شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : 15681
معاون اوقاف قم:

در قم همچنان موقوفه‌هایی مانند آب انبار داریم

قم نيوز : قم نیوز: معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در زمان پیامبر کسی از اصحاب نبود که وقفی نداشته باشد.
در قم همچنان موقوفه‌هایی مانند آب انبار داریم
 به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی عزیزی با اشاره به فرهنگ وقف در کشور اظهار کرد: در کشور ما جایگاه وقف در گذشته با امروز تفاوت زیادی دارد، در سیاست‌های کلی سازمان اوقاف در کشور زمانی تغییر رویه کلی اعمال شد اما به نظر من امروز دیگر نیازی به این نگرش وجود ندارد.
 
وی افزود: اگر وقف را شبیه درمانی برای بیماری‌های مختلف قابل علاج بدانیم باید گفت که بسیاری از موسسات که امروز فعالیت می‌کنند، در جایگاه مسکن برای بیماری‌ها هستند.
 
عزیزی خاطرنشان کرد: امروز کمیته امداد را در کشور داریم که خدمات شایسته وعالی دارد و عدم فعالیت این کمیته مشکلات فراوانی را به قشر پایین جامعه تحمیل می‌کند اما باید توجه داشت که موضوع وقف جدای از اقدامات موقتی است و با وجود موقوفات مناسب این امکان وجود دارد که بسیاری از نیازهای مردم برطرف شود.
 
در زمان حیاط پیامبر کسی از اصحاب نبود که وقفی نداشته باشد
 
وی با اشاره به تاریخ وقف در اسلام گفت: در گذشته تمامی نیازهای جامعه اسلامی از طریق موقوفات انجام می‌شد، در روایتی که به نوعی نقل تاریخی است آمده که در زمان پیامبر کسی از اصحاب نبود مگر اینکه وقفی داشت.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف قم تصریح کرد: اگر گذشته کشور خودمان را نیز بررسی کنیم در می‌یابیم که برای مثال حوزه‌های علمیه تمامی نیازهای خود را با موقوفات برطرف می‌کرد و وضعیت به گونه ای بود که مردم برای تمامی اموری که طلاب نیاز داشتند، وقفی را انجام داده بودند.
 
وی در رابطه با علت بدبینی عده‌ای از مردم کشورمان نسبت به وقف گفت: متاسفانه در گذشته بعد از خیانتی که رضا شاه در مسئله یکپارچه‌سازی، در حق موقوفات انجام داد و موقوفات را به بهانه ثبت از دست علما در آورد، ذهنیت مردم به وقف عوض شد.
 
وی ادامه داد: هنگامی که مردم مشاهده می‌کردند حکومت رضا شاه بعد از گرفتن موقوفات از دست علما مشغول سوء استفاده ازاین موقوفات هستند، نسبت به وقف بدبین شدند.
 
عزیزی تاکید کرد: بعد از انقلاب بنا به دستوری که حضرت امام (ره) در سال61 در ارتباط با برگشتن موقوفات به حالت سابق وقف، صادر کردند تمام انرژی و هزینه‌های سازمان اوقاف صرف شناسایی این موقوفات و بازگرداندن به مصرف مورد نظر وقف کننده شد.
 
وی تصریح کرد: در این شرایط شما تصور کنید که منزلی که سه نسل بین افراد خانواده گشته امروز صاحبانش متوجه می‌شوند که این مکان وقف بوده است، طبیعی است که ابتدا مقاومت کنند و به سازمان اوقاف بدبین باشند که همه این موارد و مشکلات این چنینی مربوط به اقداماتی است که توسط شاه انجام شد.
 
همچنان در قم موقوفه‌هایی مانند آب انبار داریم
 
معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف قم یکی از مشکلات و چالش‌های امروز جامعه در زمینه وقف را نبود اطلاع صحیح از نیات مورد نیاز جامعه برای وقف دانست و افزود: یکی از مشکلاتی که در جامعه امروز ما سبب شده وقف از آن حالت قبلی خود که جواب‌گوی همه نیازهای جامعه بود، خارج شود، شناخت کافی نداشتن مردم کشور از خلاهای موجود در وقف است.
 
وی ادامه داد: وقتی به نیات وقف استان قم مراجعه می‌کنیم متاسفانه همچنان وقف آب انبار مشاهده می‌کنیم، بنابراین باید مردم سراسر کشور از نیات جدید وقف که در زمان حال حاضر کشور نیاز است مطلع شوند.
 
عزیزی تصریح کرد: به منظور حل این مشکل اداره‌کل اوقاف استان قم لیستی بلند بالا از نیات جدید مورد نیاز وقف در سطح استان که خلاء آن در بین موقوفات احساس می‌شود را تهیه کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: طبق احکام اسلام تا زمانی که کاربری موقوفه‌ای به طور کامل از بین نرفته باشد نمی‌توان از آن موقوفه در جایی به غیر از کاربری مورد نظر واقف استفاده کرد و اگر به دلیل اقتضائات زمان حاضر از موقوفه‌ای نمی توان در راستای خواسته واقف استفاده کرد، باید نزدیک‌ترین عمل به نیت واقف را انجام داد، لذا بهتر است که از همان ابتدا وقف با نیت صحیحی که در جامه نیاز است انجام شود تا بتوان از تمام ظرفیت موقوفه استفاده کرد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قم در پایان به نقش رسانه‌ها در نهادینه‌کردن فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و افزود: رسانه‌های مختلف مانند صدا و سیما و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها کمتر به ترویج فرهنگ صحیح وقف در کشور می‌پردازند درحالی که جایگاه وقف در نظام اسلامی امروز ما بالاتر از جایگاه فعلی است.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdca6in6.49nma15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما