دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 10252
در آستانه سومین سالگرد تاسیس دفتر وزارت خارجه در قم؛

ظرفیت ها و موانع بین المللی شدن قم

قم نيوز : قم نیوز: رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در قم گفت: رفع موانع بین المللی شدن قم، باعث چند برابر شدن تاثیر گذاری قم در عرصه بین الملل خواهد شد.
ظرفیت ها و موانع بین المللی شدن قم
به گزارش قم نیوز، حمید مکارم شیرازی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در قم با سابقه فعالیت بیش از ۲۰ سال در عرصه های بین المللی و دیپلماتیک، در سال ۷۱ وارد وزارت امور خارجه شد و پس از ماموریت های متعدد، با توجه به راه اندازی دفتر نمایندگی امور خارجه در قم (بر طبق درخواست برخی از مدیران و مسئولان استان انجام شد) به عنوان رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در قم در حال فعالیت می باشد.

قم در راستای جایگاه ملی و بین المللی خود در جهان و به عنوان ام القرای جهان اسلام، قابلیت های زیادی در روابط خارجی و توسعه زیرساختهای بین المللی دارد. هرچند موانعی در راه این توسعه قرار گرفته که جذب سرمایه گذاران خارجی را با چالش هایی همراه ساخته است .

بر این اساس خبرنگار ایسنا، در گفت و گو با وی به بررسی برنامه های نمایندگی وزارت امور خارجه در قم و همچنین موانع مهم بین المللی شدن این شهر در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی پرداخته که در ذیل به آن می پردازیم.

در ابتدا چکیده ای از فعالیت های بین المللی خود به ویژه در وزارت امور خارجه و قبل از آن را بیان نمایید

من قبل از حضور در عرصه بین المللی با وزارت علوم در بخش تدوین کتاب های درسی دانشگاهی همکاری داشته و در سال ۷۱ با دو ماموریت ۴ ساله ثابت به کشور اردن (به عنوان مسئول کنسولی و فرهنگی) و قطر با مسئولیت معاون سفارت مشغول امور دیپلماتیک شدم .

در تهران نیز به عنوان دستیار معاون وزیر در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت داشتم که همچنین در کنار این اقدامات، ماموریت های موقت و کوتاه مدتی را تجربه کرده ام .

عمده فعالیت دفاتر نمایندگی امور خارجه در استان ها چیست

وزارت امور خارجه اصولا شرح وظیفه و بودجه خاصی در استانهای کشور برای ایجاد نمایندگی ندارد اما با توجه به درخواست استانداری ها یا مسوولان مناطق ویژه و آزاد این نمایندگی ها به منظور تسهیل مراودات خارجی استان ها، حل مشکلات کنسولی، رفاه حال اتباع خارجی و شهروندان ایجاد می کنند؛ هرچند در فرودگاههای بین المللی کشور نیز نمایندگی ها به صورت ۲۴ ساعته برای اعطای ویزا استقرار دارند.

هدف از تأسیس دفتر نمایندگی امور خارجه در قم چه بود و آیا قم ظرفیت و بستر لازم را برای ایجاد این نمایندگی داشت

از سالها قبل پیشنهاداتی به وزارت خارجه مبنی بر ایجاد نمایندگی در قم ارائه شده بود و با پیگیری برخی از علماء ،مسئولان، استاندار وقت و مراکزی همچون جامعة المصطفی العالمیه با حضور آقای متکی در قم، این دفتر به صورت رسمی راه اندازی شد و نهایتا در آذرماه ۸۸ این نمایندگی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در این مدت تعامل خوبی میان این دفتر با نهادهای حوزوی و ادارات دولتی برقرار شده است.

اما در خصوص بخش دوم سوال باید گفت: اصولا قم به عنوان ام القرای جهان تشیع ظرفیت ها و پتانسل های بین المللی شدن را دارد و به نظر بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران باید از ابتدای انقلاب این نمایندگی و دفاتر بین المللی در قم راه اندازی می شد. باتوجه به تردد فراوان مقام هاو هیات های خارجی و مراودات و روابط خارجی قم باید این مراودات سامان پیدا کند و توسعه یابد. نقش دفتر وزارت خارجه در این زمینه حائز توجه است.

لطفا بخشی از برنامه ها و اهداف این نمایندگی را قید نمایید.

وظایف نمایندگی در چند بخش تعریف شده است از جمله:

۱. بخش کنسولی و مراجعات مردمی از جمله تائید اسناد ترجمه شده، مدارک شخصی و هویتی افراد، همچنین پیگیری مشکلات ایجاد شده برای ایرانیان مقیم خارج از کشور و....

۲. هماهنگی برای ورود هیات های خارجی و دیپلماتیک به استان و همچنین سفر مقامات وزارت متبوع و سفرای ایران در اقصی نقاط جهان به قم

۳. امور آموزشی و پژوهشی در حوزه دیپلماسی اسلامی

۴. توسعه روابط اقتصادی استان با کشورهای جهان و....

چه راهکاری برای شناسایی ظرفیت های استان و معرفی آن به خارجیان به وِیژه سرمایه گذاران وجود دارد

قم قابلیت ها و پتانسیل های اقتصادی خوبی را در خود جای داده است که مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی به ویژه شیعیان منطقه می باشد و باید فرصت های اقتصادی و تجاری به آنان معرفی گردد.

در این ارتباط برگزاری همایش های تخصصی سرمایه گذاری می تواند موثر باشد و با توجه به ارتباط فعال ما با ۱۱۰ نمایندگی سیاسی ایران در خارج از کشور ما در زمینه اطلاع رسانی این همایش ها می توانیم مساعدت کنیم.

در این زمینه تعامل خاصی با سازمان و یا دستگاهی وجود دارد

در زمینه تعاملات اقتصادی، هیات های خارجی در ایران حضور می یابند که برخی از برنامه های طراحی شده نیز رسانه ای نیز می شود که سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی برنامه های مدونی را طراحی کردند و دیدار تجار ایرانی با سفرا یا هیات های خارجی، بخش قابل توجهی از برنامه های اقتصادی ایران به ویژه قم را جهت می دهد؛ همچنین تجار ایرانی می توانند در این زمینه از نظرات و پیشنهادات بسیاری از سفرا که تجربیات خوبی را پیرامون وضعیت اقتصادی و نیاز کشورهای خارجی دارند بهره گیری نمایند.

به غیر از عرصه های اقتصادی در زمینه های سیاسی و فرهنگی نیز می توانیم روابط بین المللی خود را سمت و سو داده که در این زمینه خبرنامه و گزارشاتی در زمینه تحولات بین الملل برای نخبگان و مدیران قم ارسال می شود و یا درخواست هایی در این زمینه مورد پیگیری نمایندگی در خارج از کشور قرار می گیرد.

علت توجه فزاینده هیات های خارجی به قم چیست

اصولا امروز شیعه در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است زیرا قدرت گیری حزب الله در لبنان، ایجاد حکومت شیعی در عراق و قدرت گرفتن شیعیان در برخی از کشورهای اسلامی دیگر از یک سو و خشکی و جمود در تفکر سلفی ها و وهابیون تندرو از سوی دیگر باعث توجه دنیا به گفتمان شیعی شده است.تفکر شیعی به واسطه عقلانیت، خردورزی و اعتدال دارای جذابیت خاصی است که محل آشنایی با آن شهر مقدس قم است. به همین دلیل در جهان شاهد افزایش کرسی های شیعه شناسی در غرب می باشیم .

پس قم توانسته این ظرفیت های مورد نیاز را برای حضور هیات های خارجی فراهم آورد

بله،بهره گیری از سخنان حکیمانه علماء، زیارت معنوی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و بازدید از مراکز علمی و آموزشی قم برای هیات های خارجی جاذبه خاصی دارد. مثلا سال قبل هیاتی از حزب سبز های آلمان که مدافع محیط زیست هستند با چند تن از علماء پیرامون اهمیت حفظ محیط زیست از منظر اسلام گفتگو کردند که برای آنها خیلی جدید بود و تقاضای تکرار سفر خود به قم و تداوم این گفتگو ها را داشتند.

آیا قم آمادگی حضور فعال در عرصه روابط بین الملل را دارد

مقام معظم رهبری در سفر ده روزه خود به قم اشاراتی به ابعاد بین المللی قم و ظرفیت های مهم آن داشتند که متعاقب آن حرکت و جنبش فراگیری در قم ایجاد شد و بسیاری از موسسات واحدهای بین المللی خود را ایجاد یا تقویت کردند.

اما در این زمینه نواقص و موانعی به چشم می خورد که با پیگیری و بررسی کارشناسانه می تواند کاهش یابد. رفع این موانع تاثیر گذاری قم را در عرصه بین الملل چند برابر خواهد کرد.

می توانید به برخی از آنها اشاره کنید

انجام کار بین المللی دارای ۲ لازمه مهم به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری است .

از نظر نرم افزاری؛ آشنایی بیشتر مسوولان با فن مذاکره با مقامات کشورهای خارجی، آشنایی با آیین های تشریفاتی و رعایت ملاحظات امنیتی دارای اهمیت فراوانی است که نیاز به آموزش دارد. در این رابطه می توان از حضور اساتید برجسته و ظرفیت های آموزشی وزارت خارجه استفاده کرد.

از نظر سخت افزاری؛ نیز باید همه دستگاههای اداری و حوزوی دارای مترجم، بروشورهای چند زبان مختلف در معرفی خود و کارت ویزیت و ... باشند.

آموزش عمومی در این زمینه چه جایگاهی دارد

در بسیاری از شهرهای توریستی جهان، آموزشهای خاصی برای برخورد با گردشگران خارجی در نظام آموزشی و رسانه های گروهی خود قرار می دهند. قم نیز با توجه به این جایگاه مهم علمی و زیارتی خود در زمره شهرهای توریستی به شمار می رود و از این رو باید آموزشهای لازم در جهت ارتقای فرهنگ عمومی برای بسیاری از اقشار مانند خدمه هتل ها، رانندگان، مسئولان واحدهای تجاری و کسبه گذاشته شود.

انتهاي پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcj88ev.uqeyizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما