دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : 2063
همزمان با روز ملی مقابله با زلزله؛

سیزدهمین مانور زلزله در مدارس قم برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم از برگزاری سیزدهمین مانور زلزله در مدارس قم در هشتم آذر همزمان با روز ملی مقابله با زلزله خبر داد.
سیزدهمین مانور زلزله در مدارس قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز، هادی هدایتی‌پور امروز با اشاره به اهمیت ارائه آموزش‌ها در زمینه مبارزه با زلزله اظهار کرد: رابطان زلزله در هر مدرسه برای نخستین بار در کشور معرفی و آموزش‌های لازم درباره فرهنگ ایمنی به آنها ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد آموزشی، پناه‌گیری و خروج سریع در آموزش‌ها درنظر گرفته شده است.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه ترویج فرهنگ مقابله با زلزله گفت: تا کنون هزار و ۳۰۰ سی‌دی و ۳ هزار پوستر آموزشی در زمینه زلزله تهیه و در بین مدارس توزیع شده است.

وی از برگزاری سیزدهمین مانور سراسری زلزله در مدارس استان قم خبر داد و افزود: مانور زلزله دانش‌آموزان استان قم در نوبت صبح از ساعت ۱۰ و در نوبت بعد از ظهر از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

هدایتی‌پور خاطرنشان کرد: این مانور در استان قم به صورت نمادین در نوبت صبح در مدرسه حافظ و در نوبت بعد از ظهر در مدرسه شهید یوسفلو برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در منطقه لرزه‌خیز واقع شده است،گفت: یکی از فعالیت‌های آموزشی در زمینه کاهش تلفات زلزله برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در سطح مدارس است.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان، ایجاد فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی، آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع از دیگر موارد موثر در کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله است.

وی یادآور شد: آموزش‌های مربوط به زلزله از سال ۷۵ از سوی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله طراحی و با مشارکت وزارت کشور به صورت سالانه اجرا می‌شود.

سرزمین ایران از لحاظ لرزه‌خیزی در یکی از مناطق فعال کره زمین قرار دارد و اگر زمین لرزه‌های رخ داده در جهان طی سالیان اخیر را بر روی نقشه‌ای پیاده کنیم، با دو کمربند عمده و بزرگ لرزه‌خیزی روبه‌رو می‌شویم که شامل کمربند دور اقیانوس آرام و کمربند آلپ هیمالیا است.

روند حرکت قاره‌ها نسبت به یکدیگر در حال حاضر نیز ادامه داشته که یکی از این حرکات مربوط به باز شدن بین دو لبه در بستر دریای سرخ می‌شود و این عمل سبب حرکت و تصادم صفحه عربستان به سمت ایران و فشردگی پوسته فلات ایران بین دو صفحه آفریقایی عربی در جنوب و روسیه در شمال می‌شود در نتیجه، این فشردگی سبب تجمع انرژی در گسل‌های پوسته ایران و در نهایت ایجاد زمین لرزه‌های کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور می‌شود.

ساز و کار این فشردگی به گونه‌ای است که ایران را به سه منطقه متمایز لرزه‌خیز تقسیم می‌کند و این مناطق وسیع شامل زاگرس، ایران مرکزی (لوت) و البرز است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.eqia2bqx1la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما