سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 17348
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

قم در تولید کتاب به عنوان یک شاخص در کشور مطرح است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: استان قم در تولید کتاب به عنوان یک شاخص در کشور مطرح است.
قم در تولید کتاب به عنوان یک شاخص در کشور مطرح است
به گزارش قم نیوز، سید مرتضی اسماعیلی‌طبا امروز به رتبه دومی حوزه کلی نشر قم در کشور پس از تهران اشاره کرد و اظهار داشت: حدود یک‌هزار ناشر در قم فعالیت می‌کنند و به دنبال آن در بخش چاپ هم همین ظرفیت در استان قم وجود دارد که با توجه به تعداد قابل توجه چاپخانه‌ها و صنایع وابسته که صحافی‌ها و لیتوگرافی‌ها هستند تولیداتی که در حوزه نشر عمدتاً در سراسر کشور و خارج کشور ارسال می‌شود توسط همین چاپخانه‌ها و صنایع وابسته تولید می‌شود و به دلیل وجود همین ظرفیت هم بوده که نخستین شهرک چاپ و نشر کشور در قم راه‌اندازی و ان‌شاءالله با توجه به روند خوبی که در حال حاضر بحث واگذاری دارد به‌زودی عملیات اجرایی احداث مراکز چاپ در این شهرک هم سرعت بگیرد تا شاهد راه‌اندازی شهرک چاپ و نشر با حداکثر ظرفیت در استان قم باشیم.
 
وی با اشاره به ساخت و راه‌اندازی مجتمع بزرگ ناشران به همت شرکت تعاونی ناشران قم در این استان تصریح کرد: این مرکز شاخص‌ترین، مهم‌ترین و نخستین مجتمع تخصصی نشر کشور در استان قم است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم استفاده از ظرفیت تولید کتاب استان را در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب موثر دانست و افزود: همه ساله این اداره کل، برگزاری نمایشگاه کتاب استانی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب حوزه و در صورت تامین اعتبار برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان ویژه تجهیز کتابخانه‌های مدارس استان را در دستور کار خود دارد که جزو بهترین و پربازدیدکننده‌ترین نمایشگاه‌های کشور است.
 
اسماعیلی‌طبا یکی از مشکلات حوزه توزیع کتاب استان را نبود محل دائمی نمایشگاهی برای عرضه محصولات فرهنگی عنوان کرد و گفت: کتاب مهمترین محصول فرهنگی است که برای عرضه به عموم مردم استان و زائران و علاقه‌مندان کتاب نیاز به یک نمایشگاه دائمی در مکانی مناسب داریم.
 
وی بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم را محلی مناسب برای احداث نمایشگاه دائمی قم دانست و تصریح کرد: این طرح به عنوان یک مسیر فرهنگی از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران طراحی شده است بنابراین امید می‌رود احداث این پروژه فرهنگی مورد نیاز استان در این مسیر مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم سیاست حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: با معرفی اداره کل استان‌ها، کتاب‌های مختلفی توسط معاونت فرهنگی وزارت متبوع از ناشران خریداری می‌شود و کتاب‌های خریداری شده به مراکز مختلف استان از جمله کتابخانه‌های عمومی، تخصصی، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، مراکز حوزوی و ... اهدا می‌شود.
 
وی به حمایت از کتب ارزشمند قبل از چاپ اشاره کرد و گفت: این درخواست‌ها قبل از چاپ به شورای مربوطه ارائه می‌شوند و پس از بررسی، کتا‌ب‌های ارزشمند به دلیل اهمیتی که دارند در قالب یک طرح از ابتدای پژوهش تا چاپ مورد حمایت ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرند که ان‌شاءالله این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.
 
اسماعیلی‌طبا در بخش صدور مجوز نشر از فعالیت و همکاری ده‌ها کارشناس با تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی در امر بررسی کتاب در این اداره کل خبر داد و اظهار داشت: به دلیل اهمیت کتاب‌هایی که در استان قم چاپ می‌شود که بیشتر کتاب‌های دینی هستند درصدد واگذاری بحث بررسی کتاب به بخش خصوصی هستیم و در حال حاضر با یکی از مراکز حوزوی در حال مذاکره هستیم که امیدواریم برای تسریع صدور مجوز کتاب و همچنین دقت بیشتر در بررسی کتاب‌ها هرچه سریع‌تر این امر محقق شود.
 
وی با بیان اینکه امروزه استفاده از تکنولوژی روز در پیشبرد بهتر اهداف نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: به همین دلیل در بخش کتاب نیز این اداره کل در حال برنامه‌ریزی است تا ناشران، فعالان و علاقه‌مندان حوزه کتاب را به سمت و سوی استفاده از نشر الکترونیک ببریم.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcc41qs.2bqm08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما