پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 32652
منبع : روابط عمومی شهرداری قم
گفت‌وگوی مشروح با معاون امور زیربنایی شهرداری قم:

پروژه‌های عمرانی قم آماده بهره‌برداری می‌شوند / ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر

قم نيوز : قم نگار: معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم از فعال شدن عملیات عمرانی پروژه‌های نیمه تمام این شهرداری خبر داد.
پروژه‌های عمرانی قم آماده بهره‌برداری می‌شوند / ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر
به گزارش قم نگار، در پی گذشت یک صد روز از آغاز دوره جدید مدیریت شهری در قم، نگاهی به فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام شده در عرصه‌های مختلف خالی از لطف نیست.

در گفت‌وگو با معاون امور زیر بنایی و شهرسازی شهرداری قم درباره برنامه‌ها و وظایف معاونت امور زیربنایی و شهرسازی شهرداری قم، روند اجرای پروژه‌های عمرانی، وضعیت پیگیری پروژه‌های نیمه تمام، روند اجرای عملیات پروژه‌های مترو و منوریل و... به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

در خصوص این معاونت توضیح دهید و بگویید نحوه عمکرد این بخش چگونه است؟
با توجه به اینکه قم یکی از نخستین کلانشهرها است که معاونت شهرسازی، عمران و ترافیک آن ادغام شده و این حوزه را تشکیل داده و به جز این اداره‌کل طراحی نیز مربوط به این معاونت می‌شود، وظیفه ما بسیار سنگین است. در ساختار تعریف شده چهار حوزه کلیدی در این معاونت ادغام شده و فعالیت‌های مختلفی انجام گرفته است.

در زمینه اجرای پروژه‌ها در این مدت چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
در حوزه عمران تعدادی از پروژه‌ها ایجاد شده و تعدادی از پروژه‌ها برای سال‌های گذشته است که همچنان باقی مانده و مقرر شده تا تمام پروژه‌ها از حال راکد بودن خارج شوند.

تعدادی پروژه نیز برای سال ۱۳۹۴ است و مجموع پروژه‌ها نیاز به بازنگری داشتند و تعدادی از آنها متوقف و راکد بود که از نظر شرایط مختلف مالی و پشتیبانی مورد بررسی قرار گرفتند.

بعد از گذشت این مدت وارد پروژه‌های بزرگ مانند بلوار مرجعیت، رمپ و لوپ‌های پل روگذر ۹ دی، پل میثم و پروژه ترکیبی تقاطع امام علی(ع) و میدان معلم که در مرحله مناقصه بود، خواهیم شد.

برای جاری بودن عملیات عمرانی چه برنامه‌هایی دارید؟
در صدد هستیم تا پروژه‌ها را آماده بهره‌برداری کنیم و آنهایی که شرایط مالی و فنی و رفع معارضات دارند را بعد از رفع مشکل به مرحله اجرا برسانیم و در این بخش پروژه‌های نیمه کاره در اولویت هستند و طرحی با عنوان ساز و کار و نحوه اجرای پروژه‌ها مد نظر داریم.

پروژه‌های داخل مناطق هم چنین مشکلاتی دارند که به دلیل مسائل مالی، رکود زیادی داشتند و در مناطق هشت گانه نیز قرار شده کارها انجام شود و به مرحله اجرا برسد.

در زمینه آسفالت خیابان‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟
در بحث آسفالت‌ها در نظر گرفته شده تا حجم مناسبی از آسفالت را داشته باشیم، به خصوص معابر فرعی و خیابان‌های غیر اصلی که با توجه به بارندگی و مشکلاتی که در مسیر کوچه‌ها است آسفالت آنها ضروری بوده ولی باز هم بحث مالی مطرح است. امیدواریم در نیمه دوم سال اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم این موضوع را حل کنیم چون یکی از نیازهای اولیه مردم است.

در زمینه روان‌سازی ترافیک چه اقداماتی برای انجام در نظر گرفته شده است؟
در حوزه حمل و نقل و ترافیک بحث ترافیک هسته مرکزی شهر مطرح است که در این راستا چند روزی درگیر بحث تحول خطوط اتوبوسرانی هستیم و خوشبختانه کار مطالعاتی انجام و اجرا شده و هدف اصلی بحث ساماندهی بوده است.

شهر قم با توجه به جمعیتی که دارد، بالغ بر ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد که هم‌اکنون ۲۵۰ اتوبوس در ناوگان فعال است و مقرر شده تا ناوگان را توسعه دهیم و کمبود در این زمینه در سال‌های آینده جبران شود ولی در حال حاضر که چنین اتفاقی نیفتاده تصمیم گرفتیم تا استفاده بهینه شود و مهم‌ترین هدف طرح تحول هم همین بوده است.

در بخش‌هایی مثل تاکسیرانی هم اقدامات جاری انجام شده و در بخش مترو فروش اوراق‌ها مطرح شده است و خط در دو فاز تعریف می‌شود که بخش اول این فاز از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و بخش دوم از میدان شهید مطهری تا جمکران است.

مترو در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
مقرر شده تا فاز اول را از صفر تا ۱۰ بتوانیم در نخستین فرصت تکمیل کنیم و این پروژه در برنامه دو ساله راه‌اندازی شده و فاز دوم هم انجام شود و در این مسیر هم راه‌اندازی ایستگاه‌ها و تونل صورت بگیرد.

فعلا در حد تونل کار شده و حفاری تونل ایستگاه میدان سعیدی را رد کرده و قرار است ایستگاه‌ها و سیگنالینگ و ناوگان به صورت کامل تجهیز شده و در فاز اول راه‌اندازی شود.

پروژه منوریل در چه وضعیتی به سر می‌برد؟
در قسمت منوریل مشکلاتی بوده که برای حل این مشکلات جلسات متعددی داشتیم و مقرر شده تا با تقسیم‌بندی، پایانه شمال تا حرم که ۴.۵ کیلومتر است بخش اجرا شود و قرارداد واگن‌ها هم منعقد شده و فاز اول منوریل را می‌توان در افق ۱.۵ ساله راه اندازی کرد.

در زمینه امور شهرسازی چه برنامه‌هایی را مورد توجه قرار داده‌اید؟
در حوزه محیط شهرسازی اقدام ویژه‌ای که شده این بود که حوزه شهرسازی را بتوانیم از این معاونت جدا کنیم و این کار اتفاق افتاده و معاونت شهرسازی به صورت سرپرستی در آمده تا روال کار انجام شود و در این حوزه مباحث مختلف وجود دارد.

در حوزه طراحی هم بحث‌های مختلفی بوده که دو کمیسیون ویژه تشکیل شده و با توجه به اینکه طراحی در حوزه‌های مختلف است، داشتن ترکیبی از کمیسیون‌هایی که بتوانند نقطه نظرات را جمع کنند لازم بوده و کمسیون فنی و مشاوران بیرونی برای تصویب طرح‌ها فعال خواهند شد.

طرح‌ها باید قبل از اینکه وارد مرحله اجرا شوند، توسط کمسیون‌ها چکش‌کاری شوند و وقتی اجرا شدند همه ابعاد در یک طرح دیده شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchi-nx.23nimdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما