پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : 21965

خطبه فدکیه، نمادی از مدیریت بحران حضرت فاطمه(س) است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه گفت: تعابیر زیبای حضرت فاطمه(س) در معرفی منافقان دین و ولایت امیرالمؤمنان (ع) و فصاحت و بلاغت ایشان در این خطبه، نشان از تبحر ایشان در مدیریت بحران پس از فوت نبی مکرم اسلام (ص) دارد.
خطبه فدکیه، نمادی از مدیریت بحران حضرت فاطمه(س) است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام علیرضا اعرافی ظهر چهارشنبه در نشست با مسئولان و کارکنان مجتمع آموزش عالی فقه (حجتیه) که در مجتمع امین برگزار گردید، با اشاره به شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: در منابع تاریخی، در شخصیت این بزرگ بانوی عالم نکات درخشنده و تکان‌دهنده عنوان شده است که در هر یک از آن‌ها نکات و الهامی نهفته است.

وی، با اشاره به مقام معنوی حضرت زهرا (س)، افزود: پس از ارتحال نبی مکرم اسلام (س)، جبرئیل امین به عنوان رییس ملائکه و حامل وحی بار‌ها برای تسلیت و تسلیم حدیث خدمت این بانو ‌نازل شد که لقب «محدثه» حضرت نیز ناظر به این موضوع است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: ولایت کبری که در وجود این بانو بود، ایشان را لایق دیدار با ملائک در عالیترین مقام قدسی کرده است که نشان از تعالی روح این بزرگ بانوی عالم نیز دارد.

حجت الاسلام اعرافی مصحف فاطمه(س) را مورد توجه قرار داد و بیان نمود: احترام و خضوعی که پدر بزرگوارشان و ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) نسبت به ایشان داشتند، همه عبرت است و باید قدر این نعمت را هر چه بیشتر بدانیم.

وی اضافه کرد: فرموده امیرالمؤمنان(ع)، پس از ارتحال حضرت فاطمه(س) که «صبرم تمام شد و غم به سراغم آمد» نشان از محبت و مهر معمول زن و شوهری نبود، بلکه نشان از علو مقام ولایی همسرشان دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اظهار اینکه بنا به روایات، نور فاطمه(س)، عالم نورانی بالا را نیز روشن می‌کند که این نیز نشانی دیگر از مقام به خصوص ایشان به شمار می‌آید، بیان نمود: تبحر ورود حضرت در عرصه سیاست را می‌توان در حفظ دستاوردهای دینی پدر بزرگوارشان به عیان مشاهده کرد که در مدینه‌ آن روز که منافقان و مغرضان دور آن را احاطه کرده بودند، توانستند با تعابیر غنی خطبه فدکیه دین پدرشان را احیا کنند.

مدیریت بحران فاطمه (س)

حجت الاسلام اعرافی خطبه فدکیه، نمادی از مدیریت بحران فاطمه (س) است، ابراز کرد: تعابیر زیبای حضرت در معرفی منافقان دین و ولایت امیرالمؤمنان (ع) و فصاحت و بلاغت ایشان در این خطبه، نشان از تبحر ایشان در مدیریت بحران پس از فوت نبی مکرم اسلام (ص) دارد.

وی ادامه داد: اگر در عصر خود شخصیت‌هایی مانند امام راحل را ندیده بودیم، درک شخصیت معنوی و سیاسی فاطمه(س) برای ما مشکل بود، هر موج‌دهی که علمای ما در تاریخ بر ملت خود داشته‌اند را می‌توان در الگوپذیری آن‌ها در شخصیت فاطمه (س) دانست.

رئیس جامعه المصطفی، در بخش دیگر از سخنان خود، تأکید کرد: شعار سال مقام معظم رهبری «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، را نباید به عنوان ایده شخصی پنداشت، بلکه با توجه به اشراف مقام معظم رهبری به مسایل کلان و خرد کشور، باید آن را چراغ راهی دانست که نیاز کنونی کشور را برطرف می‌سازد.

مبلغان در تبلیغ به اختلافات دامن نزنند

مدیر ارتباطات و بین ‌الملل جامعه‌ المصطفی پیش از ظهر چهارشنبه، در دومین نشست با موضوع «هم ‌اندیشی در خصوص مسایل مختلف پاکستان»، که با حضور مبلغان پاکستانی در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، با اشاره به حفظ وحدت در بین مسلمانان، گفت: بنا به تجربیات بزرگان عرصه تبلیغ، باید کارهای بیشتری برای وحدت مسلمین انجام گردد و به مشترکات تأکید و به اختلافات دامن زده نشود.

حجت ‌الاسلام رضا خراسانی‌‌نژاد با اشاره به چیستی وظیفه و رسالت طلاب پاکستانی، اظهار کرد: در فضای کنونی تبلیغی پاکستان، وهابیت حضور فعالی دارد و موانع بسیاری را برای مبلغان اسلام ناب فراهم کرده است.

وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب، تصریح کرد: ما به دنبال تمدن اسلامی هستیم آن چیزی که مقام معظم رهبری مطرح کردند و این تمدن اسلامی به هر وسیله و شرایطی محقق نمی‌گردد و نیاز به برنامه‌ریزی مناسب و نیروی ورزیده دارد.

مدیر ارتباطات و بین ‌الملل جامعه‌ المصطفی، با اشاره به این فرموده مقام عظم رهبری «ما در پیچ تاریخی هستیم»، اظهار کرد: دو قطب جهان کنونی به آمریکا و شوروی نیست، بلکه به جبهه اسلام و حق و جبهه باطل است و با این اقلیتی که در جبهه حق است، جای شگفت است که جبهه دیگر را در هم شکسته و آن را به هم ریخته است.

خراسانی ‌نژاد، با اشاره به حضور باقدرت استکبار در مقابل اسلام ناب، خاطرنشان کرد: مبلغین باید بدانند امروز در جهان چه خبر است و با یک حرکت ساده نخواهند توانست تصمیم‌گیری صحیح کنند، بلکه عقبه را باید ببینند. لذا از ظرفیت‌هایی که هست باید درست استفاده شود، در این عرصه برنامه‌ریزی کنیم، عرصه؛ یا عرصه حقیقی است یا عرصه مجازی. هم در عرصه حقیقی وارد بشویم و هم در عرصه مجازی.

وی افزود: حضرت امام (ره) روزی که شروع کردند تک و تنها شروع کردند اما شروع به کادرسازی و برنامه‌ریزی کردند و از پا ننشستند.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccpoqi.2bqse8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما