يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : 15185
آیت الله مصباح یزدی:

انسان‌های صبور به مقام‌های عالی می‌رسند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: افرادی به مقام عالی رسیدند که جزو انسان‌های صبور بوده اند.
انسان‌های صبور به مقام‌های عالی می‌رسند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شنبه شب در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به راه تشویق افراد به صبر اظهارکرد: شرط ایمان اعتقاد به معاد است تا در آن دنیا پاداشی نیکو را داشته باشد، با توجه به آنکه مراتب آخرتی را به اهل صبر می‌دهند، باید صبر داشته باشید که خداوند به شما پاداش آخرت را بدهد.
 
کم تاثیر بودن صحبت با نگاه کلی نگری
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به راه‌های ایجاد انگیزه در افراد اظهار کرد: برای ایجاد انگیزه در اشخاص برای انجام کارهای خوب،  از راه‌های دیگری همچون موعظه و جدل  وارد می‌شوید که علائق انسان را تحریک می‌کند و قرآن تنها به برهان‌های عقلی اکتفا نکرده است، چون خداوند انسان را آفریده است و می‌داند که چه چیزهایی احساس او را برمی انگیزد.
 
وی اضافه کرد: صرف اینکه انسانیت انسان اقتضای مقاومت را در برخی از گرایش‌ها را دارد، کافی نیست که انسان‌ها به سوی کارهای خوب بروند و کار عملی لازم است.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به ضرورت جزئی  بودن بحث‌ها در خصوص صبر گفت: کلی بودن عاملی است که تاثیر کمی خواهد داشت و هر چه بحث‌ها جزئی تر باشد، تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.
 
وی ادامه داد: همه مربیان بزرگ بشری سعی کردند که مردم را از راه مختلف وادار به صبر کنند و اقسام مختلف صبر را گفتند.
 
دفع ضرر با صبر بر مصیبت
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم اولین مسئله طرح شده در بحث‌های کلامی را فواید خود شناسی دانست و افزود: متکلمین دو گونه پاسخ داده اند که چون دفع ضرر محتمل لازم است و دیگر شکر نعمت‌های الهی واجب است.
 
وی اضافه کرد: اگر چیزی برای ما نفع قابل توجه داشته باشد، اقدام به آن لازم است و صبر بر طاعت چون نفع بسیار مهمی دارد، لازم است.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به صبر بر مصیبت گفت: زمانی که مصیبتی به انسان رسیده است، آه و ناله فایده ای ندارد و تنها بر حزن شخص اضافه کند، اما اگر انسان به خودش تلقین کند که این امانتی است و نعمت‌های دیگر جایگزین می‌شود، با کار و تلاش، ضرری از او دفع می‌شود.
 
وی ادامه داد: این مفاهیم کلی در رفتارعملی کم تاثیر است، ولی هر چه مقاهیم عینی تر باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت.
 
بیان منابع صبر، شیوه علمای اخلاق
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) شیوه قرآن را در بشارت دادن به مومنان را بیان جزئیات پاداش‌های آنان دانست و افزود: جزئیات در انسان به خصوص خیال او تاثیر می‌گذارد و قرآن برای تشویق انسان به‌ها به صبر کردن از دلایل جزئی نگر استفاده می‌کند.
 
وی اضافه کرد: قرآن اهتمام دارد که همه طبقات را از هر راهی به صراط مستقیم بکشاند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به شیوه قرآن کریم در سخن  گفتن از صبر بیان کرد: علمای اخلاق و قرآن کریم منافع صبر و ضررهای نداشتن صبر را بیان می‌کنند و برای افراد در مراتب مختلف به شیوه‌های گوناگونی این مسئله بیان می‌شود.
 
آیت الله مصباح یزدی راه‌های دعوت مردم به صبر را متفاوت دانست و افزود: افرادی که در مراتب عالی ایمان هستند و مزه ی محبت خدا را چشیدند، دوست دارند که خداوند آنها  را دوست داشته باشد که خداوند می‌گوید برای آن که خدا شما را دوست بدارد، از صابرین باشید.
 
رسیدن انبیاء به مقام امامت به موجب صبر
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) دلیل قرآن برای امام شدن برخی از پیامبران را صبور بودن آنان دانست و افزود: البته اصطلاح امام در قرآن، متفاوت از اصطلاح امام در بین ما است و امامت در قرآن یکی از مراتب بالاتر از مقام نبوت است، در حالی که در بین ما امامت به معنی جانشینی است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آثار دنیوی صبر اظهار کرد: در روایات آثاری برای صبر ذکر شده است که برای همین دنیا است و خیلی از فضائل عمومی است، بدون اینک شرط ایمان را داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: اگر کسی اعتقاد به خداوند ندارد، ولی صبر دارد، یک فضیلت اخلاقی را دارد، ولی این غیر از آن صبری است که خداوند مطرح کرده است.
 
آیت الله مصباح یزدی تعلقات عموم مردم به دنیا را زیاد دانست و افزود: کم کم باید این افراد را به فضیلتی همچون صبر کشاند، قرآن در مورد جهاد که یک عبادتی است، از غنیمت سخن گفته است و این از لطف الهی است که خداوند از این راه‌ها برای هدایت مردم استفاده می‌کند.
 
صبر، عامل موفقیت در دنیا
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)با اشاره به روش قرآن کریم و روایات در تشویق انسان‌ها به صبر گفت: قرآن کریم و روایات مردم را تشویق می‌کنند صبر کنند تا موفق شوند که صبر عامل موفقیت در کارهای دنیوی هست، در حالی که پرخاش کردن موفقیتی ندارد.
 
وی ادامه داد: حتی  روان شناسان غیر متعهد نیز در با تلقین‌هایی مفاهیم همچون صبر را به بیماران خود می‌گویند که واقعیت دنیا این است.
 

انتهای پیام /122
https://qomnews.ir/vdcjivev.uqeiozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما