?>?> نقشه پیشینه حیات وحش قم تدوین شود | قم نیوز
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : 21383

نقشه پیشینه حیات وحش قم تدوین شود

قم نيوز : قم نيوز:‌مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بر لزوم تدوین نقشه پیشینه حیات وحش در این استان تأکید کرد.
نقشه پیشینه حیات وحش قم تدوین شود
به گزارش قم نيوز، محمود علی رکنی بیان کرد: به منظور حفاظت و صیانت از مناطق حفاظت شده در ابتدا باید به افزایش شناخت نسبت به مناطق و شناسایی ظرفیت‌های آنها پرداخت.

وی گفت: سه منطقه ویژه کهک، دشت مسیله و قاهان و کهندان در قم به مناطق شکار ممنوع ارتقا یافته‌اند و اکنون ۱۷۳ هزار هکتار جزو مناطق شکار ممنوع استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه منطقه حوض سلطان دارای قابلیت حفاظتی است، افزود: برای ارتقای منطقه حوض سلطان به منطقه حفاظت شده مجوز لازم از سوی مراکز زیربط گرفته و به سازمان ارسال شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست قم ادامه داد: در صورت افزایش مناطق حفاظت شده اعتبارات بیشتر برای حفاظت از آن مناطق دریافت می‌شود و همچنین از ابزارهای مناسب مانند دوربین آنلاین نیز در آن منطقه استفاده خواهد شد.

منطقه پلنگ دره نیازمند حفاظت بیشتر است

وی بیان کرد: در منطقه پلنگ دره بخشی به عنوان منطقه امن در نظر گرفته شده است که قابلیت زیستگاهی بالاتری نسبت به مناطق اطراف خود دارد در نتیجه نیازمند حفاظت بیشتر است.

رکنی ادامه داد: در این خصوص به سازمان پیشنهاد شده که منطقه امن پلنگ دره به پارک ملی تبدیل شود، همچنین دوربین آنلاینی در منطقه امن پلنگ دره قرار داده شده است.

وی با اشاره به وجود گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند در منطقه پلنگ دره افزود: ۷۲۰ گونه گیاهی در منطقه پلنگ دره قرار دارد که باید به لحاظ ارزش‌های گیاهی حفاظت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه باید حضور موثر و مشارکت جوامع بومی و محلی را در مدیریت گونه به کار گرفت، تأکید کرد: نقشه پیشینه حیات وحش قم باید تهیه شود تا گونه‌هایی که به دلیل عدم مدیریت و یا تخریب زیستگاه‌ها از بین رفته‌اند با اعمال مدیریت مناسب معرفی شوند تا مدیریت سرزمین به صورت هوشمندانه انجام گیرد.
انتهاي پيام/126
https://qomnews.ir/vdcgww9x.ak9q74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما