سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 15270
آیت الله استادی:

تا زنده هستید فکری به حال نماز و روزه قضا کنید

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله استادی گفت: اگر نماز و روزه قضا دارید منتظر نباشید که بعد از مرگ کسی آن‌ها را به جا آورد و تا در قید حیات هستید خودتان اقدامی انجام دهید.
تا زنده هستید فکری به حال نماز و روزه قضا کنید
 به گزارش قم نیوز، آیت الله رضا استادی که بعد از نماز ظهرو عطر در ششمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم قم سخن می‌گفت، اظهار کرد: هر سفری مقدماتی  دارد و مرگ سفری است که همه در پیش داریم لذا باید با اعمال خیری همچون دستگیری از افراد نیازمند، مقدمات سفر آخرت را فراهم کنیم.
 
آیت الله استادی با اشاره به وسوسه‌های شیطان گفت: در امور مالی ودنیوی شیطان به کرات انسان را وسوسه می‌کند. وسوسه‌های شیطان به این صورت است که انسان را تشویق به خوردن مال و گناه کردن و نافرمانی از حکم خدا تشویق می‌کند.
 
وی افزود: برخی افراد تا زنده هستند به اموال خود چسبیده اند اما به محض این که احساس می‌کنند به اواخر عمر خود رسیده اند یاد بخشش می‌افتند.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به چگونگی وقف یکی از مدارس علوم دینی مشهد گفت: حدود صد سال پیش فردی در مشهد مقداری زمین داشت آن شخص فرزندانش را جمع کرد و گفت که وصیت می‌کنم بعد از مرگ من این زمین را برای ساخت مدرسه علوم دینی بدهید.
 
وی افزود: بعد از این حرف یکی از فرزندان دانای او به هنگام شب که به منزل برمی گشتند چراغی که در دست داشت را به سمتی به غیر از مسیر عادی برگرداند. پدر او از این کار ناراحت شد اما وقتی متوجه منظور پسر خود شد سریعا قبل از اینکه از دار دنیا برود زمین آن مدرسه را وقف کرد.
 
وی با اشاره به مسجد اعظم قم گفت: این مسجد را مرحوم آیت الله بروجردی با کمک مردم ساخته است وهر کسی که در ساخت این مسجد کمکی حتی کوچک انجام داده است، از عباداتی که در این مسجد در طول 50 یا 60 سال اخیر انجام شده بهره ای خواهد برد.
 
آیت الله استادی تصریح کرد: اگر نماز و روزه قضا دارید منتظر نباشید که بعد از مرگ کسی آنها را به جا آورد وتا در قید حیات هستید خودتان اقدامی انجام دهید. اگرحتی ده سال نماز قضا داریم می‌توانیم همراه هر نماز یکی از نمازهای قضا را ادا کنیم تا در ده سال  تمام آن نمازهای قضارا به جا آورده باشیم.
 
وی با اشاره به خاطره ای که از آیت الله امینی شنیده بود ادامه داد: از آیت الله امینی شنیدم که می‌گفت: هنگامی که علامه طبابایی در اواخر عمر بیمار بود به عیادت او رفتم تا از ایشان نصیحتی  بخواهم که مفید برای دنیا و عاقبت باشد وایشان در آن حال بیماری چند بارتکرار کردند: مراقبت، مراقبت، مراقبت.
 
استاد عالی حوزه علمیه با بیان برخی از احکام وصیت تصریح کرد: اگر شخصی از دنیا برود وبدهی از خود به جای گذاشته باشد چه وصیت کرده باشد وچه وصیت نکرده باشد، حتما باید از اموال باقی مانده، بدهی فرد پرداخت شود و باقی اموال طبق احکام خداوند تبارک وتعالی بین ورثه تقسیم می‌شود.
 
وی در ادامه گفت: بعد از اینکه بدهی‌های فرد متوفی از اموالش کسر شد، می‌تواند برای ثلث اموال خود وصیت کند که در چه راهی مصرف شود و باید بعد از اجرای وصیت توسط ورثه، باقی اموال بین وراث تقسیم شود.
 
وی با اشاره به روایتی که در کتاب ارشاد العلوم دیلمی که حاوی روایات اخلاقی است آمده، گفت: یکی از بزرگان جوانی رادید که به خیلی خوب عبادت می‌کند، آن بزرگ از او پرسید که زندگی تو بر چه پایه ای استوار است که در جوانی این گونه عبادت می‌کنی.
 
آیت الله استادی افزود: جوان در پاسخ آن عالم گفت: زندگی من بر چهار پایه بنا شده است، اول اینکه دانستم که روزی من از من فوت نمی شود واز جانب خدا به من می‌رسد، دوم اینکه دانستم وظایف من را کس دیگری به غیر از من انجام نخاهد داد، سوم اینکه دانستم که مرگ ناگهان می‌آیدو چهارم این که چه در بین مردم باشم چه در تنهایی از نظر خدا غایب نیستم و چون زندگی من بر این چهار اصل بنا شده است، همیشه مراقب خود هستم وخدا را عبادت می‌کنم.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdce7w8z.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما