سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : 15256
مدیرکل اوقاف استان قم:

علما مردم را نسبت به ارزش وقف آگاه کنند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه کمترین موقافات مربوط به حوزه است گفت: باید حوزه علمیه و علما مردم را برای وقف اموال خود در راستای گسترش حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی تبیین و آگاه کنند.
علما مردم را نسبت به ارزش وقف آگاه کنند
به گزارش قم نیوز به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین شوزب شیری در دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: قم جهان‌شهر شیعی است و سازمان اوقاف نیز بزرگترین عملیات شرعی موقوفات در کشور را  بر عهده دارد.
 
وی با بیان اینکه بخشی از موقوفات انتفاعی و بخشی نیز منفعتی است گفت:‌ اداره کل اوقاف قم در بخش موقوفات انتفاعی،‌ خدمات رایگان ارائه می‌دهد و در موقوفات منفعتی نیز به دنبال احیاء، بهره‌وری و وصول آن است.
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه موقوفات برای مسلمین و حوزه‌های علمیه جنبه اقتصادی دارد بیان کرد: 95 امامزاده در استان قم وجود دارد که بر حسب موازین سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی درآمد آنها در خود آن بقعه‌ها هزینه می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شیری خاطرنشان کرد:‌ اداره کل اوقاف قم 75 پروژه عمرانی در دست دارد که هزینه بخشی از آنها از اعتبارات دولتی است.
 
وی با بیان اینکه عرصه و اعیان مساجد وقفی است اظهار کرد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت امنا برای مساجد تشکیل داده‌ایم و تاکنون از 850 مسجد در استان قم 200 مسجد دارای هیئت امنا با محوریت ائمه جماعات هستند و اعتبارات و کمک‌ها به همه مساجد داده می‌شود.
 
مدیرکل اوقاف قم با بیان اینکه خادمین کمتر از 50 سال مساجد بیمه شده‌اند گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه دارای سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات است که تمام عملیات مالی، اجاره، املاک و... در آن سامانه انجام می‌شود و صددرصد نیت واقفین در سازمان اوقاف اجرا می‌شود.
 
وی همچنین از بازنویسی تمام اسناد موقوفات در اداره کل اوقاف قم از سال 203 هجری قمری خبر داد و افزود:‌ مهمترین برنامه اوقاف قم،‌ شناسایی و احیای موقوفات مجهول است.
 
شیری یادآور شد: برنامه‌های خوب فرهنگی در تابستان امسال اجرا می‌شود که از جمله حضور سه‌هزار دانش‌آموز در طرح نشاط معنوی در امامزادگان، حفظ قرآن، اعزام مبلغ و برگزاری مسابقات قرآنی است.
 
وی با بیان اینکه 14هزار موقوفه در استان قم وجود دارد بیان کرد: متأسفانه کمترین موقوفات مربوط به حوزه علمیه است که نیاز به تبیین و آگاهی مردم برای وقف اموال خود در این امور است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد:‌ کسانی که موقوفات خود را به تملک دولت در می‌آورند، بعد از این که عمر مفید ساختمان تمام می‌شود، ملک به نام دولت ثبت می‌شود، اما در سازمان اوقاف همه موقوفات از هزار و 200سال پیش به نام خود افراد ثبت شده و اصل ملک مانده و کاربری جدیدی با نیت واقف برای‌ آن تعریف می‌شود.
 

انتهای پیام /122
https://qomnews.ir/vdciqraz.t1aww2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما