سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : 15871
1400 قمی عازم سرزمین وحی می‌شوند

سفر به خانه خدا، فرصتی که باید از دست نرود!

قم نيوز : قم نیوز: امسال یک هزار و 400 زائر از شهر مقدس قم به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.
سفر به خانه خدا، فرصتی که باید از دست نرود!
به گزارش قم نیوز، « لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ، لَبَّیْکَ لا شَرِیکَ لَکَ لَبَّیْکَ، اِنَّ الْحَمدَ وَالنِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلکَ، لاشریکَ لَکَ لَبَّیْکَ »، این کلمات، کلمات عاشقانه‌ای است که زائران حریم کبریایی در گرداگرد کعبه زمزمه می‌کنند و با آن به دیدار یگانه معشوق بی‌همتای خود می‌شتابند. کلماتی که از عمق جان زائران بر می‌خیزد و فضای حرم امن الهی را معنویتی افزون می‌بخشد.
 
این کلمات پاسخ به دعوت میزبانی است که کریم است و رحیم، بخشنده است و رئوف، این کلمات پاسخی است به بزرگترین میهمانی الهی در امن ترین حرم کبریایی!
 
این کلمات ندای عاشقانی است که بار سفر بستند،‌ از خانه و کاشانه بریدند و لبیک‌گویان خود را به خانه معشوق رساندند...
 
هر ساله با نزدیک شدن به ایام ماه ذی‌الحجه شور و شعف خاصی جامعه مسلمین را در برمی‌گیرد. این ماه، ماهی است که مسلمانان به زیارت خانه کعبه می‌روند و اعمال حج را به جا می‌آورند. سفری معنوی که خواسته تمام مسلمانان جهان است.
 
در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که هرگاه کسى با خرجى پاک براى حج بیرون آید و پا در رکاب نهد و بگوید: «لبّیک اللّهم لبّیک»، یک منادى از آسمان او را ندا دهد: «لبّیک و سعدیک». توشه‌ات حلال و مرکبت حلال و حج تو پذیرفته است و تو بدون گناهى.
 
این سفر معنوی در کشور ما عاشقان زیادی دارد و افراد سال‌های زیادی را در انتظار می‌مانند تا به این سفر آسمانی مشرف شوند.
 
طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت کشور امسال 79 هزار و 409 نفر از متقاضیان، به سفر حج مشرف می‌شوند که از این میزان یک هزار و 400 نفر زائر از شهر مقدس قم حاجی خواهند شد.
 
اکبر رضایی، مدیر سازمان حج و زیارت استان قم به تشریح جزئیات اعزام زائران حج تمتع در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: امسال از شهر مقدس قم هزار و 900 نفر زائر در قالب 14 کاروان که 6 کاروان مدینه بعد و هشت کاروان مدینه قبل هستند به حج تمتع اعزام خواهند شد.
 
وی ادامه داد: پرواز کاروان‌های حجاج از 24 شهریورماه آغاز خواهد شد و تا 14 مهرماه ادامه خواهد یافت که در این مدت طبق زمان‌بندی صورت گرفته برای کاروان‌ها، حجاج مدینه قبل به فرودگاه مدینه و حجاج مدینه بعد به فرودگاه جده منتقل خواهند شد.
 
مدیر سازمان حج و زیارت استان قم در ادامه به ارائه آمارهایی از حجاج اعزامی از قم پرداخت و بیان داشت: حدود 54 درصد زائرانی که امسال از قم به حج مشرف می‌شوند، مرد و 46 درصد آنها زن هستند. مسن‌ترین زائر قمی 85 سال و جوان‌ترین زائر 21 سال سن دارند، 54 درصد زائرین مدارک تحصیلی بالای دیپلم تا دکتری دارند و مابقی نیز مدارک دیپلم و زیر دیپلم دارند.
 
رضایی با اشاره به اینکه برای هر کاروان حداقل 10 جلسه آموزشی در ایران تشکیل شده است، ابراز داشت: این جلسات در سه بخش فرهنگی، اجرایی و بهداشتی توسط مسئولان امر برگزار می‌شود. در بخش فرهنگی روحانیونی که از طرف بعثه مقام معظم رهبری تعیین شده‌اند مباحثی همچون احکام شرعی به ویژه احکام مربوط به حج، تاریخ اسلام، جغرافیای مکه و مدینه و اماکن تاریخی و مذهبی این منطقه را برای زائرین مطرح می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در بخش اجرایی مباحثی همچون تغذیه، تدارک، حمل و نقل، اسکان، طرح قربانی، حساسیت‌ها و قوانین و مقررات کشور عربستان توسط مدیران کاروان‌ها در این جلسات برای حجاج تبیین می‌شود.
 
مدیر سازمان حج و زیارت استان قم افزود: پزشکان کاروان نیز مسائل بهداشتی و پزشکی مورد نیاز حجاج همچون مسائل بهداشتی سفر و توصیه‌های بهداشتی را مطرح کرده و واکسیناسیون زائرین را پیگیری می‌کنند.
 
رضایی در خصوص انتقال زائرین حج تمتع از شهر مقدس قم به فرودگاه نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تمام زائران برای انتقال به فرودگاه در پایانه مسافربری قم تجمع کرده و از آنجا به دلیل اینکه بدرقه‌کنندگان به زحمت نیفتند با اتوبوسی که مدیران کاروان‌ها در نظر می‌گیرند به صورت جمعی به فرودگاه منتقل می‌شوند و در برگشت نیز بنا بر درخواست زائران این امکان توسط مدیران فراهم می‌شود و زائران می‌توانند در بازگشت نیز به صورت جمعی به قم بازگشته و خانواده‌ها برای استقبال به پایانه مسافربری قم مراجعه کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه علاوه بر 10 جلسه آموزشی یک همایش عمومی برای زائرین نیز برگزار شده است به تشریح برنامه‌های اجرا شده در این همایش پرداخت و متذکر شد: در این همایش آیت‌الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه علمیه به سخنرانی در خصوص مباحث اعتقادی و فرهنگی پرداخت و در ادامه نیز مسائل مربوط به قوانین و مقررات کشور عربستان توسط یکی از کارشناسان برای حجاج مطرح شد.
 
مدیر سازمان حج و زیارت استان قم ادامه داد: در بخش دیگر این همایش تعدادی از زائران به صورت نمادین مُحرم شدند و با استقرار ماکت در محل همایش با همکاری یکی از کارشناسان مناسک عمره از قبیل ذکر نیت، اعمال، نحوه طواف و مسائل دیگر را به صورت عملی و نمادین انجام دادند تا مقدار زیادی از دلهره و استرس زائرین در خصوص نحوه اجرای اعمال کاهش یابد.
 
رضایی خاطرنشان کرد: تمام هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا زائرین خانه خدا به بهترین شکل به این سفر روحانی و معنوی اعزام شوند و در کمال آرامش و بدون هیچ دغدغه‌ای اعمال و مناسک حج را به جای آورند و امیدواریم حاصل تمام این زحمات بتواند خاطره خوشی را از این سفر معنوی برای حجاج قمی به همراه داشته باشد.
 
زائران خانه خدا باید توجه داشته باشند که حج از جمله عبادات و اعمالی است که خداوند بر مسلمانان برای راز و نیاز با خود واجب کرده و از خصوصیات آن این است که انسان فارغ از همه‌چیز باید به فکر خدای متعال باشد. بنابراین کسانی که به حج مشرف می‌شوند باید به این نکته توجه کنند که این سفر فرصتی برای ارتباط انسان با خدا است و کعبه مکانی است که می‌شود با حقیقت ایمان خداوند را با چشم دل دید به شرط اینکه انسان از همه تعلقات دنیوی دور شود و به قول معروف مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه...
 
نکته مهم‌تر اینکه زایران خانه خدا باید این حالت خاص را پس از بازگشت در خود نگاه دارند و تا آخر آن را حفظ کنند تا بتوانند از ثمرات آن به سعادت دنیوی و اخروی برسند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcb8wb8.rhbszpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما