دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : 16551

لزوم تربیت اسلامی در نظام آموزشی کشور

قم نيوز : قم نیوز: وظیفه اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی است و حوزه‌های علمیه نیز وظیفه تبلیغ و تدوین معارف دینی را برعهده دارند؛ آموزش بدون پرورش ارزشی ندارد و ممکن است دانش‌آموزان را به مسیر غلط بکشاند.
لزوم تربیت اسلامی در نظام آموزشی کشور
به گزارش قم نیوز، با تغییرات اجتماعی در عصر حاضر، آموزش و پرورش از سازمان‌های پیچیده محسوب می‌شود که هدف آن تربیت انسان‌های سالم، متعادل و رشد یافته و از سوی دیگر تامین نیروی انسانی جامعه در بخش‌های مختلف است.
 
حوزه علمیه نیز همچون آموزش و پرورش دغدغه آموزش دارد؛ این 2 نهاد با توجه به اشتراکاتی که دارند می‌توانند همکاری خوبی با هم داشته باشند.
 
با توجه به این‌که رسالت حوزه و حوزویان انتشار معارف الهی است، مدرسه محیطی است که ظرفیت بالایی برای این هدف دارد.
 
از سوی دیگر خصوصیات کودکان در سن مدرسه کنجکاوی و علاقه به دانستن است؛ در وجود آن‌ها گرایش دینی و میل به سوی امور مذهبی است و مفاهیمی چون اعتقاد به خدا و دین با فطرت آن‌ها سازگار است.
 
روح پاک و بی‌آلایش کودکان که در پی یافتن پاسخ برای پرسش‌های خود هستند ممکن است هر پاسخی را صحیح بداند و مسیر را اشتباه بپیماید.
 
وظیفه اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی است و حوزه‌های علمیه نیز وظیفه تبلیغ و تدوین معارف دینی را برعهده دارند در این‌جا لزوم همکاری حوزویان و آموزش‌ و پرورش مشخص می‌شود و نشان می‌دهد آموزش بدون پرورش ارزشی ندارد و ممکن است دانش‌آموزان را به مسیر غلط بکشاند.
 
به گفته آیت‌الله شبیری‌زنجانی «تربیت دینی، انسان را از قرار گرفتن در مسیر انحراف باز می‌دارد بنابراین باید تربیت دینی دانش‌آموزان در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش باشد؛ کسی که تربیت دینی داشته باشد خدماتی را ارائه می‌کند که مشکل جامعه حل شود و خیر دنیا و آخرت خود را به وسیله کارهایش رقم زند، این فرد برای دین خدا حتی از جانش نیز می‌گذرد.»
 
با توجه به مشکلات نظام آموزشی، ستادی با عنوان «همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش» تشکیل شد تا با کمک حوزه علمیه معارف و علوم دینی ویژه کتب درسی تدوین شده و سپس توسط آموزش و پرورش اجرا شود.
 
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش را نوعی همکاری تعاملی دانست و گفت: همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش از سال‌های قبل از انقلاب وجود داشته و حالا ما به دنبال یک جریان‌سازی هستیم و البته این کار به ‌صورت رسمی و عملی بعد از سال 89 و سفر رهبری به قم انجام شد.
 
حجت‌الاسلام مجتبی ملکی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای جامعه مدرسین و نخبگان حوزه تاکید کردند که حوزه‌های علمیه وظیفه سنگینی در قبال آموزش و پرورش دارند و این فرمایشات نقطه عطفی بود در تعامل و همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش که از آن زمان ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش شکل گرفت.
 
این ستاد از همکاری 6 نفر از معاونان حوزه علمیه و 6 نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و ریاست آن بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه مشترک است؛ در شهرستان‌ها نیز کمیته همکاری استانی وجود دارد و ریاست آن بر عهده نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان است.
 
وی با بیان وجود 22 برنامه تعریفی به عنوان اولویت‌های اصلی ستاد همکاری حوزه و دانشگاه گفت: از برنامه‌های فرهنگی این ستاد، مشاوره مذهبی است که طلاب با گذراندن دوره‌های آموزشی به دانش‌آموزان مشاوره مذهبی می‌دهند و بخش دیگر حضور روحانیون در مناسبت‌های خاص مثل محرم، رمضان، دهه فجر و ... در مدارس است.
 
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش به تشکیل حوزه علمیه فرهنگیان و حوزه علمیه دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در حال برگزاری جلساتی هستیم که بتوانیم این 2 طرح را اجرایی کنیم؛ در مورد حوزه فرهنگیان سعی می‌شود دروس کاربردی مثل تفسیر علوم قرآنی، فلسفه و منطق تدریس شود.
 
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش متولی محتوای آموزشی کتب درسی است. حجت‌الاسلام ملکی می‌گوید: حوزه علمیه در تالیف بعضی از کتب درسی به صورت محدود کار کرده است. همچنین نقد و بررسی کتاب‌های درسی از سال‌ها قبل توسط معاونت تبلیغ در حوزه علمیه صورت می‌گرفته ولی هم حوزه و هم آموزش و پرورش هر کدام برای خودشان کار می‌کنند و ما به دنبال هدفمند کردن کار هستیم.
 
اگر رویکرد نظام آموزشی تربیت انسان اسلامی باشد فارغ‌التحصیلان آن باید ویژگی‌های انسان متعالی را داشته باشند‌ پس تعامل حوزه علمیه و آموزش و پرورش را می‌توان یک وظیفه شرعی دانست که باید با جدیت دنبال شود.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdchzmnz.23n-mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما