شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 13685
مهرجویی مطرح کرد:

فرودگاه قم ظرفیت پذیرش یک میلیون و 200 هزار مسافر را دارد

قم نيوز : قم نیوز: مجری طرح فرودگاه بین المللی قم با بیان اینکه افق مطلوب برای فرودگاه قم پذیرش حدود 13 میلیون مسافر در سال خواهد بود، گفت: این فرودگاه در فاز اول بهره برداری ظرفیت پذیرش و جابجایی سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار مسافر را خواهد داشت.
فرودگاه قم ظرفیت پذیرش یک میلیون و 200 هزار مسافر را دارد
به گزارش قم نیوز، رجب مهرجویی در نشست خبری که درشهر فرودگاهی و منطقه نمونه گردشگری طرلاب برگزار شد گفت: قم باید در برنامه سوم صاحب فرودگاه می‌شد که با مخالفت مسئولان استان و کشور ۱۳ سال طول کشید تا با این طرح موافقت کنند.

فرودگاه قم از هر لحاظ توجیه فنی و اقتصادی دارد
وی با بیان اینکه خیلی ها معتقدند که ساختن یک فرودگاه در کنار فرودگاه های پایتخت توجیه اقتصادی ندارد، گفت: شاید تنها سه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، مشهد و تهران برای دولت توجیه اقتصادی داشته باشند.

مجری طرح فرودگاه بین المللی قم برای موافقت این طرح مشاوران استانی بررسی های لازم را انجام داده اند، گفت: هفت سال پیش استاندار وقت گروهی از کارشناسان را موظف کرد تا طرح امکان سنجی راه اندازی فرودگاه را در هفت منطقه قم بررسی کنند که بعد از این بررسی ها بهترین جا برای احداث فرودگاه مکان فعلی ماست و از لحاظ توجیه فنی به استدلال های لازم رسیده است.

مهرجویی با تاکید براینکه کمیته دایمی هوا و فضا موافقت خود را با احداث فرودگاه قم اعلام داشته اند گفت: ورود بخش خصوصی به ساخت فرودگاه یک موضوع بسیار حساس و دقیق است و به نظرم تنها کسی که شایستگی ورود به این بخش را داشته شخص آقای شفیعی بوده که تاکنون طرح های بسیار سخت و ناممکنی را عملی کرده است.

وی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی به دنبال ساخت تنها ترمینال فرودگاه باشد بدون شک هیچ منفعتی در آن نخواهد بود، ادامه داد: اگر بخش خصوصی خلاق باشد باید با تمرکز روی مباحث گردشگری و تجاری درآمد زایی ایجاد کند تا ساخت فرودگاه توجیه اقتصادی داشته باشد.

دولت باید تصدی خود را از هوا نوردی بردارد
مدیرکل سابق فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ساختار هوایی کشور تنها با رعایت دو گزینه رشد و توسعه پیدا می کند، افزود: دولت باید تکالیف و تسلط اداری خود را از تعرفه های هوا نوردی بردارد و با واگذاری امور به بخش خصوصی راه رقابت آزاد بخش خصوصی را فراهم کند.

مهرجویی با تاکید براینکه تنها ارایه خدمات غیر هوا نوردی باعث سود آوری ساخت فرودگاه خواهد بود، گفت: ۵۴ فرودگاه در سطح کشور فعالیت دارند که تقریبا در کنار هیچکدام آنها خدمات توریستی و گردشگری وجود ندارد وتنها فرودگاه قم است که می خواهد این خدمات را در سطح گسترده و بین المللی فراهم کند.

وی با بیان اینکه ساخت شهر فرودگاهی طبق روال معمولی حداقل ۱۵ سال زمان می برد گفت: من در ابتدا که اجرای این پروژه پیشنهاد شد هیچ آینده روشنی در کار نمی دیدم و آن را کاری نادرست و عبث تلقی می کردم. اما وقتی اراده مجموعه و نیز کارشناسی هایی که شده بود را بررسی کردم به این نتیجه رسیدم که یکی از بهترین فرودگاه های خاورمیانه می تواند در اینجا به بهره برداری برسد.

بسیاری از فرودگاه های کشور توجیه اقتصادی ندارند
مهرجویی با اعلام این مطلب که باید در نظر داشت که این فرودگاه بین المللی است گفت: این فرودگاه دارای دو باند ۴۶۰۰ متری با عرض ۶۰ متری است و در مرحله زیرساخت درحال اجراست.

این بازنشسته هوانوردی کشور با بیان اینکه فرودگاه مهرآباد سالانه ۱۳ میلیون و فرودگاه بین المللی امام خمینی ۵ میلیون نفر جابجایی مسافر دارند گفت: فرودگاه بین المللی قم می‌تواند در افق مطلوب حدود ۱۳ میلیون و در فاز اول سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر را پذیرش و جابجا کند.

وی در پایان، گفت: این فرودگاه به دلیل اینکه نخستین فرودگاه بخش خصوصی است، دارای مشکلات و موانعی در راه انجام دارد که باید مسئولان همت بیشتری به خرج دهند تا از سرعت کند کنونی رهایی یابد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdccpeqs.2bq148laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما