يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : 17022
مدیرکل ارشاد استان قم عنوان کرد

3 پروژه فرهنگی هنری قم در انتظار بودجه

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: پروژه‌های فرهنگی هنری تالار مرکزی، کتابخانه مرکزی و مجتمع پردیسان برای ساخت و تکمیل در انتظار تزریق بودجه هستند.
3 پروژه فرهنگی هنری قم در انتظار بودجه
به گزارش قم نیوز، سید مرتضی اسماعیلی‌طبا امروز اظهار داشت: احداث کتابخانه مرکزی از طرح‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری در سال 89 بود که با پیگیری‌های مداوم و حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی توانستیم تملک 4500 متر زمین که متعلق به وزارت نفت بود را در حاشیه خیابان امام خمینی انجام دهیم.
 
وی با بیان اینکه دیوارکشی محوطه کتابخانه انجام شده است، ابراز داشت: این کتابخانه با بخش‌های مختلفی هم‌چون سالن مرکزی، کتابخانه نابینایان، آمفی تئاتر، مخزن، بخش امانی و کلاس‌هایی برای آموزش‌های کتابداری، با زیربنای 10 هزار متر مربع می‌تواند بخش زیادی از نیازهای فرهنگی هنری استان به ویژه در منطقه‌ای که فاقد زیرساخت‌های فرهنگی است را تأمین کند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به واگذاری زمین این پروژه به مشاور اشاره کرد و گفت: کتابخانه مرکزی توسط مشاور در حال مطالعه و طراحی است و در حال حاضر منتظر ابلاغ بودجه‌های ملی و استانی برای آغاز کار هستیم.
 
وی از هزینه‌کرد حدود 300 میلیون تومان برای دیوارکشی و مشاوره خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود 12 میلیارد تومان برای اتمام این پروژه، هزینه شود.
 
اسماعیلی‌طبا در مورد تالار مرکزی و مراحل احداث این پروژه، گفت: تالار مرکزی شهر در زمینی به متراژ 7500 متر و با زیربنای 10 هزار و 500 متر، دارای دو سالن چند منظوره آمفی تئاتر 600 و 200 نفره است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه این مکان محلی برای تعزیه‌خوانی، کلاس‌های آموزشی و فنی، اتاق گریم، نور، تعویض لباس و دیگر موارد مورد نیاز تئاتر خواهد بود عنوان داشت: از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالار صحنه نمایش متحرک است به‌گونه‌ای که چند دکور به صورت هم‌زمان می‌توانند طراحی و اجرا شوند که این ویژگی بعد از تالار وحدت تهران، فقط در این تالار اعمال شده است.
 
وی با بیان اینکه این تالار، مراحل پایانی ساخت را سپری می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر پروژه تالار مرکزی قم با حدود 81 درصد پیشرفت فیزیکی از پروژه‌های تالار مرکزی دیگر شهرها جلوتر است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در ادامه به مجتمع فرهنگی هنری پردیسان اشاره کرد و گفت: این پروژه عظیم نیز از مصوبات سفر مقام معظم رهبری است که در زمینی به متراژ 25 هزار متر در منطقه پردیسان قم که از فقر زیرساخت‌های فرهنگی هنری رنج می‌برد، احداث خواهد شد.
 
این مسئول فرهنگی، کلاس‌های آموزشی، آمفی تئاتر، سالن‌های ورزشی، سالن چندمنظوره، کتابخانه، استخر و فضای سبز را از بخش‌های مختلف این مجتمع دانست و افزود: پیش‌بینی می‌شود این پروژه در زیربنایی حدود 20 هزار و 500 متر احداث شود.
 
وی با بیان اینکه دیوارکشی این مجتمع انجام شده و هزینه‌های مختلفی نیز برای مشاور، عوارض شهرداری و راه و شهرسازی اختصاص داده شده است، عنوان کرد: این پروژه نیز به دلیل نبود بودجه متوقف شده و برای شروع احداث، منتظر تخصیص اعتبارات ملی و استانی است.
 
اسماعیلی‌طبا در پایان از دغدغه اداره کل ارشاد در زمینه تأمین مکانی مناسب برای تمرین گروه‌های نمایشی استان گفت و ابراز داشت: در صورت بازسازی تالار غدیر، تا حدودی این مشکل حل می‌شود و در حال حاضر برای تخصیص اعتبار در این زمینه از معاونت هنری وزارت متبوع و معاونت برنامه‌ریزی استانداری قم، پیگیر این موضوع هستیم.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcb5gb8.rhbz5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما