سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : 10630
مدیر مرکز مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

تغییر سبک زندگی نقش مهمی در کاهش جمعیت داشته است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر مرکز مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تغییر سبک زندگی درمیان خانواده ها و زوجین را یکی از مهمترین دلایل عدم تمایل به فرزند آوری دانست.
تغییر سبک زندگی نقش مهمی در کاهش جمعیت داشته است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام محمد حسین پوریانی گفت: رشد جمعیت ایران در حال حاضر به ۱.۳۳ رسیده است و اگر این روند ادامه پیدا کند در سال ۱۴۲۰ رشد منفی جمعیت برای کشورمان ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: این موضوع می تواند به صورت یک معظل اجتماعی خود را نشان دهد و لازم است تا برای حل آن سیاست های جمعیتی لازم در نظر گرفته شود.

پوریانی با تاکید بر اینکه بعضی کشورهای پیشرفته سعی می کنند با جذب نخبگان این مشکل را برطرف کنند، گفت: البته چنین کاری در کشور ما ممکن نیست و ما باید با استفاده از نیروی متخصص و نخبه داخلی به سمت رشد و توسعه قدم برداریم.

اهداف سیاست های کنترل جمعیت ۲۰ سال زودتر حاصل شد

وی در این زمینه افزود: جامعه ما به اهداف سیاست های کنترل جمعیت ۲۰ سال زودتر دست یافت و این در حالی است که تاکید اصلی اسلام بر افزایش جمعیت است.

پوریانی تاکید کرد: دلایل مختلفی برای افزایش جمعیت وجود دارد و دلیل اصلی اسلام توجه به مشیت الهی در مورد ازدیاد اولاد است.

وی با اشاره به اینکه اسلام هم به بعد کیفی و هم کمی در کنار هم توجه دارد، گفت: از جمله مواردی که در متون دینی به منظور افزایش جمعیت مورد توجه قرار گرفته است می توان به تشویق جوانان به ازدواج، تشویق زوجین برای فرزند دار شدن و مهمتر از همه حفظ شوکت وجایگاه مسلمانان یاد کرد.

پوریانی تصریح کرد: البته خطوط قرمزی نیز وجود دارد تا این افزایش جمعیت کنترل شود و در اسلام توجه به حفظ بنیان خانواده، برنامه ریزی و آینده نگری نیز بسیار مورد توجه است.

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در نظریات جمعیتی عده ای معتقد به افزایش جمعیت، عده ای کاهش جمعیت و عده ای نیز تناسب جمعیت هستند.

در حال حاضرهزینه های فرهنگی برای افزایش جمعیت بیشتر از گذشته است
وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت کنونی باید سیاست های افزایشی مورد توجه واقع شود، گفت: همان طور که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند طی ۱۰ سال گذشته این سیاست های تعدیل اتفاق می افتاد و الان به لحاظ فرهنگی حتما هزینه بیشتری را صرف خواهد کرد.

پوریانی اظهارداشت: به نظر می آید درحال حاضر الگوی سبک زندگی تغییر کرده است و این باید برای افزایش جمعیت مورد توجه باشد، درواقع در گذشته تعدد اولاد برای والدین ما نوعی افتخار محسوب می شد اما این رویه در حال حاضر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در گذشته زنان اشتغال کمتری داشتند، و فرزند آوری و تربیت آن ها راحت تر بود اما در حال حاضر سن ازدواج افزایش یافته و زمان کافی برای فرزند آوری و آموزش مناسب آن ها وجود ندارد.

وی همچنین افزود: آنچه در این موضوع مورد توجه است بحث ازدواج و تغییر نگاه زوجین به فرزندآوری است و باید سیاست ها تشویقی بیشتری مد نظر قرار گیرند.
https://qomnews.ir/vdcjymev.uqeytzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما