يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : 20115

رتبه تعداد اهداکنندگان خون قم از کشور بالاتر است

قم نيوز : قم نيوز: رییس سازمان انتقال خون کشور، گفت: رتبه تعداد اهداکنندگان خون استان قم از کشور بالاتر است
رتبه تعداد اهداکنندگان خون قم از کشور بالاتر است
به گزارش قم نيوز، دکتر علی اکبر پورفتح‎الله روز یکشنبه ۱۱ اسفندماه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون استان قم، گفت: اهدای خون سالانه مردم قم، ۳۲ به ۱۰۰۰ است که از میزان نرخ کشوری بالاتر است.

وی افزود: ۵۲درصد اهداکنندگان خون، به شکل مستمر، اهدای خون دارند که با احتساب تعداد اهداکنندگانی باراولی این رقم به ۸۴درصد می‎رسد.

رییس سازمان انتقال خون کشور، با بیان اینکه مردم کشور سالانه ۲میلیون واحد خون اهدا می‎کنند، اضافه کرد: نسبت آنها به کل جمعیت، ۲۷ به ۱۰۰۰ است که این رقم در خاورمیانه و شرقی مدیترانه نمونه است .

پورفتح‎الله میزان اهدای خون در کشورهای توسعه یافته جهان را ۳۵واحد به ۱۰۰۰نفر عنوان کرد و افزود: این آمار افتخارآفرین در کنار کیفیت بالای خون ایران و استان قم به طور خاص، نشانه‎ای از رشد کیفی و کمی این حوزه در کشور است.

رییس سازمان انتقال خون کشور، اهداکنندگان خون سالم را سرمایه‌های کشور دانست و افزود: تجربه و مطالعات میدانی ثابت کرده است که اهداکنندگان خون، انسان‎هایی عمل‎گرا و مثبت و پیشگام تمام تحولات اجتماعی و فرهنگی و نوع دوستانه هستند.

پورفتح‎الله افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، سازمان انتقال خون را به شهرداری‎ها محول می‎کنند تا از این سرمایه مردمی استفاده کنند چرا که همگان امروزه به نقش وکارکرد این نهاد فعال اجتماعی پی برده‌اند.

وی با تاکید براینکه باید در میان این گروه سرمایه گذاری کرد تا اجتماعی سالمی داشته باشیم، عنوان کرد: اهداکنندگان خون به درجه‎‌ای تعالی رسیده‎اند که بدون هیچ چشمداشتی سختی‎های این کار را به جان خریده و گام در این مسیر نورانی گذشته‎اند.

رییس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به راه‎اندازی پایگاه انتقال خون به در حرم امام رضا(ع) گفت: باید این ظرفیت متعالی و پایگاه تحول آفرینی در کنار حرم حضرت معصومه(س) هم ایجاد شود.

پورفتح الله افزود: در سال ۹۳، این سازمان به چهل سالگی می رسد که همچنین آمار اهدای خون نیز در سال آینده به ۴۰ میلیون واحد خواهد رسید.

وی در پایان با بیان اینکه امروز بیماران تالاسمی ماژور کشور ۴۰سالگی خود را جشن می‎گیرند، گفت: این در حالی است که امید آنها به زندگی پیش از تشکیل سازمان انتقال خون، کمتر از ۱۰سال بود.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdciwzar.t1auz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما