چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : 10666
آیت الله جوادی آملی:

اگر کتاب تحریرالوسیله امام(ره) نبود حجّت بالفعل نداشتیم

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله جوادی آملی کتاب تحریر الوسیله امام خمینی(ره) را کتاب فقهی روز خواند و گفت: اگر این کتاب نبود ما حجّت بالفعل نداشتیم.
اگر کتاب تحریرالوسیله امام(ره) نبود حجّت بالفعل نداشتیم
به گزارش قم نیوز، جمعی از مسئولان و اعضای نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) در قم با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گزارشی از اهم فعالیت های این موسسه را ارائه کردند.

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به جایگاه رفیع حضرت امام خمینی(ره) در رفع مشکلات و کمبودهای حوزه های دینی گفت: امام خمینی(ره) نه تنها در مسائل سیاسی، بلکه در مسائل و استقلال حوزه و در امور مربوط به سایر پایگاه‌های علمی، کمبودها را شناسایی و آنها را خوب جبران کردند.

وی در ادامه به تشریح اهمیت و نقش کلیدی کتاب ارزشمند تحریرالوسیله حضرت امام(ره) پرداخت و گفت: در گذشته فقهایی بودند که تنها مشکل فقه را حل می‌کردند لذا در بین متأخّرین یک فقه رایجی که بتواند هم نیاز حوزه و هم نیاز نظام را برطرف کند وجود نداشت.

این مرجع تقلید شیعیان کتاب عروه الوثقی مرحوم آقاسیّدمحمدکاظم(ره) را مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت: در طی تقریبا یک قرن گذشته همین عروه است. هر که آمد عروه را قبول کرد و روی آن حاشیه زد. این عروه نیاز مراجع نجف و قم و علمای بلاد را تأمین می‌کرد. اما این در فضایی بود که دین منهای سیاست بود و دین وارد حکومت نشده و حکومتی نداشت.

شاگرد برجسته حضرت امام خمینی(ره) در ادامه گفت: اما اگر دین بخواهد حکومتی داشته باشد این کتاب عروه دیگر گویا نیست چرا که فاقد آن چیزهایی است که مسائل ضروری یک نظام و حکومت است.

وی با بیان این نکته که امام(ره) با نگارش کتاب تحریرالوسیله هم خلأ عروه را تأمین کرده هم خلأ وسیله را بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) مسائل مستحدثه را اضافه کرده که وقتی انقلاب به ثمر رسید، نظام یک کتاب زنده‌ای در دست داشته باشد.

تحریرالوسیله کتابی بود که به نظام خدمت کرد
آیت الله جوادی با یادآوری خاطره‌ای از وضع قوانین قضایی در اوایل انقلاب و کارکرد موثر کتاب تحریرالوسیله در آن دوران گفت: ما در وضع قوانین یک حجّت بالفعل می‌خواهیم. اگر نبود کتاب تحریرالوسیله امام(ره) ما حجّت بالفعل نداشتیم. هم دستگاه قضا به مشکل برمی‌خورد هم شورای نگهبان.

وی کتاب تحریر الوسیله را کتاب فقهی روز خواند و گفت: وقتی حکومت، اسلامی شد هیچ کمبودی احساس نمی‌شد چرا که کتاب تحریر هم نیاز دستگاه قضایی، هم نیاز شورای نگهبان و هم نیاز آموزش قضایی را حل می‌کرد.

استاد برجسته حوزه در پایان ضمن دعای خیر و طلب مغفرت برای روح بلند حضرت امام خمینی(ره) و قدردانی از مجاهدت‌های آن امام فرزانه گفت: تحریرالوسیله کتابی بود که به نظام خدمت کرد و الیوم هم خدمت می‌کند و امام با دست پر وارد صحنه شد و سیاست و دیانت را جمع کرد.

برگزاری نشست علمی با موضوع کتاب تحریرالوسیله
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله موسوی رئیس نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم از برگزاری یک نشست علمی با موضوع کتاب تحریرالوسیله در پنجم بهمن سال جاری خبر داد.

وی همچنین از چاپ آثار امام در ۶۱ جلد با تحقیق، تصحیح و ویرایش جدید در سال آینده خبر داد.

انتهای پیام/۱۱6/
https://qomnews.ir/vdciqqaz.t1auq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما