چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : 10638
حمیدفرخ نژاد:

نقدهای غیر کارشناسانه، امینت سینما را به خطر می اندازد

قم نيوز : قم نیوز، یکی از بازیگران برجسته سینما و بازیگر اصلی فیلم زندگی خصوصی خانم و آقای میم گفت:نقدهای فاقد تخصص و غیر کارشناسانه، امنیت سینما را به خطر می اندازد.
نقدهای غیر کارشناسانه، امینت سینما را به خطر می اندازد
به گزارش قم نیوز، در نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی زندگی خصوصی آقا و خانم میم در دانشگاه مفید قم، حمید فرخ نژاد با اشاره به اهمیت نقدهای سازنده گفت:صاحبان تریبون باید با نگاه کارشناسانه به نقد و تحلیل فیلم ها بپردازند و از نقد غیر کارشناسانه که امینت سینما را به مخاطره می اندازد پرهیز کنند.

این بازیگر برجسته سینما اذعان داشت:سینما نیز مانند هر عرصه دیگری نیازمند تخصص در مقام تحلیل و نقد می باشد از این رو نباید با نگاه سطحی و برداشت های شخصی سینما را با چالش و مشکلات فراوانی مواجه ساخت.

وی بیان داشت:منتقدان در حوزه علوم انسانی و به ویژه هنر زیاد می باشد اما داشتن سواد نقد و تحلیل درست نیز باید در منتقدان وجود داشته باشد.

وی سینما را رسانه ای قدرتمند دانست و خاطرنشان کرد:متاسفانه برخی با سطحی نگری به محتوا و اهداف فیلم مبادرت به نقد و تحلیل می نمایند و فیلم را مخالف ارزشها و امینت ملی تعبیر می سازند در حالی که باید میان فیلم ها مخرب با فیلم های دارای موضوعات اجتماعی و فرهنگی سازنده تفاوت قائل شد.

حمید فرخ نژاد اظهار داشت:بیش از ۹۰ درصد تحلیل های صورت پذیرفته پیرامون برخی از فیلم های چالش تنها توهم و برداشت شخصی است در حالی که با نگاه منصفانه و کارشناسانه می توان ابعاد واقعی فیلم را از سایر فیلهای مخرب تمیز داد و ارزش فیلم را با تحلیل های سطحی پایین نیاورد.

وی در پاسخ به سوالات دانشجویان پیرامون زندگیش تصریح کرد:این جانب متولید آبادان و دارای ۴۳ سال سن می باشم و افتخار می کنم که عضو کوچکی از سینمای ایران در خدمت مردم فهیم و منتقد می باشم.

فرخ نژاد در باره فیلم یادآور شد:در این فیلم، مرد با معماری اشتباه و غلط خود، انسان جدیدی را خلق می کند و سپس در اشتباه خود شک و بدبینی را برداشت می نماید

این بازیگر سینما همچنین یادآورشد:نباید هیچ اثر هنری را با اثر دیگری مقایسه کرد بلکه باید ابعاد و جوانب هر فیلم را با خود آن فیلم سنجید و موضوعاتش را مورد بررسی قرار داد و به اهداف مهم سازندگان فیلم توجه داشت.

در ادامه این نشست نیز کارگردان فیلم زندگی خصوصی خانم و آقای میم گفت:اولین فیلم سینمائی خود را در سال ۸۶ ساختم و با ساخت فیلم در میان ابرها فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کردم که اگرچه این فیلم اکران خوبی نداشت اما موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد.

روح الله حجازی در اولین حضور خود در جمع دانشجویان افزود:فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم با بازیگران توانمند سینمای ایران، حمید فرخ نزاد، مهتاب کرامتی و ابراهیم حاتمی کیا توانست با استقبال خوبی از سوی منتقدان و علاقه مندان به سینما مواجه شود.

وی خاطرنشان کرد:کارگردان سینما به عنوان یک پژوهشگر، مشکلات و چالش های جامعه را رصد می کند و آن ها را در قالب تصویر می کشاند تا با ارزیابی رویدادها به ارائه راهکاری درست در رفع موانع کمک کند.

این کارگردان سینما تصریح کرد:کارگردان خود نمی تواند راهکاری را ارائه نماید و این وظیفه متولیان است که با بررسی مشکلات و چالش ها به درمان بپزدارند زیرا سینما نسخه ای برای درمان ندارد و تنها درد را نشان می دهد.

وی اذعان داشت:تقابل سنت و مدرنیته یکی از رویدادهای مهم در جامعه کنونی می باشد که بسیاری از خانواده ها را با چالش مواجه ساخته است

روح الله حجازی درباره ساخت فیلمش توضیح داد:بیشتر صحنه های فیلم با لنزهای نرمال گرفته شد و تلاش کردیم با بسته نگه داشتن صحنه ها، مخاطب بیشتر در فضای کار غرق شود به ویژه اینکه از نور و روشنائی نیز برای بیان حرف استفاده کردیم به گونه ای که ابتدای فلیلم شهر پر از تجلات و زرق و برق تصویر برداری شد و در صحنه اخر در ندامت و پشیمانی از ماندن در تهران فضای شهر مه آلود و تیره و پر از خفقان به تصویر کشیده شد.

همچنین در این نشست امیر قادری از منتقدین برجسته سینمای کشور با اشاره به تاریخچه رمان های چالشی و عاشقانه در ایران گفت:نگاه سوء ظن و یا خیانت در بسیاری از آثار فاخر جهانی وجود دارد و در ایران قبل از پیروزی انقلاب در برخی از آثار نویسندگان وجود داشت که حاکی از وضعیت نامساعد و شرایط جامعه آن زمان بود.

این منتقد توانمند پیرامون رویداد مدرنیته اذعان کرد:انسان همواره در برابر مدرنیته با حس دوگانگی روبرو بوده است به گونه ای که میشود گفت که مدرنیته با پا پیش کشیده و با دست پس زده می شود.

وی توضیح داد:در این فیلم مرد تلاش می کند همسرش را با معیارهای زن امروز پرورش دهد و در برهه ای از زمان حس می کند این پیشرفت و ترقی او را از خود ادور ساخته و بر این اساس سوء ظن و شک در زندگی جاری می گردد.

وی وظیفه سینما را بیان حقیقت برشمرد و عنوان کرد:امروزه سینما در عرصه های جهانی به یک مرکز بزرگ پیشنهاد دهنده مبدل شده است و بسیاری از معضلات و چالش های روز را با نگاهی خاص دنبال می نماید.

امیر قادری خاطرنشان کرد:سینما با محدودیت های مالی و کمبود امکانات زمانی می تواند موفق باشد که حرف خود را در قالب همه محدودیت های ممکن بیان کند و مخاطب را با حقیقت آشنا سازد.

لازم به ذکر است قبل از نشست فیلم سینمائی زندگی خصوصی آقا و خانم میم برای دانشجویان و افراد حاضر در آمفی تاتر دانشگاه مفید قم اکران شد.

انتهاي پیام/115/
https://qomnews.ir/vdch6-nz.23nvxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما