دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۶
کد مطلب : 17037

گزارشی از برگزاری مانور زلزله در مدارس قم

قم نيوز : قم نیوز: صدای زنگ به صدا در آمد، دانش‌آموزان هراسان بودند، به این طرف و آن طرف می‌دویدند تا پناهگاهی پیدا کنند، این تنها یک مانور بود، ولی با برگزاری آن خاطرات تلخ زلزله‌های گذشته از ذهن‌ها عبور می‌کرد.
گزارشی از برگزاری مانور زلزله در مدارس قم
به گزارش قم نیوز، تکانی در زمین، سقف آرزوهایش را ویران کرد، دیوارهای خانه‌اش فرو ریختند، از خانواده‌اش خبری نبود، متوجه نشد زیر آوار مانده‌اند یا جان سالم به دربرده‌اند.
 
در پشت میزش مشغول مطالعه بود که نخستین تکان را زیر پایش احساس کرد، تکان‌ها شدیدتر می‌شدند، مانور زلزله در مدارس از ذهنش عبور کرد، نزدیک‌ترین مکان برای پناهگیری میز یا چارچوب در هستند و او به دلیل نزدیکی به میز زیر آن رفت؛ آجرها یکی یکی از سقف و دیوار بر زمین می‌افتادند و حتی بر روی میز نیز آوار فرو می‌ریخت؛ پس از اینکه توسط نیروهای هلال احمر از زیر آوار نجات پیدا کرد، به اهمیت برگزاری مانور زلزله در مدارس پی برد.
 
زلزله بلای غیرقابل پیش‌بینی
 
زلزله همواره جزو بلاهای طبیعی غیرقابل پیش‌بینی به شمار می‌رود که در طول سال در نقاط مختلف اتفاق می‌افتد و زندگی انسان‌ها را زیر و رو می‌کند که نمونه آن را در زمین لرزه 5.7 ریشتری که عصر پنجشنبه هفتم آذر شهرستان دشتستان را به لرزه درآورد، شاهد بودیم که بر اثر این حادثه به 48 روستا و پنج شهر خساراتی وارد شد.
 
زمین لرزه‌های دیگر بالاتر از چهار ریشتری را در استان‌های بوشهر، هرمزگان، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد در گذشته شاهد بوده‌ایم.
 
استان قم و زمین‌لرزه
 
با توجه به مطالعات انجام شده، استان قم در زمینه زلزله‌خیزی جزو استان‌های با خطر نسبی بالاست و گسل‌های فعالی در سطح استان وجود دارند؛ به گفته محسن اوروجی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم این گسل‌ها می‌توانند زلزله‌های 7.2 ریشتری را در قم ایجاد کنند.
 
وی می‌گوید: با توجه به آسیب‌پذیری استان و کشور در زمینه زلزله عموم مردم باید دوره‌های آموزش ایمنی در برابر بلاهای طبیعی را بگذرانند.
 
نامگذاری روز زلزله و ایمنی در مدارس
 
هشتم آذر هر سال به عنوان روز زلزله و ایمنی در مدارس نامگذاری شده است که به همین منظور مانور زلزله در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود، هادی هدایتی‌پور رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم در مورد برگزاری مانور زلزله در مدارس می‌گوید: به دلیل تداخل هشتم آذر با روز جمعه، پانزدهمین مانور زلزله و ایمنی در مدارس روز دهم آذر برگزار می‌شود.
 
این مانور به منظور کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله، ارتقای فرهنگ ایمنی، ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر زلزله و افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان درباره زلزله و سایر پدیده‌های طبیعی برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در این مانور پناهگیری صحیح، تخلیه اضطراری و قرار گرفتن در نقاط  امن را می‌آموزند.
 
اروجی خاطرنشان می‌کند: دانش‌آموزان با دریافت آموزش‌ها در مانور زلزله، این مفاهیم را به خانواده‌های خود نیز انتقال می‌دهند.
 
زنگ ایمنی در برابر زلزله در مدارس
 
زنگ مدرسه به صدا درآمد، ولی این زنگ با همه زنگ‌ها تفاوت داشت، زیرا هر یک از دانش‌آموزان باید تصور می‌کردند که زمین‌لرزه در حال وقوع است، همان لرزه‌هایی که زندگی انسان را متلاشی می‌کند و هزاران نفر را زیر آوارها برده و جان آنها را می‌گیرد.
 
هر یک از دانش‌آموزان به گوشه‌ای می‌دویدند تا به جایی امن بروند، ولی معلم به آنها گوشزد کرده بود از ازدحام در جلوی در برای خروج از کلاس پرهیز کنند، دانش‌آموزانی که پشت نیمکت نشسته بودند، خود را به زیر میز کشیدند، دانش‌آموزانی که در پله‌ها بودند به کنار دیوار رفتند، زانوهایشان را در بغل گرفتند و سرشان را به سمت زانو خم کردند و دست‌های خود را پشت سرشان قفل کردند، عده‌ای از دانش‌آموزان نیز در چهارچوب در پناه گرفتند.
 
پس از زلزله همه چیز به هم ریخته بود، میزها و نیمکت‌ها جا به جا شده بودند، عده‌ای به صورت نمادین به کمک مصدومان حادثه آمدند، دانش‌آموزان پس از این مانور خدا را شکر کردند که حادثه‌ای روی نداده و تنها آمادگی کسب کردند تا از بروز تلفات در حوادث احتمالی آینده جلوگیری کنند.
 
مانور زلزله در مدارس استان قم همزمان با مدارس سراسر کشور در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود، به طوری که در مدرسه دخترانه شرف واقع در خیابان امام، 30 متری کیوانفر به صورت نمادین در ساعت 10 تا 10 و 30 دقیقه و در مدرسه دخترانه نجمه واقع در نیروگاه 18 متری جواد الائمه، کوچه 18 ساعت 14 و 30 دقیقه با حضور برخی مسئولان برگزار خواهد شد. به گفته هادی هدایتی‌پور، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم همه مدارس استان ملزم به برگزاری مانور زلزله هستند و حدود 210 هزار دانش‌آموز در استان قم زیر پوشش مانور زلزله قرار می‌گیرند.
 
وی با بیان اینکه مانور زلزله به صورت نمایشی برگزار نمی‌شود، می‌گوید: این مانور بر محوریت افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در زمینه شیوه پناهگیری و خروج اضطراری دانش‌آموزان برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان در مورد مکان‌های امن آگاهی کسب کنند.
 
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان می‌کند: رابطانی در تمام مدارس انتخاب شده‌اند تا براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش شیوه پناهگیری صحیح، ‌خروج اضطراری و سایر مفاهیم مربوط به مانور زلزله را به دانش‌آموزان آموزش دهند و حتی سی دی آموزشی و بنر و بروشور تبلیغاتی در مورد زلزله هم در میان دانش‌آموزان توزیع شده است.
 
***
 
معلوم نبود چه به سر شهر آمده، منازل مسکونی به خرابه‌هایی تبدیل شده بود که صاحبان آنها در مقابل این آوارها، زانوانشان را در بغل گرفته و دستی بر سر دارند و از چشمانشان اشک جاری است؛ این اشک از دست دادن عزیزترین خویشاوندانشان است، زنی در گوشه دیگر خاک‌ها را در مشتش جمع می‌کند و بر سر خود می‌ریزد، ولی باید در نظر داشت خسارات و تلفات اینگونه وقایع با برگزاری مانور زلزله در مدارس و آگاهی بخشی‌ به مردم تا میزان فراوانی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdchqvnz.23nqxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما