يکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : 1554
آیت‌الله مصباح یزدی:

کتاب‌های درسی حوزه مطابق با نیازهای روز تجدید شوند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بر تجدیدنظر در کتاب‌های درسی حوزه مطابق با نیازهای روز جامعه تأکید کرد.
کتاب‌های درسی حوزه مطابق با نیازهای روز تجدید شوند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در نشست علمی تخصصی جایگاه معارف قرآن در منظومه معرفت دینی که شنبه شب در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد در سخنانی ضمن تبریک ایام دهه ولایت به بررسی تاریخچه دروس معارف در حوزه علمیه پرداخت.

وی افزود: در ابتدای طلبگی فکر می‌کردیم آنچه در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود موارد ثابتی است که باید از آن تبعیت کرد، چنانچه مراجع و بنیانگذاران حوزه انجام داده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه همواره بر سر تدریس برخی دروس مانند فلسفه بین برخی از بزرگان حوزه نظرات مختلفی مطرح می‌شد، ابراز داشت: برخی علما مانند علامه طباطبایی درس فلسفه را در حوزه تدریس می‌کردند و برخی نظر خوشی نسبت به آن نداشتند و پرسیده می‌شد که باید چه تصمیمی بر تحصیل در این مبانی گرفت.

مصباح یزدی با بیان اینکه به علت این مسائل درس تفسیر علامه طباطبایی مدتی تعطیل شد، بیان داشت: علامه می گفت نظر برخی بزرگان آن بوده که این درس در حوزه علنی نشود و نامه‌هایی به مرحوم آیت‌الله بروجردی‌(ره) نوشته بودند که صلاح نیست در حوزه‌های علمیه که حوزه‌های فقه و اصول است تفسیر تدریس شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این تعطیلی بر اساس نامه آیت الله بروجردی صورت گرفت، گفت: علامه طباطبایی پس از نامه آیت الله بروجردی و تعطیلی درس، نامه‌ای را خدمت ایشان نوشت به این مضمون که در صدد بودم تا کمبودی که در حوزه است را عهده‌دار شوم؛ مطالعه‌ای در برنامه‌های حوزه و معارف اسلام کردم که به عنوان اسلام‌شناس و مدافع عقاید اسلام باید چه چیزهایی را بدانیم و آنچه را باید بدانیم از چه منابعی به دست آوریم.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: علامه طباطبایی‌ در بخش دیگری از نامه خود آورده بود که حاصل مطالعه آن بود که آنچه باید از اسلام بدانیم این است که برخی چیزها صرفا از راه عقلی اثبات شدنی است و نمی‌توان گفت چون قرآن یا پیامبر فرموده پس خدا هست، اما پس از این‌که حجیت قرآن و روایات ثابت شد دو مرجع دیگر برای شناخت حقایق اسلام پیدا می‌کنیم که یکی قرآن و دیگری حدیث است.

مصباح یزدی با اشاره به اینکه در دوران گذشته برای استدلال‌های عقلی و برنامه تربیت اخلاقی هیچ برنامه خاصی وجود نداشت، یادآور شد: در آن زمان آیات مهدوی کنی و محمدی گیلانی از شاگردهای درس اخلاق علامه طباطبایی‌(ره) بودند و یادشان هست که ایشان بعدها درس اخلاق را با ملاحظاتی تعدیل کردند و درس فلسفه و تفسیر را به عنوان یک واجب متعین ادامه دادند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر کسی بخواهد قران را یاد بگیرد برایش میسر نیست یک دور کامل تفسیر قرآن را بخواند، عنوان کرد: یک طلبه نمی‌تواند ۳۰ سال وقت بگذارد تا با منابع قرآن آشنا شود، چون در این صورت دیگر وقتی برای تبلیغ و عرضه آن نخواهد داشت.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: به فکر راهی افتادیم که در فرصت کمی معارف قرآنی و روش تفسیر مورد نیاز را به طلاب آموزش دهیم و بعد هر کس خواست ادامه دهد در فرصت خودش این کار را انجام دهد.

مصباح یزدی ادامه داد: دو راه پیش روی ما بود، یکی اینکه یک تفسیر مختصر در حوزه تدریس شود و گزینه بعدی تدوین درس تفسیر موضوعی بود که هر کدام از این دو طرح نقاط مثبت و منفی داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که روش دوم مناسب‌تر است، گفت: مقرر که محور بحث‌ها را بر روی ذات اقدس الهی قرار دهیم و همه را در شعاع معرفت خدا مطرح کنیم.

مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عصر حاضر، عصر تحولات سریع است، تصریح کرد: امروز در دنیا همه چیز به سرعت تغییر می‌کند و ما نباید جمود داشته باشیم؛ امروز نیازهای جدیدی پیش روی بشر قرار گرفته و راه‌های بهتر و کوتاهتری هم برای به نتیجه رسیدن فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در تمام موسسات و نهادهای آموزشی دنیا قاعده این است که پس از یکی دو دهه مدرسین با توجه به نیاز روز اقدام به تالیف و تجدید کتب درسی می‌کنند، یادآور شد: باید مدرسان حوزه نیز پس از بررسی و ابداع شیوه بهتر و کارآمدتری برای تدریس، کتاب‌هایی را که نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارند، اصلاح کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه یکی از وظایف اصلی حوزه ایجاد این تغییرات در سیستم آموزشی است، اضافه کرد: نخبگان حوزه و کسانی که فکر فعال‌تر، خلاق‌تر و فرصت بیشتری دارند باید در این امر وارد شوند و البته پس از انقلاب اسلامی در این زمینه فعالیت‌های مناسبی انجام شده است، ولی کافی نیست و نیاز به کار بیشتر و منسجم تری دارد.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای نوینی که در حوزه انجام شد، ایجاد درس تفسیر موضوعی قرآن کریم است که طلاب در آن با مجموعه‌ای از مباحث قرآنی که مورد نیاز جامعه است آشنا می‌شوند تا آنها را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

وی در پایان خطاب به دانش پژوهان جوان اذعان داشت: طلاب جوان باید با بررسی تحولات روز دنیا، مباحث جدید را استخراج کرده و وارد صحنه عمل شوند و با اخلاص و همت بالا به امید خدا شاهد نتایج ارزشمندی خواهید بود که شاید دیگران قرن‌ها از آن استفاده ‌کنند.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcg.n9qrak9ntpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما