پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : 1939
آیت‌الله مصباح یزدی:

پیشرفت فرهنگی کشور از دیگر بخش‌ها کمتر بوده است‌

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: ما آن اندازه که در صنایع نظامی، هسته‌ای و علمی پیشرفت کردیم در زمینه فرهنگی رشد نکردیم که یکی از دلایل آن اصطکاک است.
پیشرفت فرهنگی کشور از دیگر بخش‌ها کمتر بوده است‌
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی کانون‌های طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها ابعاد مختلفی دارد که هرکدام، زمینه خاصی را به خود اختصاص داده و فعالیت‌های مناسبی را می‌طلبد.

وی فرهنگ را بعد اصیل انسان دانست و افزود: دیگر ابعاد انسان از قبیل سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، دفاعی و... در خدمت فرهنگ باید باشند چون فرهنگ به ما واقعیات را می‌شناساند و ارزش‌های فرهنگی نیز بایدها و نبایدها را به ما می‌گوید.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: جایگاه دین و فرهنگ در جامعه انسانی فوق همه نهادهای دیگر است چون سایر نهادها در راستای غرایز ما فعالیت می‌کنند اما دین و فرهنگ فراغریزی است.

وی با بیان اینکه تحولات تاریخی بر اساس عوامل مادی و فیزیکی به وقوع پیوسته است، بیان داشت: اگر تاریخ را با نگرش اسلامی تدوین کنیم باید آنها را بر اساس آموزه‌های انبیا تدوین کنیم چون انبیا برای ساختن انسان‌ها آمدند اما پادشاهان برای ساختن گرگ‌ها آمدند.

مصباح یزدی با اشاره به حکومت‌های لیبرال دموکراسی در جهان گفت: ثمره و نتیجه این حکومت‌ها، چیزی است که امروز می‌بینیم در واقع آنچه در زندگی غرب مطرح است تکنولوژی است یعنی دارندگان تکنولوژی برتر همان یک درصدی را تشکیل می‌دهند که بر ۹۹ درصد بقیه حکومت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اسلام علم و تکنولوژی را ابزاری برای بالفعل شدن استعداد انسان‌ها و خدمت به خلق خدا می‌داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نتایج نهضت امام خمینی(ره) در مقایسه با حکومت‌های غربی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های خوبی در راستای رشد جامعه انجام گرفته است و به ویژه در زمینه دفاعی پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم که هنوز دشمنان ما آن را باور نمی‌کنند.

وی با اشاره به بی‌توجهی نسبت به حوزه فرهنگ اذعان کرد: رشد حقیقی در جامعه ما، رشد امثال شهید فهمیده است و این خود تحول فرهنگی است که نوجوان ۱۳ ساله‌ای به آن میزان از رشد دست یابد که برابر حمله دشمن از جان خود بگذرد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: ما آن اندازه که در صنایع نظامی، هسته‌ای و علمی پیشرفت کردیم در زمینه فرهنگی رشد نکردیم که یکی از دلایل آن اصطکاک است.
وی خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ قوی‌تری داشتیم به جای آنکه نیروهای ما صرف اصطکاک شوند، صرف پیشرفت می‌شدند و اگر این اصطکاک‌ها نبود و همه در یک مسیر به سمت قله کمال می‌رفتند چه می‌شد؟

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با طرح این سئوال که بالاترین خدمت به نظام جمهوری اسلامی چیست؟ گفت: بهترین خدمت، خدمت در راستای فرهنگ جامعه به معنای باورها و ارزش‌هاست.

وی با تقدیر از سازمان بسیج دانشجویی در زمینه اجرای طرح ولایت عنوان کرد: کمتر کارهایی در کشور می‌توان سراغ گرفت که با این هزینه کم، ابزارهای محدود و امکانات ناچیز بتوان این همه برکت ایجاد کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: طبیعی است اگر بعد از این بخواهیم خدمت کنیم باید کارهای ما در راستای توسعه و تعمیق این طرح باشد چرا که هرچه در این زمینه کار شود باز هم کم است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.s0f2yt0nna26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما