دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : 15212
آیت الله سبحانی:

انحراف انسان‌ها نتیجه اعمال خودشان است

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: ضلالت و انحراف انسان نتیجه عمل خود انسان است.
انحراف انسان‌ها نتیجه اعمال خودشان است

به گزارش قم نیوز، آیت الله سبحانی در درس تفسیر سوره یاسین در مدرسه حجتیه قم با اشاره به آیه «إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِیَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ» اظهار کرد: برخی می گویند خداوند در آیه گفته است که اغلال را خود در گردن قریش قرار داده است، پس تقصیر ابوجهل چیست؟ پاسخ این است که مراد از اغلال در این آیه اندیشه های باطل و خرافاتی که زندگی قریش را پر کرده بود و نمی توانستند از این عقیده باطل دست بکشند و گاهی ضلالت انسان نتیجه عمل خود انسان است.
 
آکله الاکباد از یک نفر به یک جمعیت مبدل شدند
 
استاد برجسته حوزه با اشاره به جنایت گروه های تکفیری در سوریه گفت: کسانی که سرباز سوری را می کشند و جگر او را می خورند، سنگدل هستند، این سنگدلی را خداوند در آنها قرار داده است، اما نتیجه اعمال خود آنها هستند، آکله الاکباد یک شخص بود، اما اکنون جمعیتی که در کشور سوریه هستند، آکله الاکباد هستند و قلب هایشان قساوت دارد که به سبب خودشان هست.
 
وی ادامه داد: خداوند آن‌ها را از راه حق منحرف کرد، اما زمانی خداوند رحمت خود را از آن‌ها برداشت که خودشان از راه حق منحرف شدند، اگر کاری را خداوند به ضرر گروهی انجام می دهد، به سبب اعمال خود آنها است.
 
آیت الله سبحانی سرتاپای زندگی قریش را اغلال دانست و افزود: یک رشته عقیده های باطل قریش را در برگرفته بود، البته اگر این ها منحرف شدند، به سبب خودشان بود که به دنبال انبیاء نرفتند.
 
هدایت مخصوص در صورت بهره گیری از سخنان پیامبر
 
استاد برجسته حوزه با اشاره به هدایت خداوند اظهار کرد: خداوند دو گونه هدایت دارد، یک گونه هدایت عمومی و همگانی دارد که شامل همه بشریت است و اگر بشر از آنان استفاده کرد، رحمت دوم شاملش می شود.
 
وی اضافه کرد: اگر کسی از قول پیامبر بهره گرفت، یک هدایت مخصوصی شاملش می شود و این یک قانون کلی است.
 
آیت الله سبحانی با اشاره به آیه « وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ» گفت: در این آیه بین «ایدیهم» جلو و «من خلفهم» پشت ترجمه می شود و این آیه باید براساس اصطلاح ها ترجمه شود، نه اینکه آن را ترجمه تحت الفظی کنیم که دچار اشتباه شویم.
 
ایجاد سدهای معنوی در کافران در صورت بی توجهی بی فطرت
 
استاد برجسته حوزه با اشاره به رفتار کافران در مقابل پیامبران اظهار کرد: کافران توان شنیدن کلام انبیاء را نداشتند، قریش نیز اینگونه بودند و سدهای معنوی در جلو و پشت آن‌ها بود که تا علاوه بر بی توجهی به فطرت خود، به سخنان انبیاء و براهین گوش نمی کردند که این دنیا بی دلیل خلق نشده است.
 
وی ادامه داد: چون آن‌ها از خرد و فطرت استفاده نکردند برای آن‌ها سد شده است و همچنین چون به سخنان انبیاء گوش فرانداند، برای آنها سد شده است.
 
قابل هدایت نبودن انسان های غرق در گناه
 
آیت الله سبحانی ایجاد سد معنوی برای کافران را به سبب گوش فرا ندادن انبیاء دانست و افزود: اگر در کافران بین خودشان و واقعیت سدی به وجود آمده است، به سبب اعمال بد خودشان است که نمی توانند واقعیت را بگویند و در گمراهی به سر می برند.
 
استاد برجسته حوزه با اشاره به انسان های غرق در گناه گفت: انسانی که غرق در گناه است، قابلیت هدایت را ندارد و در وجود او خوبی ها و بدی ها جایشان عوض شده است.
 
وی اضافه کرد: انسانی که غرق در گناه باشد، کم کم خداوند را نیز انکار می کند.
 

انتهای پیام/122

https://qomnews.ir/vdcauun6.49nm615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما