دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : 17040

سنگینی داغ پارکینگ بر دل شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: طراحی نامناسب شهرهای ایران و از جمله قم در طول دهه‌های گذشته که با اصول معماری اسلامی و اصول شهرسازی مدرن تناسب چندانی داشت هم اکنون با افزایش استفاده از خودرو و سایر وسایل حمل و نقل درون شهری به بحرانی دامن گیر تبدیل شده است.
سنگینی داغ پارکینگ بر دل شهر قم
به گزارش قم نیوز، این روز‌ها می‌توان در هر کوی و برزنی که تیزر یا اعلامیه‌ای از سوی نهادهای شهر قم نصب می‌شود، عنوان زیبا و غرور آفرین «کلان شهر قم» را نیز مشاهده کرد. بسیاری سمینار‌ها و نشست‌های تخصصی کلان شهر‌های کشور در قم برگزار می‌شود همچنین یکی از مهم‌ترین شعارهای مسئولان شهری قم شروع نهضت پارکینگ سازی در شهر است که حقیقتا طی 2 سال اخیر پیگیر این امر بوده‌اند و امیدواریم این پیگیری‌ها ادامه داشته باشد، اما طراحی شوارع و خیابان و مجتمع‌های تجاری شهر قم طی دهه‌های گذشته به گونه‌ای بوده است که تلاشی بیش از 2 سال را لازم دارد.
 
خیابان بلوار امین، فاطمی، شهدا، مسیرهای شهری اطراف حرم حضرت معصومه(س) و همچنین مراکز تجاری و اداری شهری و استانی همچون فروشگاه کوثر و بسیاری مراکز تجاری در گوشه گوشه شهر، همه و همه نه تنها مشکلات ترافیکی و نبود پارکینگ را حل نمی‌کنند که هر روز بر گسترش آن و همچنین افزایش نارضایتی شهروندان می‌افزایند.
 
نبود اقدامات الزام آور از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم
 
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ترافیک یکی از مسائل مهمی است که در نظام مهندسی نیز مورد توجه است، گفت: اما تا امروز نظام مهندسی نتوانسته اقدامات الزام آوری داشته باشد.
 
مهندس علی روشن ادامه داد: با توجه به اینکه وسایل نقلیه هر روز افزایش می‌یابد و خیابان‌های شهر قم و سایر مناطق کشور نیز جوابگوی این حجم افزایش خودرو نیست، همچنین با توجه به مشکلات فرهنگی موجود در سطح جامعه ما می‌طلبد که مسئولان اقداماتی انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه احداث پارکینگ‌های طبقاتی و حاشیه‌ای باید مورد نظر و توجه مسئولان دولتی باشد، گفت: البته نظام مهندسی‌ها نیز با وجود پیگیری و ارائه تذکرات لازم هنوز قادر به ورود به این بحث به صورت رسمی نیستند.
 
ایجاد تخصص و رشته ترافیک در مجموعه نظام مهندسی ساختمان استان
 
علی روشن افزود: با تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر و درخواستی که از وزیر راه و ترابری دولت قبل انجام گرفت بالاخره نظام مهندسی استان قم توانست رشته ترافیک را به عنوان یک تخصص مورد نیاز تصویب و به کار بگیرد.
 
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم تصریح کرد: هم اکنون تعداد 25 مهندس با تجربه و متخصص ترافیک در این سازمان مشغول خدمت هستند، درواقع چنانچه در حل مشکلات ترافیکی از نیروی انسانی کارآمد و متخصص و باتجربه استفاده شود به تناسب آن طرح‌های زیادی در حوزه ترافیک درون شهری و برون شهری ارائه خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه این افراد متخصص در مبحث ترافیک سازمان نظام مهندسی قم طرح‌هایی در سه شاخه تفکیک اراضی، عارضه سنجی ترافیک و ترافیک ساختمان‌ها برای خدمت رسانی در نظر گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر تلاش نظام مهندسی این است که در کنار شهرداری وارد امر حل مشکل ترافیک شود.
 
از ابتدای سال 93 ساختمان سازی با الزامات پیش بینی پارکینگ همراه خواهد شد
 
روشن در زمینه نحوه بررسی‌های سازمان نظام مهندسی در خصوص اختصاص پارکینگ در ساختمان سازی گفت: براساس مصوبات تعیین شده ساختمان‌ها به چهاردسته اصلی تقسیم می‌شوند، ساختمان‌های یک تا 2 طبقه، سه تا پنج طبقه، 6 تا 10 طبقه و بیش از 10 طبقه، بنابراین ساختمان‌های دسته‌های سوم و چهارم، یعنی 6 تا 10 و بیش از 10 طبقه باید در ساخت و ساز حتما بحث ایجاد پارکینگ را رعایت کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه این طرح مصوب شده و از ابتدای سال 93 الزام آور خواهد بود، گفت: متاسفانه در گذشته و حتی حال حاضر هستند ساختمان‌ها و نقاطی که قبل از اجرایی شدن این طرح ساخته شده‌اند و پارکینگ ندارند، ساختمان مرکز خرید کوثر، مرکز خرید امین، مجتمع‌های تجاری در خیابان شهدا (صفائیه) و هتل استقلال از جمله این بنا‌ها هستند.
 
انتقاد از بی‌توجهی به متخصصین ترافیک در قم
 
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم تاکید کرد: متاسفانه در ساخت این بنا‌ها و بسیاری بناهای دیگر که هم اکنون مشغول کار بوده و خود خالق مشکلات ترافیکی نیز هستند مطالعات ترافیک قبل از ساخت انجام نشده است.
 
وی با انتقاد از اینکه چرا تا با امروز از مهندسین و متخصصین در حوزه ترافیک استفاده نشده است، تصریح کرد: نظام مهندسی یکی از اهرم‌های اصلی شهرسازی مانند استانداری، شهرداری سایر نهاد‌ها است.
 
روشن افزود: شهر قم مانند سایر شهرهای کشور و چه بسا به دلیل جذب مسافر و زائر از نقاط مختلف مشکلات بیشتری نیز دارد، با توجه به مسائلی که در عدم استفاده از متخصصین تا امروز شده است ما تلاش می‌کنیم تا در نظام مهندسی طرح‌هایی برای برطرف شدن مشکلات ترافیکی در نظر بگیریم و امیدواریم نهادهای دیگر نیز از ما حمایت کنند.
 
عملکرد شورای اسلامی شهر در قبال نبود پارکینگ و ترافیک ناشی از فروشگاه کوثر
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: مشکل ترافیکی اطراف فروشگاه کوثر براساس کمیسیون بند 20ماده 55 به عنوان مزاحمت ترافیکی تعیین شده است، بنابراین شورای اسلامی شهر به مدیران این مرکز فرصتی داده است.
 
عباس ذاکریان افزود: براساس این فرصت مدیران این فروشگاه باید یا در داخل فروشگاه پارکینگ ایجاد کنند، یا تا شعاع200 متری آن پارکینگی ایجاد کنند و یا به طور کامل فروشگاه را به منطقه‌ای دیگر از شهر که بار ترافیکی ایجاد نمی‌کند منتقل کنند.
 
وی با بیان اینکه شعبه یک فروشگاه جانبازان نیز چنین مشکلی در خیابان فاطمی (دورشهر) داشت که هم اکنون به نقطه‌ای دیگر از شهر منتقل شده است، گفت: چنانچه هیچ یک از موارد مورد اشاره در فروشگاه کوثر لحاظ نشود این قطعا با ادامه فعالیت آن برخورد خواهد شد.
 
ذاکریان با بیان اینکه در حال حاضر تمهیداتی برای این بخش از شهر قم اندیشیده شده است، ادامه داد: به هرحال پارک خودرو مقابل درب منازل این منطقه موجب نارضایتی و آزار مردم ساکن این منطقه شده است و باید هرچه زود‌تر برطرف شود.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: تمام مجتمع‌های تجاری، دولتی و خصوصی، خیریه و مناطقی که جاذب سفردرون شهری هستند موظف هستند که یا پارکینگ‌های خود را تامین کرده و یا تا شعاع 200 متری پارکینگ تهیه کنند.
 
وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر در زمینه حل معضل ترافیکی قطعا ورود پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: حتی برخی ساختمان‌ها و مراکز تجاری و اداری پارکینگ دارند اما در اختیار مراجع یا ارباب رجوع قرار نمی‌دهند.
 
احداث پارکینگ با گنجایش 200 خودرو در حاشیه بلوار زائر
 
همچنین شهردار منطقه چهار قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون حل مشکل ترافیکی فروشگاه کوثر اظهار داشت: یکی از محورهای دارای ترافیک بالا و نقاطی که نیاز به بررسی و رفع مشکل دارد، خیابان ساحلی مقابل فروشگاه کوثر بود که به دلیل عدم تأمین پارکینگ توسط مدیریت این فروشگاه برای خودروهای مراجعان، سبب ترافیک شدید در این محل و گاهی تصادفات منجر به تلفات شدید جانی و مالی شده بود.
 
احمد نکونام گفت: ‌در این خصوص با بررسی‌های کار‌شناسی صورت گرفته توسط شورای فنی معاونت حمل و نقل و ترافیک استان، مقرر شد تا در حاشیه بلوار زائر مبادرت به احداث پارکینگ و بهره گیری از حداکثر ظرفیت خودرویی در مساحتی بالغ بر چهار هزار و 500 مترمربع جهت رفع مشکلات ترافیکی اقدام شود.
 
وی افزود: این پارکینگ با هزینه‌ای بیش از پنج میلیارد ریال به منظور رفاه حال شهروندان احداث شده است.
 
نکونام در پایان گفت: این پارکینگ گنجایش پارک 200 خودرو را دارد و مشکلات ترافیکی منطقه را مرتفع می‌سازد.
 
باید منتظر ماند دید که معظل نبود پارکینگ و ایجاد ترافیک سنگین در اطراف فروشگاه کوثر قم که تنها نمونه‌ای از این مراکز و معابر بی‌پارکینگ شهر است با اقدامات مسئولان شهری چه زمانی برطرف خواهد شد و آیا می‌توان با برطرف شدن این مشکل، به حل مسائلی اینچنین در گوشه گوشه شهر قم امیدوار بود؟
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcbggb8.rhbzapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما