پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 18519
معاون مطبوعاتی‌ اداره ‌کل ‌ارشاد‌‌ قم مطرح کرد

آشفته بازار تبلیغات شهری در خیابان‌های مرکزی شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: معاون مطبوعات و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه وجود انواع تابلوها و داربست‌ها در سطح شهر آزار دهنده شده است گفت: امروزه شاهد آشفتگی در تبلیغات شهری در خیابان‌های مرکزی شهر مقدس قم هستیم.
آشفته بازار تبلیغات شهری در خیابان‌های مرکزی شهر قم
به گزارش قم نیوز، محمد خامه‌یار چهارشنبه شب در صد و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ارائه پیشنهادی در خصوص ساماندهی تبلیغات شهری پرداخت و با اشاره به حجم وسیعی از تبلیغات در سطح شهر اظهار داشت: چنانچه این حجم عظیم تبلیغات، مدیریت اصولی و صحیحی نداشته باشد، فضای شهری را مغشوش و آشفته خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه امروزه شاهد این آشفتگی در خیابان‌های مرکزی شهر مقدس قم هستیم، یادآور شد: وجود انواع تابلوها و داربست‌ها در سطح شهر، آزار دهنده شده است.
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تاکید کرد: یقینا محدودیت‌های موجود در فضاهای شهری و وجود عناصر مزاحم و آلوده کننده بصری اقتضائاتی دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
وی توجه به معماری اسلامی در نامگذاری‌ها، عدم استفاده از مدل‌های غربی، عدم به کارگیری اسامی و حروف بیگانه، توجه به مبلمان شهری در تبلیغات محیطی، توجه به مکان‌های مناسب برای ترویج فرهنگ دینی، مدیریت تبلیغات معنوی و مذهبی در ایام و مناسبت‌های خاص و به کارگیری اسامی مصوب در شورای نامگذاری را از موضوعات مهم در ساماندهی تبلیغات شهری دانست.
 
خامه‌یار توجه به معماری اسلامی را مورد توجه و تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و افزود: با توجه به بافت مذهبی شهر مقدس قم و وجود مراکز علمی، حوزوی و دینی امروزه در تبلیغات محیطی و شهری کمتر به ارزش‌های دینی و مذهبی در نامگذاری‌ها و تبلیغات محیطی توجه شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: اهتمام به این امر می‌تواند ما را در داشتن الگویی مناسب و بهره‌مندی از آن و ارائه راهکار در دیگر شهرهای میهن اسلامی یاری کند.
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه متاسفانه در تبلیغات محیطی برخی افراد و صاحبان مشاغل خواسته یا ناخواسته به دنبال مدل‌های غربی و بیگانه پرستی برآمده‌اند، تاکید کرد: این امر تا حد زیادی می‌تواند بر فرهنگ خودی و فرهنگ دینی و مذهبی عامه مردم شهر تاثیر منفی بگذارد و هویت دینی و معماری اسلامی و مذهبی اصیل شهروندان را مورد تاثیر خود قرار دهد.
 
وی تصریح کرد: امروزه برخی از شرکت‌های ساختمانی اقدام به نامگذاری ساختمان‌ها، ابنیه و واحد‌های خود با حروف برجسته لاتین می‌کنند که این امر بر خلاف قوانین و دستور زبان فارسی است.
 
خامه‌یار اعلام قوانین و مقررات از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها به متقاضیان ساخت و سازها، عدم ارائه پایان کار به افراد خاطی، ارائه الگوی مناسب در طراحی معماری اسلامی و بررسی وضعیت موجود و اصلاح آن و ارائه نمونه‌های مناسب در پروژه‌های در دست احداث دستگاه‌های دولتی را از جمله راهکارهای مقابله با استفاده از زبان لاتین در تبلیغات شهری دانست.
 
وی با اشاره به ترویج فرهنگ غربی در تبلیغات محیطی اظهار داشت: این تبلیغات گاه با هدف کارکرد مشخص خود در جامعه دینی ما برای خود جایگاهی پیدا می‌کند.
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه تاکنون اقدامات بازدارنده زیادی در این زمینه صورت گرفته است تصریح کرد: البته برای مقابله با این پدیده باید اقدام جدی‌تری انجام داد و بسیج همگانی به کار گرفت.
 
وی با تاکید بر ضرورت عدم به کارگیری اسامی و حروف بیگانه ابراز داشت: بنابر تصمیم هیئات وزیران، وزارتخانه‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی مسئول از صدور مجوز برای مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و شرکت‌هایی که اسامی‌ آنها با استقلال فرهنگی و شئونات جمهوری اسلامی منطبق نیست باید خودداری کنند.
 
خامه‌یار همچنین با بیان اینکه قانون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی را موظف به عدم به کارگیری واژه‌های نامانوس بیگانه می‌کند، یادآور شد: متاسفانه ضوابط دستوری زبان فارسی و معیار آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
 
وی با تاکید بر توجه به مبلیمان شهری در تبلیغات اظهار داشت: وجود سازه‌های مختلف با اندازه‌ و شکل‌های گوناگون، گاه علاوه بر ایجاد آلودگی‌های بصری مشکلات متعددی را برای شهروندان به وجود می‌آورد.
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مخدوش کردن مبلمان شهری با نصب داربست‌ها، خطر سقوط داربست‌ها و سازه‌های غیراستاندارد، ناهمگونی شکل سازه و عدم مدیریت واحد در ساخت، نگهداری و اکران، اجازه دادن تبلیغات محیطی در سطح شهر قم به بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی فاقد مجوز، دیوار‌نویسی بدون کد تبلیغاتی و بدون مجوز شهرداری و... را از جمله این مشکلات ذکر کرد.
 
وی تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری، بومی سازی آیین‌نامه‌ها، توجه به حقوق شهروندان، جانمایی صحیح و اصولی در نصب تابلوها، رعایت فاصله‌ها در نصب بیل بورد‌ها و لمینت‌ها، رعایت فرم و فضا و شخصیت آن‌ها در نصب تابلو و طراحی سازه‌ها، توجه به محتوا با عنایت به فضای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی شهر قم و عدم استفاده از داربست و شیوه‌های منسوخ شده در تبلیغات شهری را از جمله عوامل موثر در کاهش مشکلات ناشی از تبلیغات نامناسب در سطح شهر برشمرد.
 
خامه‌یار عدم توجه به مکان و شیوه‌های مناسب برای ترویج فرهنگ دینی را از دیگر نکات قابل توجه در ساماندهی تبلیغات شهری دانست و گفت: متاسفانه جایگاه معرفی ارزش‌های دین و مسائل مانند فرهنگ‌سازی حجاب، نماز و سبک زندگی اسلامی در تبلیغات متنوع شهری جلوه خاصی ندارد.
 
وی در این زمینه نیز بر استفاده از فضاهای مناسب تبلیغات محیطی در هسته مرکزی شهر و مراکز پرجمعیت، اختصاص درصد قابل توجهی از تابلوهای تبلیغاتی برای ترویج سبک زندگی اسلامی و مسائل ارزشی، ارائه الگوهای مناسب رفتاری، اخلاقی و دینی در قالب‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌های موجود و معرفی بیشتر و گسترده‌تر اسوه‌های ایثار و شهادت و سرداران دفاع مقدس تاکید کرد.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcdnk0f.yt0jf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما