چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : 19583
انتقاد شدید شهردار قم به یک مصوبه مجلس

پروژه مترو قم با روند تخصیص بودجه فعلی متوقف می‌شود

قم نيوز : قم نيوز: شهردار قم با انتقاد شدید به مصوبه مجلس مبنی بر تخصیص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها به شهرهای کوچک و روستاها گفت: این مصوبه حیاط خلوتی در دست سازمان شهرداری‌های وزارت کشور است.
پروژه مترو قم با روند تخصیص بودجه فعلی متوقف می‌شود
به گزارش قم نيوز، محمد دلبری سه‌شنبه شب در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در بودجه سال ۹۳ مجموعه شهرداری‌ها مظلوم واقع شدند اظهار داشت: با وجود پیگیری‌های ما و حمایت دکتر لاریجانی و مهندس امیرآبادی در خصوص بودجه‌های قطار شهری و پروژه‌های عمرانی و تصویب در کمیسیون تلفیق، در صحن علنی بودجه پیشنهادی دولت تصویب شد.

وی با بیان اینکه نه تنها کمکی به ما نشد بلکه باری هم به دوش ما اضافه شد، گفت: تا شهرداری‌ها از بودجه دولتی قطع امید کرده بودند و این در حالی است که در سال ۹۱ هیچ مبلغی از بودجه دولتی به شهرداری قم تخصیص داده نشد و در سال ۹۲ هم از ۵۵۰ میلیارد خودمان توانستیم تنها ۱۶۰ میلیارد بگیریم.

شهردار قم خاطرنشان کرد: سال گذشته ۹۰۰ میلیون تومان بابت تامین اجتماعی از حساب شهرداری‌ها برداشت شد که امسال این مبلغ را به ۱۵۰۰ میلیارد رسانده‌اند.

دلبری با بیان اینکه بعد از هدفمندی یارانه‌ها تمام عوارض،‌ جرایم رانندگی و مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت می‌رود، گفت: در این زمینه هیچ گونه حسابی به ما پس ندادند و هر مبلغی که صلاح دانستند به شهرداری‌ها داده می‌شود و پیگیری‌ها هم تاثیری در این خصوص نداشت.

وی تخصیص ۲۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها به شهرهای کوچک و روستاها را فاجعه‌ای بزرگ و تاسف‌آور دانست و گفت: دولت نه تنها هیچ کمکی نکرده بلکه از درآمد شهرداری‌ها برای کارهای خود برداشت می‌کند و این را متاسفانه مجلس تصویب کرده است.

شهردار قم با بیان اینکه البته پس از اعتراضات این ۲۰ درصد در اصلاحیه مجلس تبدیل به ۶۰۰ میلیارد تومان شد، ابراز داشت: طبق این مصوبه سازمان شهرداری‌های وزارت کشور اجازه دارد این پول را به شهرهای کوچک و دهیاری‌ها کمک کند.

این مسئول افزود: در واقع این حیاط خلوتی در دست سازمان شهرداری‌ها است که هر نماینده مجلسی خواست اعتراضی داشته باشد به شهر آن نماینده مبلغی کمک شود.

دلبری این مصوبه را مغایر با قانون شهرداری ها دانست و یادآور شد: در ماده ۷۳ قانون شهرداری‌ها آمده است عوارض هر شهر باید در همان شهر خرج شود.

وی با بیان اینکه مردم قم عوارض می‌دهند که خرج شهر قم شود نه جای دیگر تاکید کرد: دولت باید برای کمک به مناطق محروم از پول نفت و درآمدهای خود اختصاص دهد نه از عوارض مردم شهرهای دیگر و این ظلم در حق شهرداری‌های کلانشهرها است.

شهردار قم وضعیت موجود را خطرناک و سخت توصیف کرد و گفت: اگر این اتفاق رخ دهد ما نیز از وظایفی که در قانون بر عهده ما نیست و هم اکنون آن را انجام می‌دهیم همانند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، کمربند سبز، بافت‌های فرسوده و... که وظیفه دولت است خودداری خواهیم کرد.

این مسئول همچنین با اشاره به کاهش بودجه قطار شهری قم خاطرنشان کرد: با این وضعیت تخصیص بودجه باید مترو را تعطیل کنیم، زیرا ما تا جایی که توانستیم ۴۳.۵ میلیارد تومان پول از سیستم خود شهرداری به مترو اختصاص دادیم و با وضع موجود دیگر این توانایی را نداریم.

انتهای پیام126
https://qomnews.ir/vdcfmtdy.w6d1cagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما