دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : 2084
نشست خبری رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم؛

برگزاری دوره آموزشی دیپلماسی ویژه خبرنگاران در قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم با بیان اینکه قم دومین کانون دیپلماسی رسانه‌ای کشور است گفت: وزارت امور خارجه در نظر دارد دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در این خصوص ویژه اهالی رسانه در قم برگزار کند.
برگزاری دوره آموزشی دیپلماسی ویژه خبرنگاران در قم
به گزارش قم نیوز، حمید مکارم در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برگزار شد با اشاره به سفر هیئت‌های عالی رتبه مذهبی کشورهای خارجی از جمله امریکا به قم اظهار کرد: رئیس این هیئت در گفت‌وگویی اعلام کرد آنچه علمای شیعه از مسیحیت می‌دانند بیش از معلومات ما در امریکاست و در این خصوص هیئت‌های غیرمذهبی نیز چنین نظری دارند.

وی افزود: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم تلاش می‌کند با شناخت بهتر هیئت‌هایی که به قم سفر می‌کنند، زمینه دیدارهای متناسب با آنها را آماده کند ضمن اینکه خواسته ما از هیئت‌های ایرانی که خواهان مسافرت به سایر نقاط جهان هستند این است که پیش از انجام این کار با ما مشورت کنند زیرا امروزه شرایط خاصی بر فضای بین‌المللی حاکم بوده و باید با حفظ شأن نسبت به انجام اینگونه سفرها اقدام کرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم خواستار اطلاع این دفتر از سفرهای برون مرزی هیئت‌های ایرانی شد و گفت: این امر سبب می‌شود که توصیه‌های حفاظتی، تشریفاتی و امنیتی از سوی این دفتر به آنها ارائه شود زیرا ایران و به ویژه شهر قم و هیئت‌های اعزامی از این شهر مورد توجه بیگانگان قرار دارند و انجام مشاوره قبل از سفر به پربارتر شدن نتایج حاصله نیز کمک می‌کند.

وی ابراز کرد: یکی از خدماتی که قابلیت ارائه آن توسط دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم وجود دارد کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی توسط شیعیان و غیر آنها در قم است زیرا این افراد علاقه دارند سرمایه‌های خود را در اماکن متبرکه شیعی هزینه کنند و برای این منظور فراهم ساختن ساز و کارها و زیرساخت‌های لازم ضروری به نظر می‌رسد.

مکارم با اشاره به ضرورت تهیه بسته‌های چند زبانه سرمایه گذاری در قم توسط دستگاه‌های مختلف استان افزود: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم آمادگی دارد که این بسته‌ها را میان هیئت‌های خارجی که به قم سفر می‌کنند توزیع کند.

وی با بیان اینکه قم دومین کانون دیپلماسی رسانه‌ای کشور است تصریح کرد: آگاهی خبرنگاران از مقولات جهانی کمک بیشتری به درج اخبار توسط آنها خواهد کرد به همین منظور وزارت امور خارجه در نظر دارد دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در این خصوص ویژه اهالی رسانه در قم برگزار کند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم از ارتباط تنگاتنگ این دفتر با معاونت‌های مختلف وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: برخی اوقات مشکلاتی در رابطه با بحث‌های کنسولی به وجود می‌آید که دفتر نمایندگی قم در حد توان نسبت به رفع آنها اقدام می‌کند اما گاهی این مسائل بر خلاف ضوابط کشور هستند.

وی با بیان اینکه در فضای بین‌المللی امکان آسیب‌های بیشتری نیز فراهم است، خاطرنشان کرد: در مورد موارد مشکوک چنانچه دیدارها و دعوت از اشخاص با هماهنگی این دفتر صورت گیرند مشکلی به وجود نخواهد آمد اما در هر حال این امر وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی است که مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

مکارم در رابطه با میزان عملکرد این دفتر طی دو سال گذشته گفت: با افزایش عمق و کمیت فعالیت‌ها اطلاع مردم از وظایف این مرکز نیز بیشتر شده است.

وی در ادامه به سفر اخیر وزیر امور خارجه به قم اشاره کرد و افزود: صالحی در ابتدای این سفر با دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد و در ادامه با حضور در دفتر مراجع تقلید گزارشی از بحث بیداری اسلامی از حوزه خلیج فارس تا شمال افریقا را به آنها ارائه داد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم عنوان کرد: دیدار با مسئولان جامعة‌المصطفی، دیدار با خانواده شهدای وزارت امور خارجه در قم، زیارت حرم حضرت معصومه(س) و بازدید از کارگاه ساخت ضریح جدید حرم امام حسین(ع) از دیگر برنامه‌های کاری وزیر امور خارجه در قم بود.

وی در خصوص جایگاه بین‌المللی شهر قم ابراز داشت: برخی مشکلات در زمینه‌های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارند که باید برای رسیدن به رتبه واقعی قم در سطح جهانی نسبت به رفع آنها اقدام شود.

مکارم افزود: نکته دیگر در این میان ضرورت تدوین بروشورهای چند زبانه توسط موسسات و ادارات مختلف استان است تا ارتباط آنها با هیئت‌های خارجی حفظ شود ضمن اینکه باید توجه داشت هماهنگی مستقیم با سفارت خانه‌های کشورهای خارجی حاضر در ایران و نیز سفارت خانه‌های ایران در سایر نقاط جهان ممنوع است و تمام امور این چنینی باید از مجرای رسمی آن که یادداشت‌های وزارت امور خارجه است صورت گیرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم با اشاره به بافت نامناسب قسمت‌های مرکزی شهر قم افزود: برخی از امور حاشیه‌ای مورد توجه هیئت‌های خارجی قرار می‌گیرند به همین دلیل ضرورت دارد که مسئولین استانی نسبت به رفع کمبودها به ویژه در بافت مرکزی شهر قم اقدامات لازم را انجام دهند و در این خصوص نصب تابلوهای راهنمای چندزبانه با توجه به حجم بالای زائرین خارجی حرم حضرت معصومه(س) نیز ضروری است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.cd0iw6dxjgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما