اجرای طرح با توجه به مطالعات انجام شده، در کشورهای موفق و نیز تجاربی که در کشور به دست آمده، توانسته‌ایم شبکه خطوط را طوری طراحی کنیم که هر شهروند که از هشت خط اصلی به نقاط مختلف شهر بتواند منتقل شود.

شهروند می‌تواند با انتخاب نوع وسیله به طور مستقیم یا با تغییر اتوبوس در کمترین زمان ممکن سفر خوشی داشته باشد، در ضمن در بسیاری از سفرهای مذکور ضمن کاهش زمان تردد و همچنین مسافت‌هایی که برخی اوقات بین پایانه‌ها با هسته مرکزی طی می‌کرد شهروند با پرداخت یک بار کرایه می‌تواند به سفر خود ادامه دهد.

شبکه طراحی شده موجود با سطح پوشش بالاتر نیز می‌تواند به حجم زیادی از سفرهای همشهریان در سطح شهر در نقاط مختلف پاسخگو باشد که یکی از امتیازات طراحی این شبکه بوده و استفاده مردم از وسائل نقلیه شخصی را به مراتب کاهش می‌دهد.

۶ خط اصلی فاز دو چه مسیرهایی را شامل می‌شود؟
۶ خط اصلی فاز دو به شرح ذیل است، خط ۶(میدان نبوت، بلوار کشاورز، خیابان امامزاده ابراهیم، میدان مطهری، بازار،‌ خیابان طالقانی، بلوار شهید دل‌آذر، میدان ولیعصر(عج)، بلوار انتظار مسجد جمکران)، خط هفت(شهرک قدس، بلوار صدوقی، بلوار امین، میدان جانبازان خیابان صفائیه، حرم، میدان مطهری، خیابان هدف، میدان سعیدی، میدان امام، بلوارت شهید بهشتی، میدان ۷۲ تن) و خط هشت(میدان ۷۲ تن، بلوار انصارالحسین، بلوار نواب، بلوار امام موسی صدر، پل شهیدرضوی، بازار، خیابان ارم، بلوار امین، بلوار غدیر، پایانه پردیسان) است.

خط ۹ مسیرهای (بلوار جمهوری، بلوار محمودنژاد، بلوار هنرستان،‌ گلزار شهدا،‌ خیابان انقلاب، سه راه بازار، میدان مطهری، میدان سعیدی، خیابان امام، بلوار کارگر، ۱۶ متری خیام و خیابان توانیر) و خط ۱۰ مسیرهای (شهرک هدایت، بلوار شهید محلاتی، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار ۵۵ متری عمار یاسر، خیابان طالقانی میدان مطهری، خیابان هدف، میدان سعیدی، خیابان امامزاده ابراهیم، میدان امینی بیات، بلوار آیت‌الله کاشانی، بلوار شاهد غربی، بلوار شاهد شرقی) را در بر می‌گیرد.

خط ۱۱ شامل بلوار پیام نور، محتشم کاشانی، ۷۵ متری عمار یاسر، ۱۵ خرداد، میدان جهاد، بلوار رضوی، بلوار امام موسی صدر، میدان مطهری، سه راه خورشید، بلوار امیر کبیر، بلوار امام رضا(ع)، بلوار دانش و سه راه خرمشهر است.

مسیر فیدر که با اتوبوس سرویس‌دهی می‌شود، کدام مسیرها است؟
مسیر یک(خیابان ۲۰ متری حضرت ابوالفضل(ع)، ۲۰ متری فجر، خیابان باهنر، خیابان شهیدان ناجا، دانیال، خیابان جمهوری، یزدانشهر، پل ۹ دی، خیابان حجتیه، خیابان توحید، پل امینی بیات، ۲۰ متری مطهری، خیابان سوم خرداد) و مسیر شماره دو (خیابان شهر قائم، خیابان کلهری، خیابان انقلاب، ۴۵ متری عماریاسر، بازار، میدان مطهری، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، خیابان کیوانفر، خیابان مطهری، خیابان شهید بهشتی، خیابان هفت تیر میدان شهرداری و خیابان حاجی‌زاده) است.

فیدر شماره سه (خیابان عدالت، دانیال، امام حسین(ع)، ۳۰ متری قائم، بلوار محمود نژاد، خیابان بسیج، فاطمی، بلوار نیایش، بلوار منتظری، پل حجتیه، میدان مطهری، میدان سعیدی، خیابان امامزاده ابراهیم، میدان معصومیه، زیر گذر کاشانی، خیابان سلامت، سوم خرداد، پل میثم، خیابان میثم)، مسیر شماره چهار(مسجد جمکران، بلوار پیامبر اعظم(ص)، میدان معلم، پارکینگ شرقی) و مسیر فیدر پنج(پارکسوار شمالی، بلوار زائر و حرم مطهر) است.

چند درصد از معابر به وسیله سیستم و طرح جدید پوشش داده می‌شود؟
۹۵ درصد معابر اصلی به این وسیله پوشش داده می‌شود و یکی از امتیازات صرف نظر از سرعت تردد در نقاط مختلف شهر سطح پوشش و دسترسی آسان به شبکه حمل و نقل است.

از مردم خواسته می‌شود به منظور تحقق اهداف طرح و با توجه به مزایایی که برای این طرح است، در اجرای این طرح همکاری داشته باشند، مشارکت لازم و شایسته نهادهای مرتبط و فعال در امور شهری و همشهریان راهگشا و نویدبخش در تسهیل اجرای طرح است.

طرح مذکور مبنای ایجاد شبکه خطوط در بلند مدت بوده که با توسعه و تکمیل تجهیزات آن به مرور می‌تواند ظرفیت‌های بیشتری را ایجاد کرده و پاسخگوی نیازهای آینده شهروندان و شهر در بلند مدت باشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcaoene.49nuy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

محمد
احمقانه ترین حرکت اتوبوس رانی اجرای خطوط بی آر تی مسخره توی خیابان امام و آذره
واقعاً چه فکری کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟