چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : 1863
با هدف بررسی پیامدهای اشغال عراق؛

مستند خاکستر اشغال تولید شد

قم نيوز : قم نیوز: مستند خاکستر اشغال با هدف بررسی پیامدهای اشغال عراق از سوی نیروهای آمریکایی تولید شد.
مستند خاکستر اشغال تولید شد
به گزارش قم نیوز، کارگردان مستند خاکستر اشغال با اشاره به تولید این مستند اظهار کرد: تولید این مستند از اسفند سال گذشته با ابلاغ طرح تولید این مستند به معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما آغاز شد.

محمدحسین قاسمی خاطرنشان کرد: تحقیقات این طرح از سوی حسن میرزایی، پیروز ایزدی و داوود کیانی انجام شد و تولید این مستند در اردیبهشت ماه سال جاری کلید خورد.

وی با اشاره به بررسی شهرهای مختلف برای تولید مستند خاکستر اشغال گفت: مهم‌ترین محور تولید این مستند بررسی پیامدهای اشغال عراق از سوی نیروهای آمریکایی در جامعه عراق در حوزه کودکان، زنان، معیشت عراق، امنیت و منابع نفتی بود.

کارگردان مستند خاکستر اشغال خاطرنشان کرد: ضبط این مستند در شهرهای بصره، الاماره، ناصریه، کربلا، نجف و بغداد انجام شد و با کارشناسان مختلف از سیاسیون تا نمایندگان مجلس و مردم به تبادل نظر پرداختیم.

وی ادامه داد: این کار با دشواری‌های فراوانی رو‌به‌رو بود به عنوان مثال با وجود دریافت تمام مجوزها، سه بار از سوی نیروهای آمریکایی‌ دستگیر شدیم که با وساطت صورت گرفته موفق به آزادی شدیم.

قاسمی ادامه داد: ما با دولت و نیروهای نظامی عراق هماهنگ بودیم ولی نیروهای وابسته به آمریکا این امر را دوست نداشتند و نمی‌خواستند این کار را تولید شود.
وی عنوان کرد: ۲۵ آوریل در بصره تظاهرات ضد اشغال برپا شد و پس از تظاهرات نیروهای آمریکایی خود به میدان آمده بودند.

کارگردان مستند خاکستر اشغال با اشاره به وضعیت زنان و کودکان عراقی گفت: اکثر زنان عراقی بیوه هستند یا به دلیل وضعیت اقتصادی خانواده‌های آنها از هم پاشیده و ۴ میلیون و ۵۰۰ کودک مشغول فعالیت هستند و فشارهای فراوانی بر روی این کودکان وجود دارد و اکثر خانواده‌های آنها متلاشی شده است.

وی با بیان اینکه سعی شده در تولید این مستند به صورت بی‌طرفانه عمل شود، گفت: اکنون مشاهده می‌شود عراق با وجود دو رود دجله و فرات دارای آب‌های آلوده است که این مسله به دلیل حملات شیمیایی آمریکا به عراق است.

قاسمی خاطرنشان کرد: تولد بچه‌های ناقص‌الخلقه از دیگر مشکلاتی بوده که به استفاده از آب‌های آلوده بازمی‌گردد و با بررسی پیامدهای اشغال عراق مشخص می‌شود جامعه‌ای که از دیکتاتوری صدام راضی نبود، اکنون از اشغال از سوی نیروهای آمریکایی همچنان راضی نیست.

وی عنوان کرد: نیروهای آمریکایی همان وضعیت صدام را برای مردم عراق ایجاد کردند ولی دولت عراق این خواسته واقعیش نیست و با تلاش‌های فراوان سعی می‌کند خروج کامل و واقعی آمریکایی‌ها صورت گیرد.

کارگردان مستند خاکستر اشغال با اشاره به تولید پنج فیلم با موضوعات مختلف در این مجموعه گفت: کبوتر سفیدم کجاست؟ وضعیت کودکان عراق در زمان اشغال ،  مادران سرزمین جنگ وضعیت زنان عراق در زمان اشغال، روزهای سرد زمستان وضعیت معیشت مردم عراق در زمان اشغال، آرام‌بگیر عراق وضعیت امنیت کشور عراق در زمان اشغال و عراق فقط نفت نیست،  وضعیت منابع نفتی عراق در زمان اشغال،  اسامی این پنج فیلم است.

وی ادامه داد: این مجموعه از ۲۸ آبان تا دوم آذر ماه سال جاری ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه از شبکه دو پخش شد.

قاسمی به عوامل تولید این فیلم اشاره کرد و افزود: این مستند به تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی، کارگردانی محمدحسین قاسمی و سلمان ابوطالب، نویسندگی حسن میرزایی و تحقیق حسن میرزایی و محمدحسین قاسمی، تصویربرداری احسان دادرس، تدوین کامران جاهدی و صداگذاری حسین قورچیان تولید شده است.

این کارگردان پیش از این مستند، مستندات رادیو جوب شور، رهایی اورامان، ردپایی بر گود و در وطن خویش غریب را زیر نظر و مجری طرح موسسه راویان فتح کارگردانی کرده است.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcj.mevfuqeotsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما