يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 17023
مدیرکل بهزیستی استان قم:

20 هزار معلول زیر پوشش بهزیستی قم هستند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: 28 هزار نفر معلول در سازمان بهزیستی استان قم پذیرش شدند که از این تعداد 20 هزار نفر خدمات دریافت می‌کنند.
20 هزار معلول زیر پوشش بهزیستی قم هستند
به گزارش قم نیوز، ابراهیم حاجی مظفری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت 12 آذر روز جهانی معلولان بیان داشت: در سال 1992 میلادی، برای توجه بیشتر جامعه به معلولان روز سوم دسامبر به نام معلولان نامگذاری یافت و در تقویم جهانی ثبت شد.
 
وی با بیان اینکه در سراسر دنیا 10 درصد افراد دچار معلولیت هستند، ابراز داشت: 50 درصد معلولیت‌ها درجه متوسط به بالا است که 600 میلیون نفر افراد جهان را تشکیل می‌دهد.
 
مدیرکل بهزیستی استان قم با تاکید بر اینکه بیش از 80 درصد افرادی که در جهان دچار معلولیت شده‌اند از کشورهای جهان سومی هستند، گفت: این آمار نشان می‌دهد کشورهای پیشرفته در بحث وراثتی و پیشگیری از معلولیت موفق عمل کرده‌اند ولی کشورهای جهان سومی نتوانسته‌اند موفقیت چندانی کسب کنند.
 
وی اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد یک سوم جمعیت کشورهای جهان سومی که دچار مشکل معلولیت شده‌اند را کودکان تشکیل می‌دهند.
 
حاجی مظفری با بیان اینکه فقر نقش موثری در ایجاد معلولیت در جامعه دارد، گفت: بر اساس آمارها 20 درصد جمعیت معلول در جامعه فقیر هستند و به دلیل اینکه شرایط مناسبی نداشتند دچار مشکلات فراوانی شدند.
 
وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهند بیش از 70 درصد معلولیت کودکان و نوجوانان در جامعه به دلیل عوامل مادرزادی - وراثتی است.
 
مدیرکل بهزیستی استان قم به آمار معلولانی که زیر نظر بهزیستی هستند، اشاره کرد و ابراز داشت: 28 هزار نفر معلول در سازمان بهزیستی استان قم پذیرش شدند که از این تعداد 20 هزار نفر خدمات دریافت می‌کنند.
 
وی با اشاره به نوع معلولیت‌ها در جامعه بیان داشت: معلولیت ذهنی، ناشنوایی، نابینایی، معلولیت جسمی - حرکتی، بیماران اعصاب و روان کودکان فلج مغزی و کودکان محصل در مدرسه استثنایی به همراه سالمندان از جمله مواردی هستند که در جامعه دیده می‌شوند و بهزیستی برای رفع مشکل و یا پیشگیری از گسترش ناتوانی جسمی که دارند به آنها خدمات‌رسانی می‌کند.
 
حاجی مظفری با بیان اینکه بهزیستی برای خدمت‌رسانی به معلولان تلاش فراوانی دارد، گفت: برای برخی از این معلولان به دلیل شدت معلولیت نمی‌شود کار ویژه‌ای انجام داد و فقط باید برای جلوگیری از پیشرفت معلولیت و نگهداری از آنان اقدام کرد.
 
وی با اشاره به شمار معلولانی که از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند، اذعان داشت: هزار نفر از معلولان در منزل نگه‌داری می‌شوند.
 
توانمندی 60 درصد معلولان در جامعه
 
مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به قابلیت ارتقاء توان جسمی 60 درصد از معلولان گفت: این افراد به دلیل توانمندی‌هایی که دارند می‌توانند با خود اتکایی به صورت عادی زندگی کنند.
 
وی اضافه کرد: این افراد با توجه به توانمندی‌ و اعتماد به نفس بالایی که داشتند توانستند در حوزه‌های گوناگون موفقیت‌های مطلوبی کسب کنند.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: معلولین دریافته‌اند معلولیت محدودیت نیست و به همین دلیل در حوزه ورزش، تحصیل، اختراع، هنر، ‌اشتغال و کارآفرینی موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌اند.
 
مدیرکل بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: این افراد در حالی به این موفقیت‌ها دست پیدا کرده‌اند که شرایط مناسبی در جامعه نداشتند و باید به جرات اعتراف کرد اگر شرایط برای این افراد فراهم بود بیشتر از سایر اعضای جامعه به رشد و تعالی می‌رسیدند.
 
وی اذعان کرد: معلولان، توانمندترین افراد در یک جامعه هستند و در صورتی که موانع از سر راه آنها برداشته شود می‌توانند خلاقیت‌های فراوانی از خود نشان دهند.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcc1xqs.2bqmi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما