جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۳:۲۱
کد مطلب : 13635
منبع : قم نیوز
رییس خانه مطبوعات استان قم:

رسانه ها باید در تبیین جایگاه معماری اسلامی و ایرانی تلاش کنند

قم نيوز : قم نیوز: رییس خانه مطبوعات استان قم، گفت:معماری ایرانی با توجه به رویکرد و گرایشی که به غرب پیدا کرده است نیازمند مدیریت اسلامی و شیعی است.
رسانه ها باید در تبیین جایگاه معماری اسلامی و ایرانی تلاش کنند
به گزارش قم نیوز، حسین محمد رضایی گفت: ایران پس از پذیرش دین مبین اسلام، ارزشهای دینی و شیعی را در بسیاری از ابعاد زندگی خود پیاده ساخت که یکی از این ابعاد مهم سبک معماری برگرفته از مولفه های اسلامی بود.

وی افزود:رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی بر اهمیت سبک زندگی اسلامی داشتند که باید از سوی مسئولان و متولیان فرهنگی در جهت تبیین این ارزشهای غنی و فرهنگی مطابق با اسلام تلاش شود.

وی با اشاره به سبقه تاریخی و فرهنگی ایران در معماری اسلامی اذعان داشت: اسلام توجه خاصی به جایگاه خانه و خانواده دارد که این تاکیدات در معماری اسلامی و ایرانی در بسیاری از شهرها با بافت سنتی به ویژه در قم، کاشان، اصفهان، یزد و... قابل مشاهده می باشد.

رییس خانه مطبوعات قم خاطرنشان کرد: متاسفانه معماری ایرانی در سالهای اخیر با توجه به تبلیغات رسانه ای و رویکرد سلیقه ای به سمت الگوهای غربی سوق پیدا کرده است که شایسته فرهنگ دینی و ملی ما نمی باشد.

محمدرضایی با تاکید بر بهره گیری از ارزشهای دینی و اسلامی در معماری یادآور شد: با توجه به الگوپذیری از غرب، بسیاری از نیازهای خانه و خانواده در حاشیه قرار گرفته است به ویژه در این زمینه حفظ حریم و حرمت خانواده، گرمایش و سرمایش خانه و بهره گیری از نمادها و المان های اسلامی و شیعی دارای اهمیت است.

رییس خانه مطبوعات قم تصریح کرد:رهبر معظم انقلاب در سفر خود به قم درباره توجه به معماری اسلامی و شیعی در قم به عنوان پایگاه فرهنگی منویات ارزشمندی داشتند از این رو مسئولان و مدیران باید با استفاده از منویات و تاکیدات معظم له، معماری اصیل اسلامی را به دامان ایران بازگردانند.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در راستای تبیین معماری اسلامی و ایرانی قطعا هزینه های سنگینی دارد و مسئولان باید در این زمینه سرمایه گذاری مادی و معنوی بپردازند.

رییس خانه مطبوعات استان قم در پایان در خصوص نقش مهم رسانه ها اذعان داشت: رسانه ها با توجه به حجم بالای مخاطبان، نقش به سزایی در فرهنگ سازی دارند و می توانند با تبیین جایگاه معماری اسلامی و ایرانی، مولفه های مهم معماری را در جامعه به درستی فرهنگ سازی نمایند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdchm-nz.23nxxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما