شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : 10736
غفلت مسئولین صدا و سیمای قم از موضوع برنامه‌ها

آتش «سر چراغ» به فرهنگ اصیل مردم قم

قم نيوز : قم نیوز: سر چراغ عنوان برنامه‌ای است که از سوی شبکه استانی قم پخش می‌شود ولی این برنامه در بخش طنز خود به شکل مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ قم را به سخره گرفته و وجهه نامطلوبی از خانواده‌های قمی به نمایش می‌گذارد.
آتش «سر چراغ» به فرهنگ اصیل مردم قم
به گزارش قم نیوز، سبک زندگی اسلامی عنوانی است که چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری و در سفر به خراسان شمالی به عنوان یک دغدغه و یک ضرورت مطرح شد.

گرچه این موضوع دغدغه چند ساله مقام معظم رهبری بوده و سال‌ها با غفلت مسئولان مواجه بود تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری موجب تحرکات جدیدی در اسلامی کردن زندگی مردم شد.

اهمیت تبیین سبک درست زندگی در خانه و در کنار افراد خانواده

رهبر معظم انقلاب مؤلفه‌های مختلفی نیز در ارتباط با این سبک زندگی مطرح کردند که یکی از مهمترین این مؤلفه‌ها تبیین سبک و روش درست زندگی در خانه و در کنار افراد خانواده است.

در آموزه‌های دینی که امروز به‌دنبال تبیین آن در زندگی هستیم به این موضوع اهمیت بسیاری داده شده است و از حدیث شریف پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند «هرکس ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده و باید در مورد نیمه دیگر آن تقواى الهى پیشه کند» (۱) گرفته تا نحوه برقراری ارتباط در خانواده و حفظ کیان خانواده در دین مبین اسلام مطرح شده است.

بسیاری از آیات قرآن کریم و همچنین بسیاری از روایات امامان معصوم (ع) وظایف متعددی را برای هر یک از اعضا خانواده مطرح کرده‌اند که با انجام این وظایف، خانواده به خودی خود، اسلامی و نیکو خواهد بود.

از جمله این وظایف می‌توان به این فرموده امام صادق(ع) در ارتباط با وظیفه مردان در خانه اشاره کرد که «خدا رحمت کند بنده‌اى را که میان خود و همسرش روابط نیکو برقرار کند؛ زیرا خداوند سرنوشت زن را به دست او سپرده و او را موظف به سرپرستى وى ساخته است.»(۲)

با استفاده از آیات و روایات بهترین نقشه راه را به‌دست می‌آوریم

با توجه به این حدیث امام صادق(ع) و روایات بسیار دیگری که در این زمینه وجود دارد به‌راحتی می‌توان به اهمیت نظام خانواده در اسلام پی برد و اگر کمی نسبت به این احادیث تأمل کنیم جامع‌ترین نقشه راه برای تبیین اسلامی‌ترین زندگی‌ها را می‌توانیم به دست آوریم.

برای تحقیق و تبیین این موضوع در خانواده‌های ایرانی نهادها، ادارات و گروه‌های مختلف وظایفی بر عهده دارند که هر یک از این وظایف اگر به درستی انجام نشود موجب ایجاد خلل و تأخیر در کار می‌شود.

به صورت کلی می‌توان این وظایف را در سه دسته تحقیق، تبلیغ و اجرا تقسیم کرده و وظیفه هر نهاد یا گروهی را با توجه به این موضوع مشخص کرد.

در بحث تحقیق بهترین نهادی که می‌توان از آن نام برد حوزه و دانشگاه به عنوان مهمترین تولید‌کنندگان علم در کشور هستند که بالاترین نتایج در این زمینه را نیز می‌توان از این بخش به دست آورد.

اجرای سبک زندگی اسلامی در خانواده نیازمند تبلیغ است

بعد از تحقیق زندگی مردم ما نیاز به تغییر دارد و لازمه این تغییر تبلیغ مناسب از سوی نهادهای مرتبط و بیان ویژگی‌های زندگی صحیح اسلامی برای مردم است و مرحله سوم که همان اجرا است به صورت مستقیم به مردم و خانواده‌ها مرتبط می‌شود.

در بحث تبلیغ و به صورت خاص در خصوص عملکرد صدا و سیما به عنوان تأثیرگذارترین ابزار ارتباطی در دنیای معاصر برخی نقطه نظرات و انتقادات مطرح است.

امروزه در سراسر جهان از این ابزار به عنوان وسیله تبلیغ و تبیین افکار مد نظر کشورها به ویژه کشورهای غربی که این تکنولوژی را به پیشرفته‌ترین صورت در دست دارند استفاده می‌شود.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم باید با توجه به وظایف خطیری که در زمینه فرهنگ‌سازی اسلامی بر عهده دارد، نسبت به ترویج و تبلیغ سبک صحیح زندگی اسلامی تمام تلاش خود را معطوف کند.

در این راستا تمامی تولیدات صدا و سیما که موضوع این بحث را دنبال می‌کنند، اگر به نحو مطلوب و مقبولی ساخته شوند می‌توانند بالاترین تأثیر را در اسلامی سازی زندگی خانواده‌های ایرانی داشته باشند.

نکته قابل تأمل در این زمینه شرایط و ویژگی‌های محلی مربوط به استان‌های مختلف کشور است که برنامه‌های تولید شده به ویژه در شبکه‌های استانی را مورد تأثیر قرار می‌دهد.

از جمله استان‌هایی که شرایط خاص و ویژه فرهنگی نسبت به سایر استان‌ها دارد، قم است. قم به دلیل وجود حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و حوزه‌های علمیه، به عنوان یک الگو برای سایر شهرها مطرح است و این موضوع موجب می‌شود برنامه‌های تولید شده برای مردم این استان نیز از سطح بالاتری برخوردار باشند و این در حالی است که متأسفانه در برنامه‌های تلویزیون استانی قم نه تنها این موضوع مشاهده نمی‌شود، بلکه در برخی مواقع برنامه‌‌‌هایی پخش می‌شود که به خودی خود می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر فرهنگ خانواده‌ها بر جای بگذارد.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه سر چراغ اشاره کرد که شبکه نور اقدام به پخش آن می‌کند. دوبله قمی عنوان بخشی از این برنامه ترکیبی است که عمداً یا سهوا، علاوه بر تخریب چهره فرهنگ خانواده‌های قمی در میان مردم، به صورت مستقیم تأثیر منفی بارزی نیز بر سبک زندگی این خانواده‌ها دارد.

این بخش از برنامه سر چراغ که عنوان طنز را با خود یدک می‌کشد از طنز به بدترین شکل ممکن و در زمینه تخریب فرهنگ قم استفاده کرده است.

در بخش دوبله قمی این برنامه که پنجشنبه شب ۳۰ آذر ماه از شبکه قم پخش شد از یک فیلم استفاده شده بود. این دوبله چند ویژگی خاص فرهنگی داشت که بازگو کردن آن لازم و ضروری است.

بارزترین ویژگی که این دوبله از آن بهره برده بود بی احترامی به والدین بود، استفاده از این موضوع در این فیلم و در شبکه استانی شهری که به ام‌القرای جهان تشیع معروف است در ‌حالی است که در آموزه‌های اسلامی نسبت به احترام به پدر و مادر سفارش‌های بسیاری شده است.

در اسلام احترام و تکریم پدر و مادر جایگاه بسیار بالایی دارد و این احترام به حدی است که خداوند کریم در آیه ۸۳ سوره بقره بعد از وجوب پرستش حق، احترام به پدر و مادر را مطرح کرده است.

ضرورت نظارت بر تولیدات صدا و سیمای قم

حال این سئوال مطرح می‌شود چرا صدا و سیمای استانی قم با وجود بهره‌گیری از اساتید برجسته حوزه علمیه، اقدام به پخش چنین برنامه‌ای که در آن بی احترامی به پدر و مادر مشهود است، می‌کند؟ باید از مسئولان صدا و سیمای قم این سئوال را پرسید که آیا هیچ نظارتی قبل از پخش برنامه‌ها صورت نمی‌پذیرد تا اگر اشکال احتمالی هست برطرف شود؟

البته مشکلات این برنامه به همین موضوع ختم نمی‌شود، بلکه در ادامه این برنامه شاهد بی‌احترامی زن و شوهر به خانواده‌های یکدیگر هستیم.

اشتباهات مردم را به آنها گوشزد کنیم


ما باید اشتباهاتی که در میان مردم هست را با استفاده از روش درست و بیان این روش در برنامه‌های تولیدی صدا و سیما به آنها گوشزد کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

یکی دیگر از مشکلاتی که این برنامه چند دقیقه‌ای با آن مواجه بود روابط خانوادگی افراد است. در این برنامه خانواده‌ای نشان داده شده که تقریباً تمام اعضای آن با یکدیگر مشکل دارند و سعی در تخریب یکدیگر دارند.

نکته جالب توجه در بخش به ظاهر طنز برنامه سر چراغ این است که مدت زمان این برنامه ۱۰ یا ۱۵ دقیقه است، اما از لحاظ اخلاقی، تمام ویژگی‌های بدی که یک خانواده می‌تواند داشته باشد در این مدت کوتاه به نمایش گذاشته می‌شود.

امیدواریم مسئولان با دقت بیشتر نسبت به برنامه‌های تولیدی صدا و سیمای مرکز قم در تولیدات خود شأن و جایگاه قم و مردم آن را مد نظر قرار دهند.
پی‌نوشت:
۱ ـ روضه المتقین، ج ۸، ص۸۲، وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۶.
۲- روضه المتقین، ج ۸، ص ۳۷۷.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcg3u9q.ak9zw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما