چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : 12075
با سخنرانی آیت‌الله یزدی

همایش طلیعه ولایت در قم برگزار شد

قم نيوز : قم نیوز: همایش طلیعه ولایت ویژه شعرا و مداحان استان قم با حضور آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
همایش طلیعه ولایت در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، همایش طلیعه ولایت با حضور شعرا و مداحان اهل بیت(ع) و به همت معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین در سالن همایش‌های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این همایش آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج اسلام والمسلمین آشتیانی نماینده قم در مجلس، اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، رفیعی استاد حوزه علمیه، سید مرتضی اسماعیلی‌طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و میرحیدری جانشین فرمانده نیروی انتظامی قم حضور داشتند.

در ابتدای همایش حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی به سخنرانی پرداخت و گفت: اینکه انسان در یک مسیر الهی و آسمانی و در راستای تقویت و حمایت از اهل بیت(ع) گام بردارد در واقع لطفی است که خداوند به افرادی چون مداحان و شعرای مذهبی اعطا فرموده است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هر شعر و شاعری مورد مذمت واقع نمی‌شود گفت: بر اساس روایات اسلامی کسی که در مورد ائمه اطهار(ع) شعری بگوید وارد بهشت می‌شود بنابراین شعرا و مداحان اهل بیت(ع) باید قدر هنر و کار خود را بدانند.

آیت‌الله یزدی سخنران دوم این همایش بود که با اشاره به حادثه عظیم کربلا و اسارت خاندان امام حسین(ع) پس از این واقعه ابراز کرد: چنانچه شعرا و مداحان بتوانند برتری‌های روحی اهل بیت اباعبدالله(ع) در برابر طاغوت را به زیبایی منعکس کنند آنگاه تاثیرگذاری مثبت اشعار را خواهند دید.

آیت‌الله یزدی گفت: شعرا و مداحانی که در قم حضور دارند و گاهی در مجالس مراجع برنامه اجرا می‌کنند باید اعتبار و ارزشی زیاد برای خود قائل باشند و قدر این نعمت را بدانند.

پس از آن حجت‌الاسلام ناصر رفیعی به سخنرانی پرداخت و با تاکید بر وارستگی درونی شعرا و مداحان اهل بیت(ع) عنوان داشت: مداحی و شعرسرایی برای دین با احساسات مردم در ارتباط است بنابراین این افراد باید اصول خاصی را مورد توجه قرار دهند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دین ما از سیاست جدا نیست خاطرنشان کرد: مداحان نباید از مسائل سیاسی روز غافل باشند هرچند نباید سیاست زده شوند به خصوص این مسئله در زمان انتخابات ریاست جمهوری باید رعایت شود و مداح و شاعر را نباید برای مسائل سیاسی هزینه کرد.

حجت‌الاسلام محمد پیشوایی، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر تاریخ اسلام هم در این همایش سخنرانی کرد و با بیان اینکه تاریخ‌نگاری اسلامی از قرن دوم هجری شروع شده است گفت: اعتبار اصلی تاریخ اسلام بیشتر مربوط به متونی است که تا قرن پنجم هجری نوشته شده‌اند.

وی با بیان اینکه بحث تحریف در تاریخ و متون تاریخی اسلامی همواره مطرح بوده است اظهار کرد: محققان زیادی از جمله شهید مطهری در این حوزه تلاش زیادی کردند و سعی داشتند از بروز تحریفات جلوگیری کنند.

سخنرانی پایانی این همایش نیز توسط محمدعلی مجاهدی، پیشکسوت شعر آیینی ایران صورت گرفت؛ وی با بیان اینکه برخی اشعار مذهبی در طول تاریخ دارای اشتباهات فاحشی بوده‌اند گفت: آسیب‌شناسی این شعرها نشان می‌دهد که شاعرانی خواسته‌اند به گمان خود از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) تمجید کنند اما در این میان به سایر پیامبران اولوالعزم توهین کرده‌اند.

مجاهدی افزود: برداشت‌های مختلف از یک شعر به دلیل فطرت‌های مختلف انسان‌هاست و هر کس به تناسب ذوق و قریحه خویش و نیز دانشی که در طول زندگی کسب کرده از آن استفاده می‌کند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcen78z.jh8wfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما