قم نيوز : قم نیوز: در هفته زمين پاك مسوولين و كارشناسان اداره كل حفاظت محيط زيست استان به همراه اعضاي تشكل‌هاي مردم نهاد زيست محيطي از دو واحد صنايع لبني و توليد ورمي كمپوست واقع در ناحيه صنعتي طغرود در بخش جعفريه استان قم بازديد نمودند و با نحوه فعاليت اين واحدها و نقش سازنده آنها در حفاظت و صيانت از محيط زيست آشنا شدند.
بازديد از صنايع برتر و حافظان آب و خاك استان قم به مناسبت هفته زمين پاك
به گزارش قم نیوز، محمودعلي ركني مدير كل حفاظت محيط زيست استان قم گفت: فرآيندهاي توسعه در صورت تطابق و سازگاري با اهداف و رسالت‌هاي محيط‌زيستي و انتخاب رويكرد هوشمندانه همگرايي با ملاحظات زيست محيطي مي‌توانند موجب بالندگي زيست محيطي شده و چرخ توسعه استان را پيش از پيش به سمت پايداري زيست محيطي و شكوفايي و پويايي اقتصادي رهنمون نمايند.

در اين بازديد چند ساعته ابتدا از واحد توليد فرآوره‌هاي لبني كه با نصب و راه اندازي سيستم تصفيه فاضلاب پيشرفته در زمينه حفاظت از منابع آب و خاك نقش مهمي داشته است بازديد شد و گزارش كامل از نوع و نحوه فعاليت به مجموعه حاضر ارائه گرديد.

شايان ذكر است در حال حاضر از پساب سيستم تصفيه فاضلاب واحد مذكور جهت آبياري فضاي سبز كل ناحيه صنعتي استفاده مي شود كه با توجه به محدوديت شديد در تامين منابع آب در منطقه مذكور، واحد با راه اندازي سيستم تصفيه علاوه بر رفع آلودگي زيست محيطي نقش مهمي در تامين منابع آب جديد (بازيافتي) ايفا نموده است.

در ادامه از واحد توليد ورمي كمپوست بازديد بعمل آوردند كه واحد مذكور نيز بدليل بازيافت كودهاي دامي و زباله‌هاي تر جهت توليد ورمي كمپوست، كه در حال حاضر به عنوان جايگزين مناسب جهت كودهاي شيميايي مطرح مي باشد، نقش تاثيرگذاري در حفاظت از زمين را ايفا نموده است.

از جمله خواص ورمي كمپوست غني بودن از نظر مواد غذايي ماكرو و ميكرو، عاري بودن از عوامل بيماريزا، افزايش پايداري خاكدانه‌هاي خاك و به تبع آن ثبات ساختمان خاك، تشديد ريشه زايي، بهبود خصوصيات فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي خاك مي باشد.


انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdchqqnz.23nxvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما