پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : 15352
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی:

ظالمین از طریق دلبستگی هایشان از بین می روند

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیأت علمی جامعه المصطفی گفت: در قرآن آمده است که ظالمین را به وسیله همان چیزی که به آن دلبستگی دارند، از بین می بریم.
ظالمین از طریق دلبستگی هایشان از بین می روند
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام ناصر رفیعی دیروز پس از نماز ظهر و عصر در مدرسه آیت الله گلپایگانی قم با اشاره به آیات قرآنی در حضوص حضرت موسی اظهار کرد: یکی از پیامبرانی که بیشترین آیات قرآنی را به خود اختصاص داده است، حضرت موسی است که بیش از 100 مرتبه در 30 سوره ی قرآنی به داستان حضرت موسی پرداخته است.
 
وی اضافه کرد: ابعاد گسترده داستان حضرت موسی با جزئیات در 400 آیه قرآن مطرح شده است و آقای سلحشور فیلم نامه حضرت موسی را در 1000 صفحه نوشته بود.
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی حضرت موسی را دارای مقام بزرگی دانست و افزود: حضرت موسی پیامبری بود که خداوند از او تعریف های زیادی کرده است و مقام های زیادی برای او ذکر شده است.
 
فقر ذاتی پسندیده است
 
رفیعی با اشاره به گونه های فقر گفت: ما چهار گونه فقر داریم که اولین گونه آن فقر ذاتی است که رسول خدا نیز می گوید فخر من فقرم هست که اشاره به این گونه فقر است و گرنه فقر اقتصادی در روایات مذمت شده است.
 
وی ادامه داد: در قرآن آمده است که ظالمین را به وسیله همان چیزی که به آن دلبستگی دارند، از بین می بریم، فرعون در رود نیل که به آن علاقه مند بود، غرق شد.
 
فقر مالی در روایات مذمت شده است
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی فقر مالی را در روایات مذموم شده دانست و افزود: یکی از معصومین در روایتی می فرماید که چهار چیز هست که مقدار کم آن هم زیاد است و این چهار چیز آتش، کینه و دشمنی، مریضی و فقر است.
 
وی اضافه کرد: تعدادی از فقرا که جایی برای زندگی نداشتند، در کنار مسجد پیامبر زندگی می کردند که به اصحاب صفه معروف شدند، با وجود فقرشان اگر غریبه ای آنها را می دید، تصور می کرد که آن ها غنی هستند و خودشان را کوچک نمی کردند.
 
رفیعی با اشاره به تضمین بهشت از سوی پیامبر اظهار کرد: گروهی به نزد پیامبر آمدند و از ایشان خواستند که بهشت را برای آن‌ها تضمین کند، پیامبر فرمود من به شرطی این کار را انجام خواهم داد که شما قول بدهید در زندگی جلوی هیچ کسی دستتان را دراز نکنید.
 
وی ادامه داد: فقر مالی خوب نیست، ولی نباید مایه ذلت انسان شود، البته اغنیا هم باید نیازمندان را پیدا کنند و به آنها کمک کنند.
 
ترس از فقر مردم را هلاک می کند
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی سومین گونه فقر را فقر پنداری دانست و افزود: در روایات آمده است که دو چیز مردم را هلاک می کند، یک خوف فقر و دیگری فخر فروشی است که در جایی از قرآن هم آمده است که شیطان به انسان وعده فقر می دهد.
 
وی اضافه کرد: فقر پنداری در جامعه بیشتر از گونه های دیگر فقر است، انسان با خود می گوید اگر خمس را بدهم، فقیر می شویم، یعنی در واقع یک بخشی از جامعه فقیر نیستند، ولی تصور نداری دارند.
 
رفیعی با اشاره به متکدیان گفت: برخی اوقات افرادی دست به تکدی گری می زنند که مال زیادی هم دارند، در واقع فقر پنداری یعنی انسان از ترس فقر کمک نمی کند که این وسوسه ها برای شیطان است.
 
هزینه ها نباید مانع از فرزند دار شدن شود
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به موارد فقر پنداری در جامعه اظهار داشت: افرادی در این دوره از ترس هزینه های به دنبال فرزند نیستند، در حالی که در گذشته خانواده هشت نه فرزند داشتند، فردی نزد پیامبر آمد و گفت من فقیرم، پیامبر به او گفت ازدواج کن.
 
رفیعی چهارمین مورد فقر را فقر علمی دانست و افزود: فقر علمی یعنی انسان چیزی را نمی داند که باید با پرسیدن از دیگران این گونه فقر را برطرف کند.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcf0mdy.w6dttagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما