سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 17579

مصلای قم به بحران بی پولی اقتدا کرد/ رد شایعه مالکیت غیر

قم نيوز : قم نیوز: مصلای شهر قم که در یکی از خیابان های مرکزی این شهر قرار دارد بعد از قریب به یک دهه ساخت و ساز به شکل بنایی نیمه ساخته درآمده و کاربری خود را برای برگزاری مراسم ها و همچنین میزبانی از مردم قم و زائران و مسافران این شهر از دست داده است.
مصلای قم به بحران بی پولی اقتدا کرد/ رد شایعه مالکیت غیر
به گزارش قم نیوز، یادم است وقتی کوچک بوده و هنوز درمقاطعی از دبستان بودیم که دستمان به خودکار باز نشده بود، برای احیای شب‌های قدر و یا نماز جمعه و برخی زمان‌های دیگر  مهمانش می‌شدیم. همیشه برایم سوال بود که چرا از سقفش آهن یا به قول بزرگترها میلگرد آویزان است، چرا پله هایی شبیه به پله‌های اضطراری دارد و چرا هیچ وقت بنایی در آن تمام نمی‌شود.
 
با وجود این سوال‌ها اما ما هنوز می‌توانستیم به مصلی برویم و می‌توانستیم در آن حضور داشته باشیم، اما امروز دیگر حتی چنین سوالاتی نیز برایمان و برای کودکان امروز شهر قم پیش نخواهد آمد.
 
نسل های جدید ساکن قم زمانی که از روی پل بازسازی و زیباسازی شده بلوار امین به سمت میدان جانبازان آِیند، باید شاهد دیوارهای تخریب شده اطراف مصلی و حرکت کند ساخت و ساز در آن باشند. امروز دیگر کسی نمی‌داند سرنوشت مصلی قدس شهر قم به کجا قرار است برسد و این بنای بزرگ با شرایط خوب شهری چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
تکذیب شایعات پیرامون غصبی بودن زمین مصلای قم
 
قائم مقام ستاد نماز جمعه قم پیرامون دلایل تعطیلی مصلای این شهر به خبرنگار مهر گفت: بحث شایعات به هیچ عنوان پیرامون مالکیت زمین مصلی شهر قم صحت ندارد و تا به امروز فردی که سند به دست داشته باشد و ادعای مالکیت زمین را داشته باشد مراجعه نکرده و این منطقه به طور کامل به مجموعه ستاد نماز جمعه قم تعلق دارد.
 
فرهاد جابر با بیان اینکه مسئولان قبلی ستاد نمازجمعه قم نیز چنین موضوعی را از اساس رد کردند و ادامه دادن این شایعه به هیچ عنوان کار مناسبی برای شهر قم نیست، گفت: بحث اصلی آغاز کار عمرانی در مصلای قم مربوط به مقاوم سازی است، طبقه بالای این بنا از این جهت مقاومت کمی داشت و ضعیف بود، در واقع پس از زلزله بم بود که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا مصلی‌ها و برخی مکان‌های دیگر مقاوم سازی شوند.
 
پیشرفت 70 درصدی ساخت و ساز بنا
 
جابر افزود: یکی از دلایلی که بنای مصلی قم هنوز به صورت کامل ساخته نشده این است که بودجه ای که سال 91 به مبلغ سه میلیارد تومان تصویب و در اختیار این کار قرار گرفت به اتمام رسیده و هم اکنون نیز بودجه جدیدی تصویب نشده است.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون بنای مصلی قم تا 70 درصد پیشرفت داشته و 30 درصد باقی مانده با مبالغی مانند سه میلیارد تومان به اتمام نخواهد رسید، گفت: ما با توجه به تورم و هزینه‌های کنونی برآوردی انجام داده و در جلسه ستاد استانی و با حضور استاندار نیز عنوان داشتیم و براساس نتایج برآورد قریب به 12 میلیارد تومان به منظور ساخت و اتمام این بنا لازم است.
 
قائم مقام ستاد نمازجمعه قم اظهار داشت: این بودجه نمی‌تواند از طریق استان تأمین شود و لازم است تا مجلس شورای اسلامی بودجه لازم را تصویب کند و این بودجه را در ردیف هزینه‌های ملی قرار دهد، اگرچه ما نامه‌ای در این زمینه به مجلس محترم ارسال کردیم اما متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکردیم و تاکید مجلس این است که ردیف بودجه ای برای مصلی‌ها تعیین نشده و باید از طریق شورای سیاست‌گذاری بررسی شود و طبیعتا با توجه به اینکه این شورا دولتی نیست نمی‌تواند هزینه پیش بینی شده را تامین کند.
 
مصلای قم می‌تواند میزبان 50 هزار نفر باشد
 
وی تاکید کرد: بودجه لازم این بنا باید تخصیص یابد، این بنا می تواند قریب به 50 هزار نفر را در خود جای دهد، همچنین در اطراف این بنا مکان‌های مناسبی جهت احداث پارکینگ و طرح‌های دیگر مانند ساخت سالن همایش و آمفی تئاتر و... است.
 
جابر با بیان اینکه اگر این بنا به بهره برداری برسد می‌تواند استفاده چندمنظوره داشته باشد، گفت: این منطقه به نسبت اطراف حرم ترافیک کمتری دارد و می‌تواند میزبان همایش‌های ملی و بین المللی باشد.
 
قائم مقام ستاد نماز جمعه قم در خصوص چگونگی پیشرفت کار در مصلای قم گفت: در حال حاضر کارهای اصلی ساخت بنا و مقاوم سازی انجام شده و ریزه کاری‌ها و نازک کاری‌ها مانده است.
 
گفتنی است چندی پیش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در بازدید این بنا، مصلای قم را ظرفیتی مناسب برای انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری در قم دانست و در ادامه خواستار تاسیس کانون فرهنگی هنری مصلی در این مکان شد.
 
اسماعیلی طبا همچنین استفاده از فضای مصلای قم در برگزاری نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی هنری در ایام هفته را ظرفیتی مهم برشمرد و افزود: این موضوع در صورت اجرایی شدن می‌تواند بخشی از نیازها در این حوزه را رفع کند.
 
پیگیری اتمام پروژه مصلای قم برعهده  وارد بحث شورای اسلامی شهرنشده است
 
عضو شورای اسلامی شهر قم پیرامون پیگیری موضوع اتمام ساخت و ساز در مصلای این شهر اظهار داشت: شورای چهارم تاکنون که کمتر از چهارماه از تشکیلش می گذرد هنوز وارد این مبحث نشده است، به طور کلی مکان هایی که متولی خاص دارند خودشان رسیدگی می کنند و این مسئله خارج از وظایف شور است.
 
دولت بودجه لازم را تخصیص دهد
 
ذاکریان پیرامون سرانجام این بنا گفت: به نظر بنده دولت باید یک بودجه ای به این موضوع اختصاص دهد تا مسئله جمع شود، هم اکنون پیشرفت ساخت و ساز این بنا کند و ضعیف است.
 
وی با بیان اینکه در چنین مسائلی باید با اولویت بودجه تعلق گیرد، افزود: از آنجایی که در فصل تدوین و تصویب بودجه هستیم لازم و ضروری است که دولت در بودجه 93 هر استان برآوردهای استانی نیز داشته باشد.
 
نماز جمعه در حرم یا مصلی؟
 
معاون ستاد نمازجمعه قم در زمینه انتقال مجدد میزبانی نمازجمعه قم به مصلی این شهر گفت: در حال حاضر اصلا موضوع این نیست که نمازجمعه در مصلی برگزار شود یا خیر، بحث اصلی این است که این بنا با این وسعت و مساحت 10 هزار متر مربع و این شرایط جغرافیای شهری نباید رها شود.
 
همچنین عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر از ابتدا منطقه و مکانی مانند حرم مطهر حضرت معصومه(س) به عنوان محل اصلی تجمع در نظر گرفته می‌شد و حتی الامکان مصلی در کنار آن ساخته می‌شد مسائل بهتر پیش می‌رفت، ما خاطرمان هست در گذشته که مصلی پذیرای مردم بود بسیاری از مردم و به خصوص مسافران از برگزاری نماز جمعه در مصلی و نماز ظهر و عصر در حرم حضرت معصومه(س) سردرگم می‌شدند.
 
ذاکریان تاکید کرد: چنانچه این دومکان در یک جا قرار می‌گرفت برای زائریان نیز بهتر بود، این نگاه باید از ابتدا حاکم می‌شد، در حال حاضر حرم مطهر حضرت معصومه(س) همیشه گنجایش جمعیت نماز جمعه را ندارد و هم اکنون که هوا سرد است نیز روزهای جمعه خیابان ارم و اطرافش پر از جمعیت می‌شوند.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdci3waz.t1ayy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما