دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : 3067
آیت‌الله مصباح یزدی:

اسلام امانت بزرگ خداست

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اسلام امانت بزرگ الهی است و همه ما در قبال حفظ و نشر این امانت وظیفه سنگینی داریم.
اسلام امانت بزرگ خداست
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم در تالار اجتماعات این مدرسه، اظهار داشت: نیازهای انسان به دو نوع تقسیم می‌شود، یک‌سری نیازهایی که به زندگی و تداوم نسل انسان مربوط می‌شود و دسته دوم نیازهایی که مستقیما با مقوله حیات مرتبط نمی‌شود.

وی افزود: این نیازها که اهمیتی بیشتر از نیازهای فیزیکی و فیزیولوژیک دارند، یک نوع احساس کمبود در انسان است که به تداوم بقا یک شخص یا یک نسل ربطی ندارد و می‌توان گفت از آن مهم‌تر است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: نمونه آن حس کنجکاوی است که سبب می‌شود بشر به عنوان مثال هزینه بسیاری را بر خود تحمیل کند و ماهواره‌ها و فضا پیماها را برای شناختن کرات دیگر بفرستد.

وی یادآور شد: فطرت انسان اقتضا می‌کند که در طول زندگی خود به دنبال پاسخ برای پرسش‌هایی نظیر اینکه از کجا آمده است و چگونه خلق شده باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار کرد: پس غریزه کنجکاوی که خدا در وجود ما قرار داده برای این نیست که حیات ما را تضمین کند بلکه مطلبی فراتر از این موضوع مدنظر بوده است.

وی گفت: بر اساس این دیدگاه می‌توان نیازهای بشر را به دو گونه تقسیم کرد، یک سری نیازهایی که مستقیما با مقوله حیات رابطه دارد و دیگر نیازهایی که فوق اینهاست.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: دانستن درباره خلقت انسان بر خلاف بسیاری از پرسش‌هایی که بشر امروز با آن روبه‌رو است نه تنها بی‌فایده نیست بلکه در بسیاری از موارد اگر این موضوع را ندانیم به خسارت‌های بزرگی دچار خواهیم شد.

وی افزود: دیدگاه‌های بشری در حوزه‌ای که خدا را به عنوان خالق جهان می‌پذیرد به دوگونه تقسیم می‌شود، یکی از دیدگاه‌ها را کسانی دارند که خدا را تنها آفریننده جهان می‌دانند و جریانات موجود در جهان پس از خلقت را مستقل از اراده الهی می‌خوانند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اما صاحبان ادیان و حتی بسیاری از اندیشمندان بشری، به این موضوع اذعان دارند که خداوند علاوه بر اینکه جهان را آفریده، به طور مستمر به آن احاطه دارد و یک موجود، بدون اراده او نمی‌تواند وجود داشته باشد.

وی گفت: در میان کسانی که به اراده مستمر خدا در جهان اعتقاد دارند دو نوع تفکر دیده می‌شود، عده ای این فکر را بهانه‌ای برای قبول جبر در زندگی انسان دانسته‌اند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ابراز داشت: عده‌ای نیز که همراه با تفکر اصیل اسلامی هستند، اراده کامل خداوند بر هستی را پذیرفته‌اند اما در عین حال به مسئولیت انسان در قبال تمام رفتارها و افکار خود اذعان دارند.

وی افزود: شاید اگر بگوئیم این ایمان به اراده الهی در عین پذیرش نقش و مسئولیت انسان یکی از عمیق‌ترین و مهم‌ترین معارف الهی است، گزافه نگفته باشیم.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: یکی از جلوه‌های اعتقاد اینگونه به معارف الهی این است که بدانیم روزی در دستان خداست و هر کسی طبق آن‌ چیزی که خداوند برای او مقرر کرده از مواهب بهره‌مند می‌شود اما در عین دانستن این موضوع انسان مومن وظیفه دارد برای کسب روزی تلاش کرده و در روایات کسی که بار زندگی‌اش را به دوش دیگران بیندازد، ملعون نامیده شده است.

وی گفت: شاید هیچ صفحه‌ای از صفحات قرآن نباشد که به این موضوع اشاره نکند که اراده خداوند به طور کامل در جهان ساری و جاری است و در عین حال از مسئولیت خداوند در مقابل پروردگارش سخن نگوید.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: این نکته مهم از منظومه معارف انبیا است که در عالم همه چیز به اسباب و لوازم وابسته نیست و چیزی فراتر از این موضوعات اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: انسان‌های سرکش خود را نیمه خدا می‌بینند و تمایل دارند در مقابل قدرت خداوند، سرکشی و خودنمایی داشته باشند در حالی که نهایت آرزوی اولیای خدا این است که بنده و محتاج خداوند بودن را بفهمند و خود را در نهایت احتیاج به او تصور کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: خداوند نیز در قرآن عنایتی دارد که در سطر به سطر این کلام آسمانی انسان را با اراده خود آشنا و مانوس کند.

وی گفت: وقتی انسان به نقطه‌ای از معرفت رسید که در مقابل خداوند به خاک افتاد و فهمید که در مقابل ذات او هیچ ندارد خدا به او همه چیز داده و او را از فقر به غنا می‌رساند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: نمونه این انسان‌ها اهل‌بیت(ع) هستند که به وسیله اظهار فقر در درگاه خداوندی به مقامی رسیده‌اند که می‌توانند هزاران انسان را بهره‌مند سازند.

وی افزود: اسلام و اهل‌بیت (ع) اماناتی از جانب خداوند هستند که طبق آیات قرآن در برابر این امانات انسان مسئولیت بزرگی دارد که باید از آن استفاده کرده و آن را به دیگران نیز بشناساند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdch.-nxt23nvqftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما