چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : 14029
خبری خواستار شد؛

شناسایی سرمایه های تئاتر قم

قم نيوز : قم نیوز: دکتر محمد خبری با تقدیر از فعالیت های بنیاد قم پژوهی خواستار شناسایی سرمایه هنرهای نمایشی قم از سوی این بنیاد شد.
شناسایی سرمایه های تئاتر قم
به گزارش قم نیوز، دکتر محمد خبری، رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی در جلسه بنیاد قم پژوهی که دیروز سه شنبه با موضوع ارائه گزارش روند تحقیق و انتشار کتاب پنج دهه تاریخ تئاتر استان قم برگزار شد بر لزوم توجه همه مسوولین به تئاتر استان تأکید کرد.

این فعال هنرهای نمایشی تأکید کرد: نیازمند این هستیم که مستند سازی در تئاتر شکل گیرد تا هنر نمایشی در قم رونق یابد.

وی اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از مدیران هنرهای نمایشی اطلاعات لازم در این زمینه را ندارند و در حوزه تئاتر قم یک بیگانگی وسیع به چشم می خورد.

دکتر خبری گفت: هر زمانی که مدیران قم عرق هنر داشتند هنر اوج گرفت و بالعکس زمانی که این اشتیاق نبود هنر رو به افول گذاشت.

وی با تمجید از استعداهای درخشان جوانان قمی در هنر تئاتر اظهار داشت: با وجود محرومیت های فراوان سال گذشته سه نمایش از قم در جشنواره فجر شرکت کرد و نمایشی از قم در کشور ژاپن نیز روی صحنه رفت.

دکتر خبری با بیان اینکه هنر تئاتر در قم باید مورد کنکاش قرار گیرد ابراز کرد: پیشینه تاریخی هنرهای نمایشی در قم بسیار کهن است ولی تاکنون از این سرمایه ملی بهره برداری نشده است.

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: به عنوان نمونه هنر تعزیه خوانی، پرده خوانی، معرکه گیری و ... پایه و اساسش از قم شروع شد و سپس زمینه ظهور هنرهای نمایشی پدید آمد.

وی از دبیرستان حکیم نظامی قم به عنوان اولین مکانی که تئاتر در آن مطرح شد نام برد و خاطر نشان کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و دینی قم اسنادی پیش از این دبیرستان وجود ندارد زیرا مقوله تئاتر از غرب و در زمان ناصرالدین شاه وارد ایران شد.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcf1xdy.w6dj0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما