قم نيوز : قم نیوز: رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی از برگزاری كنفرانس بین المللی الگوهای دموكراسی از نگاه مذاهب اسلامی در قم خبر داد.
كنفرانس الگوهای دموكراسی از نگاه مذاهب اسلامی در قم برگزار می شود
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام احمد مبلغی خاطرنشان كرد: این كنفرانس با حضور شخصیت های مختلف داخلی و خارجی ۲۸ آبان ماه در سالن قدس مدرسه امام خمینی(ره) برگزار می شود.

وی ادامه داد: كنفرانس فوق محورهایی از جمله مبانی فلسفی و اندیشه ای نهفته در ورای باور به دموكراسی اسلامی در نگاهی تطبیقی میان مذاهب پیگیری می شود.

وی همچنین ادبیات دموكراسی اسلامی در نگاهی تطبیقی میان مذاهب اسلامی همچون طاعت، بیعت، شوری، استبداد، حریت ، حكومت، دولت، جوهر دموكراسی اسلامی در نگاهی تطبیقی میان مذاهب اسلامی از دیگر محورهایی است كه در این كنفرانس به آن پرداخته می شود.

وی خاطرنشان كرد: در این كنفرانس همچنین به مباحثی مانند نسبت و رابطه میان سیادت مردم و حاكمیت خداوند در دموكراسی اسلامی، مفهوم دولت در اسلام با تطبیق با مفهوم دولت به معنای مدرن و  تفكیك قوا در دموكراسی اسلامی پرداخته خواهد شد.

مبلغی عنوان كرد: قالب دموكراسی در اسلام در نگاهی تطبیقی میان مذاهب اسلامی نیز در این كنفرانس با محوریت جایگاه انتخابات در دموكراسی اسلامی و شیوه ها و ابزارهای نظارت بر حاكمان در دموكراسی اسلامی و نقاط اشتراك بررسی می شود.

وی گفت: پیروان مذاهب اسلامی شركت كننده در چنین همایش هایی، در كنار محورهای غیرمشترك، به موارد مشتركی دست پیدا می كنند كه می تواند دیدگاه های برجسته و مورد قبول مذاهب را در مساله حساس مرزهای ساختاری در حكومت مبین نماید.

مبلغی خاطرنشان كرد: با توجه به شرایط ایجاد شده در منطقه و جهان اسلام، ایجاد تلاشی فكری و علمی در جهت شناخت هرچه بهتر ساختارهای اجتماعی بر پایه دیدگاه های مذهبی در جوامع اسلامی ضروری است.

رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: زمینه های گفت وگوها میان اتباع و علمای مذاهب باید هر چه بیشتر گسترش و گفتمان دموكراسی اسلامی نیز به ادبیات سیاسی جوامع اسلامی، راه پیدا كند.

وی ادامه داد: نفس گفت وگوی مذاهب اسلامی امر مطلوبی است؛ خصوصا اگرگفت وگو در شرایط خاصی همچون وضعیت فعلی رخ دهد و از دایره مسائل مطرح شده در گذشته، عبور و بر موضوعات جدید و مباحث مورد نیاز تمركز و استقرار پیدا كند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد به صورت ویژه، ساختار شناسی اجتماعی، محور جدی بحث های میان عالمان و نخبگان مذاهب و كشورهای اسلامی قرار گیرد.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcg.n9qrak93wpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما