چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 14030
هفته فرهنگی قم در تایلند برگزار می‌شود

دیپلماسی فرهنگی قم در تایلند

قم نيوز : قم نیوز: با افزایش تعاملات فرهنگی میان شهر قم و استان آیوتایای تایلند هفته فرهنگی قم در این استان برپا می‌شود تا شهرداری کلانشهر قم، برگی دیگر از دیپلماسی فرهنگی را در تایلند رقم بزند.
دیپلماسی فرهنگی قم در تایلند
به گزارش قم نیوز، شهر قم یک شهر فرهنگی و یک شهر مذهبی است با کارکردهای ملی و بین‌المللی که می‌تواند نقشی برتر از یک شهر داشته باشد.

حضور طلابی از کشورهای مختلف در قم، حوزه علمیه، حرم حضرت معصومه(س) و ...؛ مردم قم بسیار این عبارت‌ها، اصطلاحات و تعریف‌ها را شنیده‌اند؛ در مراسم‌های مختلف با لحن‌های گوناگون و از زبان مسوولان متعدد. این تکرارها چندان فراوان شده‌اند که دیگر شنیده نمی‌شوند. روزمرگی بسیاری از مردم و مسوولان قم را با خود همراه ساخته است.

اما مقام معظم رهبری در سفر خود به شهر قم، به صراحت کارکردهای این شهر را بیان کردند و گفتند که کارکردهای بین‌المللی این شهر به خوبی معرفی شود. گرچه پیش از این هم مسوولانی در تلاش بودند تا قم را شهری در سطح بین‌المللی بسازند، با تاکید مقام معظم رهبری برخی مسوولان به تکاپو افتادند تا گام دیگری در این راستا بردارند.

در همین زمینه مسوولان شهری قم در یک سفر به بانکوک در تایلند در اجلاس کلانشهرهای آسیایی شرکت کردند و آشنایی‌های اولیه برای تفاهم‌های بیشتر مهیا شد. در جریان آشنایی مسوولان شهری قم با مسوولان تایلندی مشخص شد استان آیوتایای تایلند بسیار متاثر از یک شخصیت مذهبی قمی بوده است. این شخصیت شیخ احمد قمی است که ۴۳۰ سال قبل برای تجارت به این نقطه رفت اما در این ناحیه ماندگار شد و مردم آنجا را با ذخایر غنی الهی و شیعی آشنا ساخت. حضور شیخ احمد قمی موجب گسترش تشیع در آیوتایا شد و اکنون مقبره این شخصیت مورد احترام فراوان بوداییان است.

در جریان سفر مسوولان شهری قم به تایلند و مطرح شدن تاثیرپذیری فرهنگی آیوتایا از این شخصیت مذهبی قمی، خواهرخواندگی قم و آیوتایا به میان آمد و استاندار آیوتایا از شهردار قم خواست تا هفته فرهنگی قم را در این استان برپا کند. این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان قم، به میان آمد و شهردار قم ابعاد برپایی این هفته فرهنگی را مطرح ساخت. پس از بحث و تبادل نظر با حضور استاندار و حجت‌الاسلام سعیدی امام جمعه قم اجرای این کار مورد تایید قرار گرفت.

در جریان توافق‌های بعدی نهادهای مرتبطی از جمله جامعه المصطفی العالمیه، هلال احمر، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت فرهنگی شهرداری و برخی نهادهای دیگر وظایفی را به منظور برگزاری این هفته بر عهده گرفتند و مقرر شد هفته فرهنگی قم از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت در آیوتایا برگزار شود.

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد برنامه‌های مختلفی در این هفته به اجرا در‌آید؛ از برگزاری نمایشگاهی با غرفه‌های متنوع تا اجرای برنامه از سوی هنرمندان و اهالی فرهنگ. در این زمینه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم متکفل اعزام هنرمندان خوشنویس، نقاش و تجسمی و نگارگری شد. زمینه‌سازی حضور انتشارات انصاریان ناشر کتب اسلامی به زبان‌های مختلف و ارائه نرم‌افزارهای فرهنگی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته است. همچنین پیش‌بینی می‌شود در جریان این فعالیت فرهنگی گروه تواشیحی از قم به اجرای برنامه در تایلند بپردازند.

حضور مشاور امور بانوان استاندار قم که یکی از تحصیل‌کردگان حوزوی به حساب می‌آید و ایجاد تعامل و رابطه با تحصیل‌کردگان تایلندی جامعه الزهرا(س) و حضور ورزشکاران باستانی به منظور آشنا ساختن مخاطبان آیوتایا با فرهنگ اصیل و ریشه‌دار ورزشی در قم از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته فرهنگی قم در آیوتایا است.

در این برنامه فرهنگی همچنین با حضور آشپز قمی،‌ غذای قمی و ایرانی طبخ شده و به بازدیدکنندگان ارائه خواهد شد. حضور حجت‌الاسلام فلاح در آیوتایا به منظور برپایی سخنرانی و ایجاد تعامل مجدد با شاگردان تایلندی جامعه المصطفی العالمیه نیز در دستور کار برگزارکنندگان این هفته فرهنگی است.

شاید شاه‌بیت این غزل فرهنگی را بتوان افتتاح اتاق قم‌شناسی در کنار مقبره حاج احمد قمی در دانشگاه تربیت معلم «اجات» دانست. این اتاق به امکانات فرهنگی و پژوهشی مجهز می‌شود تا دانشجویان با استفاده از آنها بیش از پیش با جایگاه فرهنگی شهر قم آشنا شوند. همچنین با حضور شخصیت‌های مذهبی ملی و استانی ضمن گرامیداشت شیخ احمد قمی پرچم ایران برافراشته خواهد شد.

در این میان خبرنگار قمی واحد مرکزی خبر به تهیه گزارش از رویدادهای هفته فرهنگی قم در آیوتایا خواهد پرداخت.

البته هیئت قمی در مدت حضور در آیوتایا میهمان استانداری این استان خواهد بود و هزینه میزبانی، اسکان و پذیرایی هیئت قمی بر عهده این نهاد خواهد بود و تنها هزینه بلیط رفت و برگشت میهمانان از سوی مراکز ذیربط تامین می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdchvvnz.23nkxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما