دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : 13750
کارشناس مسائل خاورمیانه :

قرضاوی دستاویز سیاست‌های آمریکاست

قم نيوز : قم نیوز: یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کم دانشی و خشک مغزی برخی از عالمان کشورهای اسلامی عامل پیشبرد اهداف آمریکا و انگلیس در منطقه بوده و قرضاوی تبدیل به مفتی فتاوای تکفیریان شده است.
حسن عبدی کارشناس خاور میانه
حسن عبدی کارشناس خاور میانه
به گزارش قم نیوز، حسن عبدی اظهار داشت: با وجود اینکه امت اسلامی در مدت ده‌ها قرن پرچمدار تمدن اسلامی و این نهضت بزرگ بوده و توانسته شخصیت‌های بزرگ و ملیت‌های مختلفی را از فرهنگ خود سیراب کند و سرزمین‌هایی از حوزه خراسان، خوارزم، فارس، عراق و قفقاز را توسعه دهد اما در قرون اخیر هجوم فرهنگ غرب سبب عقب افتادگی جوامع اسلامی شده و در درون اسلام جریان‌های فکری متعددی درست شد.

وی افزود: خوشبختانه انقلاب اسلامی موجی از بیداری را در کشورها ایجاد کرد که نوید رویش جدید و بازگشت به تمدن اسلامی را می‌دهد اما متاسفانه کشورهای منطقه که سران آنها زبون و دست نشانده کشورهای غربی هستند برای ماندگاری در قدرت مجبورند آنچه غرب از آنها می‌خواهد را قبول کنند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: غرب در شرایط فعلی برای پوشیده شدن حقایق اسلامی و جلوگیری از بیداری اسلامی به مشغول کردن مسلمانان به مسائل داخلی پرداخته که مهم‌ترین آن اختلافات فرقه‌ای است که همیشه اثرگذار بوده و انگلیس سیاست «تفرقه انداز و حکومت کن» را در گذشته داشت و اکنون هم آمریکا این سیاست را در منطقه دنبال می‌کند.

وی کم دانشی و خشک مغزی برخی علمای کشورهای اسلامی را عامل پیشبرد اهداف آمریکا و انگلیس در منطقه دانست و با اشاره به سخنان اخیر قرضاوی گفت: قرضاوی که خودش را فردی معتدل نشان می‌داد به خاطر نفوذ قدرت‌ دولت قطر و رابطه‌های پنهانی که با رژیم صهیونیستی داشت تبدیل به عامل یا مفتی فتاوای تکفیریان شده است.

عبدی پور ادامه داد: قطعا خونی که در سوریه ریخته می‌شود به دلیل فتاوای غلط و برداشت‌های ناصحیح این فرد است وگرنه خود این فرد و همه عالمان می‌دانند که اسلام با خشونت سازگاری ندارد و از راه خشونت به اهداف خود نرسیده و ترور را ترویج نمی‌کند به ویژه به صورتی که امروز مردم بی‌گناه هدف کور قرار می‌گیرند که این بدترین نوع خشونت در جهان است.

وی قرضاوی را عامل اصلی شهادت علامه بوطی از علمای معتدل اهل سنت در سوریه دانست و افزود: قرضاوی با فتاوای تندی که برای وهابیون داشت به نوعی عامل شهادت این عالم سنی شد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: ما انتظار داریم عالمان دینی در کشورهای اسلامی در برابر اشتباهاتی که از سوی دولت‌ها و گروه‌ها شکل می‌گیرد موضع گرفته و از راه مذاکره و امر به معروف نه از راه خشونت و ترویج ناامنی که سبب هرج و مرج می‌شود مسئله را حل کنند.

وی مهم‌ترین مسئله روز کشورهای اسلامی را امنیت عنوان کرد و افزود: آمریکا به دنبال ناامن کردن منطقه و تجزیه کشورهای اسلامی و کاهش قدرت آنهاست و سعی دارد در منطقه مسائل را دامن بزند که این به نفع هیچ کشوری نیست.

عبدی پور اظهار داشت: مبارزه با خشونت و فرقه‌گرایی وظیفه همه عالمان دینی است و جمهوری اسلامی با وجود هزینه‌های سنگینی که در اوایل انقلاب پرداخت کرده همیشه مدافع وحدت بوده و نخستین کشوری بوده که شعار وحدت اسلامی داده و مجمع بین تقریب مذاهب را ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم کشورهایی که پشت صحنه این مسائل هستند و عالمان تندرو را تطمیع می‌کنند از این قبیل مسائلی که به ضرر جهان اسلام خواهد بود پرهیز کرده و به مصالح جهان اسلام توجه کنند و توانایی خود را صرف یکپارچگی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این پدیده بسیار زشتی است که عالمانی این چنین دستاویز سیاست‌های غرب قرار گیرند به ویژه علمای مصر که همواره معتدل بوده و پیشگام در روشنفکری و اصلاح هستند.

وی ابراز کرد: امیدواریم عالمان جهان اسلام مقابل قرضاوی موضع‌گیری کنند چرا که ما یک امت هستیم و دلیل اصلی به اوج رسیدن تمدن اسلامی کنار هم قرار گرفتن جریان‌ها و تمدن‌های مختلف است.

عبدی پور خاطرنشان کرد: برای اینکه سرمایه‌های جهان اسلام هدر نرود و سنت حسنه پیامبر محقق شود باید شعار توحید را ارج نهاد و ایستادگی مقابل هجمه‌های فرهنگی را جدی گرفت.

وی یادآور شد: شاهدیم افراد سست عنصر سعی دارند بر مواضع سیاسی موضع‌گیری کنند در حالی که عالمان نباید تعصبات نژادی خود را نشان دهند بلکه رهبران فکری هستند و باید زبان دین را مطرح کنند.

انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcfxedy.w6dmtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما