قم نيوز : قم نیوز: جلسه‌ مشترک هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با شهرداران کلانشهرهای کشور در خصوص لایحه بودجه 93 طی دو روز در قم برگزار شد.
رایزنی دو روزه کلانشهرهای کشور با نمایندگان مجلس در خصوص لایحه بودجه 93 در قم
به گزارش قم نیوز، به دنبال ارائه لایجه بودجه سال ۹۳ از سوی دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی در هفته قبل، رایزنی‌های دستگاه‌های مختلف با نمایندگان مجلس برای جذب بودجه‌ها آغاز شد که در این میان شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با برگزاری جلسه‌ای مشترک با هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، از اولین دستگاه هایی بودند که  رایزنی‌های خود را در این زمینه آغاز کردند.
 
شهر مقدس قم در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته میزبان نشست مشترک شهرداران کلانشهرهای کشور با هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس بود که در روز نخست این نشست کار‌شناسان وضعیت بودجه ۹۳ را مورد بحث و بررسی قرار داده و پیشنهادات خود را برای ارائه به هیئت رئیسه کمیسیون مدیریت شهری و روستایی آماده کردند.
 
در روز نخست علاوه بر بررسی بودجه سال آینده، موضوعاتی همانند حمل و نقل عمومی درون شهری، موضوع بافت‌های فرسوده کلانشهر‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
در روز دوم این نشست که علاوه بر شهرداران کلانشهرهای ایران، هیئت رئیسه کمیسیون مدیریت شهری و روستایی نیز حضور داشتند موارد مطرح شده در جلسات کار‌شناسی روز قبل مطرح و جمع بندی نهایی برای ارائه طرح در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.
 
شهردار تهران در این نشست با توجه به مباحث مختلف مطرح شده از سوی شهرداران کلانشهرهای کشور به آنان توصیه کرد، در این شرایط باید موقعیت‌شناس بود و همه تمرکز خود را می‌بایست معطوف به بودجه کنیم.
 
دکتر محمد باقر قالیباف، دامنه مشکلات شهرداری‌ها را وسیع خواند که پرداختن به همه این مسائل در این نشست ممکن نیست.
 
وی عنوان کرد: باید با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به خصوص هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نگذاریم تا فرصتی از شهرداری‌ها گرفته شود و باید به نوعی تهدید‌ها را از شهرداری‌ها دور کرد و در مرحله بعدی باید به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید باشیم.
 
توقعات شهرداری ها باید به اندازه امکانات دولت باشد
 
شهردار تهران با بیان اینکه باید پذیرفت شرایط اقتصادی کشور سخت است، افزود: باید توقعات خودمان را به اندازه امکانات و ظرفیت‌های دولت بالا ببریم و بضاعت دولت را در خواسته‌هایمان ببینیم.
 
قالیباف تاکید کرد: جدی‌ترین مطالبه‌ای که شهرداری‌ها می‌توانند از صفر تا صد آن را از دولت داشته باشند ، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است که مسئولیت این امر با دولت است.
 
کلانشهرها، گسترش حمل و نقل عمومی را از دولت مطالبه کنند
 
وی بیان داشت: کلانشهر‌ها باید مترو و اتوبوس را در بحث حمل و نقل شهری از دولت پیگیری کنند و در این زمینه نیز چون با کشور چین مشکلی نداریم می‌توانیم از ال سی چین استفاده کنیم.
 
سال آینده تورم مزمن، شهرداری‌ها را آزار می‌دهد
 
شهردار کلانشهر مشهد مقدس نیز در این نشست اظهار داشت: سیاست گذاری دولت در بودجه سال آینده کاهش نرخ تورم است اما در لایحه تقدیمی اساسا ساز و کار مناسبی در این زمینه تعریف نشده و در سال آینده تورم مزمن، شهرداری‌ها را آزار می‌دهد.
 
صولت مرتضوی پیشنهاد کرد تا نمایندگان مجلس در راستای جمع آوری نقدینگی کشور، نقدینگی را به سمت پروژه‌های عمرانی که در شهر‌ها در حال انجام است سوق دهند که این کار علاوه بر کمک به دولت به نوعی حمایت از شهرداری‌ها نیز محسوب می‌شود.
 
اختصاص منابعی تحت عنوان کمک های فنی و اعتباری به شهرداری‌ها
 
وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود تا سقف۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع جدید به کلانشهر‌ها تحت عنوان کمک‌های فنی و اعتباری اختصاص یابد افزود: با توجه به تورم فرا روی ما، نمی‌توان از اوراق مشارکت استفاده کرد و امروز بسیاری از بانک‌ها منابع خوبی دارند که می‌توان از این منابع استفاده کرد و بانک‌ها نیز آماده ارائه تسهیلات دهی هستند که باید در این زمینه ساز و کار قانونی مشخص و تعریف شود.
 
مرتضوی در ادامه به یکی از مشکلات شهرهای مرزی کشور در زمینه قاچاق سوخت اشاره کرد و افزود: امروز سوخت کشور به راحتی از برخی از شهرهای مرزی به خارج از کشور قاچاق می‌شود که باید راهکاری جدی برای آن اندیشید و پیشنهاد می شود اعتبارات و امکاناتی در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته شود تا آنان این مشکل را سامان دهند.
 
نمایندگان از ظرفیت نظارتی خود بیشتر استفاده کنند
 
سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار اصفهان نیز در این نشست گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌روند تا از ظرفیت‌های نظارتی خود در خصوص اجرای قانون استفاده کنند چرا که در سالهای گذشته شاهد بودیم برخی مواقع تنها 10درصد از قوانین در کشور اجرایی می‌شود.
 
شهردار تبریز هم در سخنانی گفت: این روحیه همدلی که در نمایندگان شورای اسلامی وجود دارد برای رفع شدن مشکلات شهرداری‌ها ستودنی است.
 
تقریبا ۴۰ درصد از مردم کشور در کلانشهرها زندگی می‌کنند
 
صادق نجفی عنوان کرد: اداره کردن کلانشهرهای کشور که تقریبا ۴۰ درصد از مردم کشور در آن زندگی می‌کنند ، کار بسیار سنگین و مشکلی است و با وجود همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد خروجی‌ها مورد رضایت مردم نیست.
 
وی تدوین و اجرای طرح جامع مدیریت شهری را امری مهم و ضروری خواند و افزود: امروز شاهدیم که در بخش حفاری‌ها درون شهری دستگاه‌های مختلف مبادرت به این امر می‌کنند که موجب نارضایتی مردم شده است و این موضوع نیز به عدم وجود طرح جامع مدیریتی در شهر‌ها است.
 
اداره کلان شهرها نیازمند حمایت های مجلس است
 
شهردار تبریز، با اشاره به قانون شورای اسلامی شهر و روستا گفت: این قانون مصوب مجلس است که باید تلاش شود تا به آن هویت بخشید و باید عوارضی که در شورای شهر به تصویب می‌رسد قانونی و اجرایی بدانیم.
 
وی تصریح کرد: با وجود مهاجرت‌های بسیاری که به کلانشهر‌ها داریم، اداره کلانشهر‌ها نیازمند حمایت و کمک مجلس شورای اسلامی است.
 
سهم سرانه هر شهروند در بودجه مشخص شود
 
شهردار شیراز هم اظهار داشت: باید در قوانینی که برای شهرداری‌ها مشخص می‌کنیم سرانه هر شهروند در آن مشخص شود و علاوه بر آن سهم مردم، سهم دولت و سهم شهرداری نیز باید معین شود که به چه میزان بوده و سازوکار دریافت آن چگونه باشد که در این صورت بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود.
 
علیرضا پاک فطرت، در ادامه با بیان اینکه باید قوانین در زمینه جذب سرمایه گذاری در شهر‌ها نیز شفاف و مشخص باشد افزود: امروز مشاهده می‌شود هر شهری برای خود سازو کار جداگانه‌ای دارد و اصولا در قانون شهرداری نیز چنین سازوکاری در زمینه جذب سرمایه گذاری نداریم.
 
باید مشخص شود چه کسی بر کار شهرداران نظارت دارد
 
شهردار شیراز گفت: باید مشخص شود که چه کسی به کار شهرداران نطارت می‌کند و اگر دولت نظارت می‌کندکدام دستگاه دولت این کار را انجام می‌دهد تا ارگانهای دیگر در این زمینه دخالت نکنند.
 
پاک فطرت، با بیان اینکه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور بدهکار‌ترین سازمان‌های دولتی به شمار می‌روند اما برخی‌ها فکر می‌کنند سرمایه‌های زیادی دست آنان است افزود: باید مسئله طرح آمایش سرزمین را جدی گرفت که دراین صورت مشکلات شهرداری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله، حاشیه نشینی، مهاجرت و بیکاری کمتر خواهد شد.
 
درخواست اختصاص بودجه برای توسعه حمل و نقل مناطق محروم و روستایی
 
شهردار ارومیه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه امروز فضای خوبی برای کمک به مجموعه مدیریت شهری در مجلس وجود دارد افزود: سه میلیارد دلار برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده که برخی از مناطق روستایی سهمی از این مبلغ ندارند که جا دارد مجلس شورای اسلامی با تصویب بودجه‌ای شرایط را برای استفاده این مناطق فراهم کنند.
 
محمد حضرت‌پور ابراز داشت: بعضی سازمان‌های شهری که هیچ درآمدی ندارند با مشکلاتی همچون جریمه‌های سنگین روبرو می‌شوند که لازم است خلأهای قانونی در این میان حل شود.
 
شهردار قم در جلسه مشترک کار‌شناسان کلانشهر‌ها و اعضای هیئت رئیسه فراکسیون کار‌شناسان کلانشهر‌ها با بیان اینکه جمعیت بسیاری در کلانشهر‌ها زندگی می‌کنند افزود: برگزاری نشست‌های مشترک میان مدیران این شهر‌ها با نمایندگان مجلس شورای اسلامی موجب هم‌افزایی و حل مشکلاتی می‌شود که در شهرهای بزرگ وجود دارد.
 
محمد دلبری با اشاره به اشکالات قانونی که مدیریت شهری با آن مواجه است افزود: در اینگونه نشست‌ها با ارائه پیشنهادات ارزشمند و خلاقیت‌هایی که صورت می‌گیرد شاهد رفع مشکلات خواهیم بود.
 
خلأ قانون درآمدهای پایدار شهری، موجبات تراکم‌فروشی شده است
 
وی با بیان اینکه تلاش برای خدمت‌گزاری به مردم ایران اسلامی افتخاری بزرگ محسوب می‌شود عنوان داشت: امروز خلأ قانون درآمدهای پایدار شهری، موجبات تراکم‌فروشی را به ارمغان آورده و اینگونه مشکلات سال‌هاست که در کلانشهر‌ها وجود دارد.
 
شهردار قم ادامه داد: برای اجرای بسیاری مسائل نیازمند درآمد و بودجه هستیم و در صورتی که قوانین راهگشا تصویب و اجرایی نشوند در شهرهای بزرگ شاهد مشکلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک سنگین، کمبود سرانه فضای سبز و مواردی اینچنینی خواهیم بود.
 
دلبری با بیان اینکه بسیاری مناطق بیش از ظرفیت‌های موجود تراکم پذیرفته‌اند خاطرنشان کرد: در مجموعه مدیریت شهری، باید درآمدها و هزینه‌ها در اختیار شهرداری باشند تا بتوان تناسبی میان آنها برقرار کرد.
 
بانک‌ها از تضمین اوراق مشارکت منع شده‌اند
 
شهردار قم بحث فروش اوراق مشارکت را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز بانک‌ها از تضمین اوراق مشارکت منع شده‌اند و به همین دلیل یک ریال هم از این طریق محقق نمی‌شود و این به دلیل مصوبه شورای پول و اعتبار است.
 
وی با اشاره به فاینانس به عنوان یکی از راه‌های تامین منابع مالی تصریح کرد: با توجه به طلبی که جمهوری اسلامی از دیگر کشورها دارد می‌توان از این منبع به خوبی استفاده کرد ولی گشایش ال.سی در بانک‌ها با مشکلاتی مواجه است.
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdchwknz.23nqqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما